Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Sunday, June 9, 2013

SJM6

Suasana hening seketika. Nadia cuba untuk menyerap maklumat yang baru disampaikan oleh Naim kepadanya. Terbit rasa sedih kepada kedua pasangan suami isteri yang kini tidak dapat melihat anak-anak mereka membesar. Melimpah rasa simpati kepada kedua bayi yang baru sahaja kehilangan kedua ibu bapa mereka.
Tiba-tiba dia tersedarkan sesuatu. Sekarang bukan masanya untuk bersimpati kepada lelaki itu. sebaliknya ini masa untuk bertindak. Naim perlu ke LCC KLIA dalam beberapa jam sahaja lagi, dan pasti banyak yang perlu disediakan oleh Naim untuk menyambut kembar tersebut. Sekurang-kurangnya dia ada di sini untuk membantu lelaki itu. tapi sudikah dia menerima pertolongan yang ingin dihulurkan?
“Awak perlukan bantuan?” Nadia cuba menawarkan bantuannya.
Naim tersenyum lebar sehingga menampakkan kedua-dua lesung pipitnya. Kepalanya juga sudah terangguk-angguk bagaikan burung belatuk. Jelas dia gembira dengan pelawaan Nadia.
Terhenti seketika degupan jantung Nadia. Pandangannya terpaku kepada senyuman yang terukir di bibir Naim. Betapa dia rindukan lesung pipitnya itu.
“Okey, kita nak mulakan di mana?”
pertanyaan Naim mematikan lamunan Nadia. Dia kaget seketika. Cuba ditutupi rasa kaget itu dengan memandang ke arah rak makanan bayi di hadapan mereka dan juga susunan lampin pakai buang di hujung laluan itu.
“Saya akan pilihkan makanan bayi ini,” Nadia mula memberi arahan. “Awak pula pergi dapatkan diapers di situ.” Arahnya lagi sambil mengunjuk ke arah susunan lampin pakai buang tersebut.
Naim segera menarik nafas sedalam yang mungkin, kemudian dihembusnya dengan perlahan. Cuba ditenangkan perasaannya yang kembali kaget.
“Er, Nadia, awak pun tahu kan yang saya ni bukannya pakar dalam hal-hal macam ni, jadi diapers yang macam mana yang perlu saya dapatkan? Apa saiznya?”
Nadia termangu seketika. Pertama, kerana Naim kembali memanggilnya Nadia. Kedua, kerana dia sendiri tidak pasti saiz apa yang bersesuaian dengan kembar berusia 10 bulan itu. seperti Naim, dia juga tidak pernah berkesempatan untuk menjaga bayi sebelum ini. Walaupun sepupu-sepupunya mempunyai anak-anak kecil, tidak pernah pula dia bertanya kepada mereka saiz apa yang dipakai oleh anak-anak mereka. Yang dia tahu, mereka sudah siap apabila dia bermain dengan anak-anak mereka.
“Naim, saya sendiri pun tak pasti. Kenapa tidak awak ambil saiz yang paling besar? Kalau longgar nanti, awak boleh lipat atau ubahsuai semasa dipakaikan kepada mereka. Kalau awak ambil yang kecil, susah pulak nanti. Mana boleh nak regang  atau besarkan diapers tu untuk dipakaikan kepada mereka, betul tak?” akhirnya Nadia mencadangkan.
“Hem, betul jugak kata awak tu.” Jawab Naim sambil mula melangkah menuju ke arah susunan lampin pakai buang itu. langkahnya kini lebih yakin, bagaikan seorang tentera yang sedang menjalankan misinya.
Nadia memerhatikan sahaja gerakgeri Naim. “Memangpun dia sedang menjalankan misinya,” omel Nadia sambil tersenyum sendirian. Dikalihkan pula pandangannya  kepada rak makanan bayi di hadapannya. Dia juga punya misi, dia perlu memilih makanan bayi yang bersesuaian. Diteliti satu persatu apa yang ada di situ. Mujur juga pembuat makanan tersebut ada melabelkan umur yang bersesuaian dengan makanan yang patut diberikan kepada bayi tersebut.
Dipilihnya pelbagai jenis makanan yang terdiri daripada sayur-sayuran, buah-buahan dan juga bijirin. Dipastikan semuanya bertanda halal kerana dia sedar apa yang dimakan oleh seseorang manusia itu akan mempengaruhi pembesarannya dan juga akhlaknya. Sebaik sahaja dia selesai, Naim juga telah kembali dan meletakkan 2 bungkusan lampin pakai buang itu ke dalam trolinya.
“Apa lagi?” tanya Nadia.
“Susu.”
“Bayi berusia 10 bulan pasti masih minum susu formula. Jom kita cari di rak susu.” Nadia memberikan arahan seterusnya.
Tanpa banyak bicara, Naim menolak troli ke arah bahagian ‘Diary’ pula. Sekali lagi Naim dan Nadia pening kepala. Bermacam-macam jenama yang ada di situ. Tidak tahu susu yang mana satu perlu dipilih oleh mereka.
“Yang mana satu?” Naim menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Saya pun tak tahu, tapi jangan risau. Biar saya tanya daripada Kak Long Hamisah. Pasti dia boleh cadangkan sesuatu.” Tanpa berlengah, Nadia menelefon kakak sepupunya yang telah punya 3 orang anak.
“Kak Long, Mai ni. Mai nak belikan susu formula untuk anak kawan Mai, tapi Mai tak pasti susu yang macam mana yang sesuai dengan anaknya tu. Boleh Kak Long cadangkan sesuatu?” tanya Nadia sebaik Hamisah menjawab panggilannya.
“Berapa umur anak kawan Mai tu?”
“10 bulan.”
“Baby tu alergi dengan susu formula tak?”
“Alergi? Ada baby yang alah dengan susu ke?” tanya Nadia kembali. Tidak pernah didengarnya yang ada bayi alah kepada susu. Kalau dah begitu, apa yang boleh diberikan kepada bayi itu, fikirnya pula.
“Mai, ada baby yang tak boleh minum susu formula, jadi dia kena minum susu yang berasaskan soya.”
“O, macam tu. Tapi Mai tak tahulah pulak, Kak Long. Bagaimanapun, kalau setakat susu formula tu, susu mana yang Kak Long boleh rekomen?”
“Kak Long rasa baik Mai belikan aje susu Dutch Lady 456. Susu tu sesuai untuk kanak-kanak. Anak-anak Kak Long pun Kak Long berikan susu tu. Setakat ni, alhamdulillah, tak ada masalah.” Nadia mendengar nasihat kakak sepupunya dengan teliti. Sesekali dijelingnya ke arah Naim yang sedang asyik mengetuk-ngetuk jejarinya ke pemegang troli. Itu tandanya yang dia sedang resah menanti. 5 tahun tidak melupakan Nadia kepada fakta yang satu ini.
“Okey Kak Long. Terimakasih banyak-banyak. Love you...” ucap Nadia sambil menamatkan perbualan dengan Hamisah. Dikalihkan pula pandangan matanya ke wajah Naim. Dia termangu seketika kerana lelaki itu sedang asyik merenungnya. Dia jadi serba salah.
“Ehem,” deham Nadia untuk menegur Naim dan sekali gus meredakan perasaannya sendiri.
Naim sedikit tersentak dengan deheman Nadia. Baru dia tersedar yang dia sedang merenung gadis itu.
“Macam mana?” pantas Naim bertanya, cuba menyembunyikan perasaannya yang berbolak balik seketika tadi.
“Kak Long cadangkan supaya kita belikan susu Dutch Lady 456.” Nadia membiarkan Naim memilih susu yang dimaksudkannya itu sementara dia bergerak jauh sedikit untuk membeli beberapa kotak minuman untuk anak-anak saudaranya itu.
“Yang mana satu?”
“Ducth Lady 456.” Ujar Nadia sekali lagi.
“Yalah, tapi yang mana satu?”
Berkerut dahi Nadia mendengar kata-kata Naim. Tidak faham kenapa dia masih tidak mengambil susu yang dimaksudkannya itu. Didekatinya Naim untuk melihat sendiri apa yang dimaksudkan oleh lelaki itu.
Patutlah, getus Nadia di dalam hati. Dipandang satu persatu tin-tin susu Dutch Lady 456 yang berada di situ. Ada perisa vanila, perisa coklat, perisa biasa dan perisa madu.
“Naim, awak ambil aje perisa madu. Kan elok untuk ketahanan badan dan boleh juga mengikut sunah Rasulullah.”
Naim tidak menjawab. Dia hanya mampu tersengih mendengar kata-kata Nadia. Dicapainya dua tin besar susu Dutch Lady 456 berperisa madu. Baru hendak memasukkan tin-tin itu ke dalam troli, Nadia menegurnya.
“Naim, awak ambil satu tin yang sederhana besar tu dulu.”
“Kenapa?” tanya Naim keliru. Bagi Naim, kalau diambil dua tin yang lebih besar, maka tidak perlu dia selalu berulangalik untuk membeli susu tersebut.
“Awak tak pasti lagi sama ada susu ni sesuai ataupun tidak dengan kembar tu. Masa permulaan awak berikan kembar tu susu ni, awak kena pastikan sama ada mereka serasi atau tidak dengan susu ni.” Nadia menghamburkan nasihatnya. Dia pernah diberitahu oleh teman sepejabatnya, Kak Normala, satu ketika dulu yang bayinya mengalami muntah-muntah kerana tidak sesuai dengan susu yang diberikannya ketika itu.
“Serasi?” tanya Naim bagaikan orang bodoh. Memang pun ketika itu dia terasa begitu bodoh sekali. Banyak benda yang tidak diketahuinya. Hari ini baru terasa celik matanya dengan segala maklumat yang perlu dicerna dalam sekelip mata.
Nadia menganggukkan kepalanya. “Kalau bayi-bayi kembar tu tak serasi dengan susu ni, mulalah mereka muntah-muntah dan cirit birit. Terpaksa tukar dengan jenama lain ataupun seperti kata Kak Long, tukar kepada susu soya. Kalau awak beli tin yang besar, 2 tin pulak tu, takkan ke membazir aje nanti,” terang Nadia bagaikan seorang ibu yang berpengalaman.
“Mana awak tahu semua ni, Nadia?” tanya Naim sambil mengambil tin susu yang sederhana besarnya. Terbit rasa ingin tahu dihatinya kerana seingatnya, Nadia kini tinggal sebatang kara. Adik beradiknya dan juga kedua ibu bapanya telah meninggal di dalam kemalangan jalanraya 6 tahun yang lepas. Ketika itu mereka masih bersama dan Nadia pula tinggal dengan keluarganya.
“Ala, Kak Mala, rakan sepejabat yang pernah memberitahu. Dia dah besarkan dua orang anaknya. Dia rajin bercerita apabila dia menghadapi masalah dengan anak-anaknya itu.” terang Nadia sambil mengambil beberapa bungkus Nescafe 3+1 dari rak berdekatan dan dimasukkannya ke dalam troli.
Naim yang sedari tadi asyik memerhati gerakgeri Nadia mula rasa keliru. Ringan sahaja mulutnya bertanya. “Baby boleh minum nescafe ke?”
Nadia terkedu. Lidahnya kelu untuk menjawab. Diperhatikan kepada bungkusan nescafe yang telah diletakkannya ke dalam troli sebentar tadi. Dia hanya mampu menggelengkan kepalanya.
“Sejak bila pula awak minum nescafe? Awak kan alah dengan nescafe?” tanya Naim lagi dengan dahi yang berkerut. Dia teringat kembali bagaimana Nadia akan mula muntah-muntah setiap kali dia minum minuman itu. memang gadis itu alah dengan nescafe, tapi dia minum juga apabila Naim membelikan untuknya. Pada masa itu Naim tidak menyedari akan alahan Nadia kerana gadis itu tidak pernah menolak pemberiannya.
“Err...” Nadia teragak-agak untuk menjawab. Sebenarnya dia tidak tahu bagaimana untuk menjawab soalan itu. akhirnya dia mengambil keputusan untuk berterus terang sahaja kepada Naim. “Sebenarnya Nescafe ni untuk awak.” Jawabnya perlahan. Kepalanya tertunduk malu. Nampak sangat yang dia masih ingat lagi kepada minuman kegemaran Naim walaupun mereka telah berpisah sejak 5 tahun yang lalu.
Naim tersenyum sinis. Gembira kerana Nadia masih mengingati kegemarannya. Kegemaran yang telah lama ditinggalkannya kerana pasti dia akan teringatkan gadis itu setiap kali mahu meminumnya.
“Kenapa 3 dalam 1?”
“Setiap kali lalu di sini,saya pasti akan teringat betapa awak amat gemarkan minuman nescafe ini. Dengan pek 3 dalam 1 ni, pasti mudah awak nak bawa ke mana-mana. Tak perlu lagi nak fikirkan tentang bekas gula dan susu, tentang fobia awak tu yang selalu takutkan botol nescafe ni pecah, dan macam-macam lagi. Awak ni kan banyak sangat kerenahnya tentang soal makan minum ni. Dan setiap kali lalu di sini, pasti tangan saya ringan nak mengambilnya. Reaksi spontan setiap kali lalu di rak begini. Lepas tu cepat-cepat kena letakkan balik bila teringat yang kita dah pun berpisah.” Terselit nada lucu pada hujung kata-kata Nadia. Dia tertawa kecil, menggelakkan dirinya yang masih tetap mengingati Naim walaupun mereka telah pun berpisah.
“Nadia, kita bukannya berpisah. Awak yang tinggalkan saya.” Selamba Naim menempelak Nadia.
Nadia mengetapkan bibir bawahnya. Cuba ditahan perasaan sebak yang ingin melanda. Dia tahu memang itu silapnya. Dia sedar dia yang bersalah, namun dia tidak mahu memohon maaf. Apa yang dilakukannya pada ketika itu adalah untuk kebaikan Naim.dia yang terpaksa berkorban rasa dan perasaan. Nadia menarik nafas sedalam yang boleh. Dihembusnya perlahan. Cuba dibina kembali keyakinan dirinya. Ditolak perasaan bersalahnya ke tepi. Dia berdeham untuk melegakan kerongkongnya yang semakin terasa sempit.
“Awak rasa dah cukup ke keperluan awak untuk si kembar tu setakat ini?” tanya Nadia, membawa mereka kembali kepada masalah yang perlu ditangani oleh Naim pada masa itu.
“Entahlah, saya pun tak tahu...” gumam Naim. Dia juga tidak mahu membangkitkan kisah lama mereka.
“Awak dah siapkan rumah awak untuk menerima kedatangan mereka?”
Naim mencemikkan mukanya. “Nadia, kalau awak maksudkan sama ada saya dah belikan katil atau tilam untuk mereka, memang saya belum belikan. Saya rasa, untuk sementara waktu ni, biarlah mereka tidur sekali dengan saya di atas katil saya tu.”
Nadia menggelengkan kepalanya, tidak setuju dengan cadangan Naim. “Naim, kembar tu bukannya budak kecil. Mereka masih bayi lagi. Kembar pulak tu. Untuk keselamatan mereka, sepatutnya mereka ada tempat tidur mereka sendiri. Mereka perlukan sebuah baby cot, jadi awak akan dapat tidur dengan lena dan tak perlu risau mereka terjatuh semasa mereka sedang tidur ataupun sedang bermain.” Nadia menghamburkan nasihatnya. Naim pula mengangguk-angguk, tanda faham dengan apa yang dimaksudkan oleh gadis itu.
“Hem, makanan dan susu mereka, saya dah belikan. Baby cot tu pulak, nanti saya belikan juga bila balik nanti. Lampin juga dah belikan. Apa lagi yang perlu saya sediakan?” tanya Naim teragak-agak. Dia agak takut untuk mendengar jawapan yang akan diberikan oleh Nadia kepadanya.
Nadia senyap seketika. Cuba memikirkan apa lagi yang diperlukan oleh Naim sebagai persediaannya. Dia cuba membayangkan persediaan Kak Long Hamisah tatkala hendak menyambut kelahiran bayinya yang pertama dahulu. “Banyak lagi,” jawabnya ringkas.
“Apa dia?”

Baru hendak menyatakan senarai yang ada di dalam kepalanya, terlintas pula perkara lain dibenaknya. Tidak tahu bagaimana hendak menyatakan buah fikirannya itu, akhirnya Nadia membuat cadangan di luar jangkaan, pada dirinya sendiri, apatah lagi kepada Naim. “Naim, bagaimana kalau saya ikut awak balik ke rumah?”

No comments: