Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Tuesday, October 19, 2010

SSR3

Jam di dinding baru sahaja menunjuk ke angka 10. Namun begitu telah beberapa kali Ameera Syuhadah cuba menahan dirinya dari menguap.
‘Hai, inilah akibatnya kalau tak cukup tidur,’ omelnya sendirian.
“Hai, Meera, dah beberapa kali akak tengok Meera menguap. Tak cukup tidur ke malam tadi?” Tegur Kak Hasnah sambil menghulurkan semug air Nescafe susu yang menjadi kegemaran Ameera Syuhadah. Telah menjadi tugasnya untuk membuat dan mengedarkan air minuman kepada kakitangan di syarikat itu. Telah beberapa kali dia lalu lalang di hadapan meja Ameera Syuhadah dan setiap kali itu juga dilihatnya gadis yang selalunya ceria itu bagaikan tidak bermaya. Mungkin juga dia tidak cukup tidur. Pasti ada sesuatu yang telah terjadi kepada gadis itu.
“Bukannya tak cukup tidur, malah tak tidur pun,” jawab Ameera Syuhadah. Dia menepuk mukanya beberapa kali agar dapat menyegarkan mata dan dirinya yang keletihan itu.
“Hai, yang akak tahulah, kamu tu masih bujang, jadi takkanlah letih jaga anak ataupun bapak anak kot,” seloroh Kak Hasnah pula.
“Ala, letih melayan bakal bapak anak la kak,” seloroh Ameera Syuhadah kembali sambil tersengih. Dia sudah biasa bergurau dan bercerita dengan Kak Hasnah yang memang peramah dengan semua orang.
“Ha? Sejak bila tu?” Kak Hasnah terlongo. Dia kehairanan. Sebelum ini memang Ameera Syuhadah tidak pernah bercerita tentang sebarang lelaki dalam hidupnya kepadanya, tup-tup hari ni dia mengatakan begitu pula.
‘Biar betul…’ ucap Kak Hasnah di dalam hati.
“Sejak malam tadi.” Selamba Ameera Syuhadah menjawab. Sengaja mahu menimbulkan perasaan ingin tahu di dalam diri Kak Hasnah.
Dahi Kak Hasnah semakin berkerut. “Malam tadi? Kamu ke mana sebenarnya?” Tanya Kak Hasnah dengan perasaan semakin ingin tahu.
“Akak kan tahu hujung minggu lepas ni saya balik ke rumah Along saya di KL, kan?”
Kak Hasnah menganggukkan kepalanya. “Jadi, kamu sepatutnya balik dari KL malam tadi, kan?” Sekali lagi dahinya berkerut memikirkan sesuatu.
Ameera Syuhadah menganggukkan kepalanya. Dia tersenyum. Pasti Kak Hasnah akan mengajukan soalan yang seterusnya.
“Habis tu bila masanya kamu berjumpa dengan bakal bapak anak kamu tu?” Kak Hasnah terus bertanya kerana dia tahu Ameera Syuhadah adalah gadis yang selalunya tidak menyimpang dari tujuannya bila melakukan sesuatu perkara.
“Malam tadi. Kat dalam bas.” Sekali lagi Ameera Syuhadah menjawab selamba.
“Dalam bas?” Tanya Kak Hasnah kembali bagaikan tidak percaya dengan apa yang baru didengarnya.
Terkekek-kekek ketawa yang tercetus dari bibir Ameera Syuhadah. Terasa lucu dengan reaksi Kak Hasnah. “Yep.” Selamba dia menjawab dengan ketawa yang masih bersisa.
“Ameera Syuhadah, kalau nak mencari bakal bapak anak, bukannya kat dalam bas. Tu semua takkan kekal lama.” Kak Hasnah mula meluahkan nasihatnya kepada Ameera Syuhadah. Dia tidak senang dengan apa yang telah berlaku. Bagi Kak Hasnah, pertemuan di dalam bas ni tidak akan menjanjikan apa-apa kebahagiaan.
“Kenapa pulak kak?” Sengaja Ameera Syuhadah bertanyakan soalan itu untuk mengetahui alasan yang akan Kak Hasnah berikan. Kak Hasnah berumur lebih dari 50 tahun dan telah punya beberapa anak yang telah berkahwin. Pasti ada sebabnya dia berkata begitu.
“Meera, bercinta kat dalam bas tu, sebenarnya tak akan membuatkan kamu mengenali lelaki tu dengan baik. Kamu tidak akan mengenali siapa diri lelaki itu yang sebenarnya. Bila tiba di perhentian dan di hujung perjalanan, maka setakat itu sahajalah perkenalan kamu. Cinta kamu tu juga akan mati di situ juga. Cinta itu tidak akan ke mana. Cinta tu macam cinta Chipsmore, kejap ada, kejap lagi dah tak ada.” Nasihat Kak Hasnah kepada Ameera Syuhadah.
Ameera Syuhadah tertawa kecil. Dia faham apa yang dimaksudkan oleh Kak Hasnah. “Oi, cinta pun ada yang macam biskut, ye kak…” usiknya pula sambil terus tersenyum.
“Eiii, cinta ni macam-macam jenisnya, Meera. Ada yang macam biskut, ada yang macam monyet,” gurau Kak Hasnah kembali.
“Cinta yang macam monyet tu, cinta yang macam mana pulak, Kah Nah?”
“Cinta yang suka melompat-lompat dari seorang ke seorang yang lain, macam monyet tu…”
Ameera Syuhadah dan Kak Hasnah semakin galak ketawa. Lucu juga bila memikirkan yang manusia ni mempunyai bermacam-macam ragam dan perangai. Kerana kelainan yang ada pada diri setiap manusia ini jugalah yang menjadikan asam garam dan rempah ratus hidup di dunia ini.


Petang itu Zen menelefonnya di pejabat. Hampir sebulan lamanya sejak mereka menghubungi di antara satu sama lain. Zamzalina atau lebih dikenali hanya sebagai Zen di kalangan rakan-rakannya kini telah pun bekerja sementara di pejabat FAMA di Tangkak.
Ameera Syuhadah dan Zen telah lama berkawan. Mereka mula saling mengenali pada hari pertama persekolahan dan pendaftaran Tingkatan Satu di Sekolah Muzaffar Shah, Melaka. Hanya mereka berdua sahaja yang datang mendaftar di sekolah itu dengan memakai pakaian seragam untuk Keluar Bandar, iaitu sepasang baju kurung kuning air dan berkain biru tua bersama dengan kasut hitam. Pelajar-pelajar yang lain semuanya berpakaian rasmi sekolah iaitu baju putih dan berseluar biru tua atau berkain biru muda. Kerana kelainan itu, mereka telah menjadi begitu akrab. Mereka juga pernah beberapa kali bertandang ke rumah teman masing-masing. Hubungan mereka tidak pernah putus. Surat dan panggilan telefon mendekatkan lagi jarak waktu dan lokasi. Mereka tidak pernah berahsia. Setiap rasa hati selalu dibincangkan bersama.
“Kenapa dengan kau hari ni, Meera. Aku dengar macam tak bermaya aje?” Ngomel Zen pada temannya itu.
“Ala, aku ngantuklah. Malam tadi aku tak cukup tidur.” Jawab Ameera Syuhadah sambil cuba mengawal keletihannya. Dikalihkan pandangan matanya kepada jam di dinding. Nasib baik setengah jam lagi waktu pejabat akan berakhir. Bolehlah digantikan tidurnya bila balik ke rumah nanti.
“Kau balik dari rumah Along kau ke malam tadi?” Zen meneka. Dia sudah mahir dengan keadaan Ameera Syuhadah yang selalunya akan keletihan setiap kali balik dari rumah abang sulungnya itu. Dahlah dia letih melayan anak-anak buahnya, baliknya pula pasti dengan bas tengah malam.
“Haah.” Ameera Syuhadah menjawab sepatah.
“Kenapa kau tak tidur dalam bas?”
“Ala. Macam mana aku nak tidur, mamat yang duduk di sebelah aku tu ajak berborak.”
“Hensem ke mamat tu?”
“Bolehlah tahan.”
“Kau mengurat dia eh...” Zen mengusik.
“Mana ada. Dia yang ajak aku berborak.” Ameera Syuhadah menafikan sangkaan temannya itu.
“Kau berborak pasal apa sampai empat jam?”
“Zen, mamat tu kata dia adalah ahli perniagaan. Dia juga kelakar orangnya. Pada masa yang sama, dia tu agak loyar buruk. Mulanya memanglah aku ada beritahu yang aku ni nak tidur, tapi dia buat endah tak endah. Jadinya aku kena layan dia bercakap.”
“Ha, tulah kau. Siapa suruh layan. Sekarang ni kau juga yang terpaksa tanggung akibatnya…” bebel Zen kepada temannya itu.
“Yelah, yelah. Tak usahlah kau nak membebel pada aku pulak. Ha, kau ada hal ke telefon aku petang-petang macam ni?”
“Tak ada apa. Cuma aku dah rindu sangat pada kau yang comel tu. Bila kita nak jumpa, Meera?”
“Kau tak ada seru ke nak datang ke Kuantan ni?” Tanya Ameera Syuhadah kembali.
“Hei, kau pun tahu kan yang aku ni mana pernah menjejakkan kaki aku ke Kuantan tu. Takut aku nak ke sana sorang-sorang. Aku ni bukannya jenis kaki merayau macam kau, sampai rumah aku di Felda Air Kangkung pun kau boleh datang terjah sorang-sorang. Aku ni kena orang bawa dulu, barulah aku berani nak ke tempat tu kemudiannya….” Ngomel Zen selamba sambil memberikan alasan untuk tidak ke sana dalam waktu yang terdekat.
“Yelah, Zen, aku tahulah tu,” cepat-cepat Ameera Syuhadah memotong cakap Zen. Kalau dia tidak berbuat demikian, pasti Zen akan berterusan bersyarah dengannya. Memang patut pun dia begitu. Dia bercita-cita hendak menjadi seorang pendidik suatu hari nanti. Kerjanya di FAMA hanya sekadar untuk memenuhi masa sebelum dia dapat mengisi kekosongan yang diimpikannya itu.
“Macam nilah Zen, dua minggu lagi aku nak balik kampung, nak jumpa emak. Apa kata kita jumpa di Melaka aje pada masa tu?” Ameera Syuhadah akhirnya mengusulkan.
“Okey juga cadangan kau tu. Kita jumpa dua minggu lagi.”
“Nanti kau belanja, okey?” Sempat Ameera Syuhadah memberikan cadangannya.
““Yelah. Nanti aku belanjalah. Lagipun minggu depan aku dapat gaji. Kaulah orang pertama yang aku belanja selepas emak dan bapak aku, amacam?”
“Itu sudah kira sangat bagus. Dua minggu lagi…”
Setelah mencapai kata sepakat, akhirnya Ameera Syuhadah bersetuju untuk pergi menemui Zen di Perhentian Bas Melaka, di tempat biasa mereka bertemu beberapa kali sebelum ini.

No comments: