Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Tuesday, October 19, 2010

SSR5

Tepat pada masa yang dijanjikan, Ameera Syuhadah telah pun berada di hadapan deretan kedai seperti yang dikehendaki. Sambil menanti, sekali lagi dia mempertikaikan kewajarannya menerima ajakan Eddy Arif untuk berjumpa dengannya. Walaupun hatinya berat untuk bertemu dengan lelaki itu, namun dia tidak mahu berbuat yang sebaliknya. Dia telah berjanji dan dia tidak mahu memungkiri janji itu.
Sambil menanti, dia mundar mandir dan melihat-lihat barangan yang dijual di kedai-kedai yang terdapat di situ. Ameera Syuhadah tidak perlu menunggu lama. Sekitar lima minit kemudiannya, kedengaran hon kereta dibunyikan berdekatan dengan tempatnya berdiri. Dia menoleh dan memandang ke arah kereta Nissan Sentra yang telah berhenti tidak jauh darinya. Di belakang stereng kereta pula, seorang lelaki sedang ralit memandangnya. Di tatap wajah pemandu dengan lebih teliti. Sah memang Eddy Arif sedang tersenyum memerhatinya.
Ameera Syuhadah membalas senyumannya sambil melangkah mendekati kereta itu. Pintu kereta telah pun siap dibuka oleh Eddy Arif dari dalam.
“Assalamualaikum,” sapanya sambil memboloskan dirinya ke dalam perut kereta.
“Waalaikumussalam. Dah lama tunggu?”
“Baru sekejap. Belum pun hangat menanti,” jawab Ameera Syuhadah selamba sambil merenung wajah Eddy Arif. Pertama kali bertemu dengannya di bawah sinaran mentari, jelas kelihatan di mata Ameera Syuhadah yang Eddy Arif mempunyai wajah yang begitu tampan. Ketampanan itu semakin terserlah dengan senyuman yang sedang meniti di bibir lelaki itu...
“Ameera, awak tunggu sebentar di sini. Saya nak jumpa pelanggan pertama saya di kedai tu,” kata Eddy Arif sambil mengunjuk ke salah sebuah kedai yang berada di hadapan mereka.
Ameera Syuhadah menganggukkan kepalanya. Matanya mengekori langkah Eddy Arif yang keluar dan menuju ke arah kedai yang dimaksudkannya. Dari situ, Ameera Syuhadah dapat melihat yang kedai tersebut menjual pelbagai jenis cenderahati untuk pelbagai keadaan.
Ameera Syuhadah tidak perlu menunggu lama. Seperti yang dijanjikannya, Eddy Arif hanya menghabiskan sekitar sepuluh minit di kedai itu. Kelibatnya muncul bersama seorang lagi lelaki lain di muka pintu kedai. Mungkin lelaki itu adalah tuan punya kedai tersebut. Dia sedang mengatakan sesuatu sambil memandang ke arah Ameera Syuhadah yang berada di dalam kereta. Sesaat kemudian, Eddy Arif tersenyum lebar sambil menganggukkan kepalanya sebelum bibirnya bergerak menjawab sesuatu kepada lelaki itu.
‘Entah apalah agaknya yang sedang diperkatakan oleh mereka berdua. Mungkin sedang mengumpat aku kot,’ omel Ameera Syuhadah di dalam hatinya. Dilihatnya Eddy Arif melangkah laju menuju semula ke arahnya.
“Apa yang awak berdua bualkan semasa memandang saya tadi?” Pantas Ameera Syuhadah menghujani Eddy Arif dengan pertanyaan itu sebaik sahaja lelaki itu memboloskan dirinya ke dalam kereta.
“Tak ada apa-apa.”
“Jangan bohong.”
“Saya tak bohong.” Tukas Eddy Arif pula.
Ameera Syuhadah senyap, malas dia berbalah. Tapi entah kenapa perasaan tidak senang yang telah menyelinap ke dalam dirinya tadi tidak dapat ditolaknya ke tepi.
“Ameera, kawan saya tadi cuma bertanya sama ada yang menunggu kat dalam kereta ni kawan ke lawan.” Akhirnya Eddy Arif memberitahu bila dilihat gadis di sebelahnya diam membisu.
“Habis tu apa jawapan awak?” Tanya Ameera Syuhadah dengan muka berkerut.
“Mestilah saya katakan yang awak tu kawan saya. Takkan saya nak biarkan lawan yang berada di dalam kereta saya ni, mahu sahaja lawan tu sabotaj saya pulak nanti. Tak gitu?” Jawab Eddy Arif dengan nada selamba. Matanya dijeling ke arah Ameera Syuhadah beberapa kali sambil tangannya pula terus memandu ke destinasi yang seterusnya.
Ameera Syuhadah senyap. Firasatnya kuat mengatakan bahawa bukan itu yang diperkatakan oleh mereka berdua tadi. Tapi dia tidak punya bukti. Dia tidak berkemampuan seperti Superman ataupun Bionic Woman yang mempunyai kelebihan pendengaran Supersonik dan mendengar kata-kata lelaki berdua itu.
Akhirnya Ameera Syuhadah mengambil keputusan untuk tidak memanjangkan perkara itu. Dia tidak mahu mengeruhkan lagi suasana yang baru sahaja hendak dibina. Lagipun untuk apa dia mempertikaikan semua itu. Lelaki di sebelahnya itu pun bukanlah dikenalinya. Baru dia tersedar. Entah kenapa dia begitu mudah untuk menyetujui ajakan lelaki itu beberapa hari yang lepas. Salahnya kerana terburu-buru.
Hatinya kembali berbolak balik. Dia tidak sepatutnya keluar dengan lelaki ini. Teringat pula dia kepada beberapa berita yang telah disiarkan di dada akhbar mutakhir ini. Banyak kes yang berlaku bermula dengan kesanggupan si gadis mengikut teman lelaki yang baru dikenalinya pergi ke mana sahaja yang difikirkan menarik pada awalnya. Tapi siapa sangka malang pula yang sedang menunggu mereka.
Ameera Syuhadah semakin gusar. ‘Ke manalah pulak agaknya destinasi mereka selepas ini?’ Hatinya mengomel sendiri. Sudah terlambat untuk dia melepaskan dirinya ketika ini.
‘Itulah kau Meera, terlalu ikutkan perasaan. Apa kau rasa lelaki ini boleh dipercayai ke?’ Dia mengomel lagi. Dia kemudiannya terus menyepikan diri. Terus diperhatikan sahaja pemanduan Eddy Arif dengan hati yang resah. Dilihat pula pada papan tanda yang terdapat di jalan raya. Mereka kini menuju ke arah Sungai Lembing.
“Kita nak ke mana ni?” Akhirnya Ameera Syuhadah membuka mulut bertanya.
“Hai, ingatkan dah tak ada suara tadi,” sindir Eddy Arif yang menyedari keresahan yang telah menyerang gadis di sebelahnya.
“Bukan tak ada suara, cuma suara tu bersembunyi sekejap. Sekarang ni dia dah keluar semula.” Tukas Ameera Syuhadah selamba. “Kita nak ke mana sebenarnya ni?” Sekali lagi dia mengulang pertanyaannya.
“Ke Institut Perindustrian Belia.” Jawab Eddy Arif ringkas.
“Nak jumpa pelanggan kat sana ke?”
Eddy Arif mengangguk. “Yup. Saya perlu berjumpa salah seorang pensyarah di situ. Mereka ada menempah cenderahati untuk majlis sukan yang akan diadakan di situ nanti.”
“Banyak ke tempahan yang awak terima dari mereka?”
“Nak kata banyak tu, taklah, tapi agak kerap juga kami menerima tempahan. Jadi saya selalu ke sana untuk bertemu mereka. Saya perlu menunjukkan prototaip yang dikehendaki sebelum cenderahati tersebut dibuat dengan jumlah yang dipesan.”
Suasana sunyi seketika. Eddy Arif mula senyap. Mungkin dia terpaksa menumpukan perhatiannya kepada pemanduannya. Jalan raya agak sibuk. Orang ramai sedang berpusu-pusu menuju ke Stadium Darul Makmur yang sedang menjadi tapak bagi Pesta Pertanian. Deretan kereta yang di parkir di tepi jalan menambahkan kesesakan.
“Awak nak singgah ke sini ke nanti?” Tanya Eddy Arif sambil membelok ke kiri.
“Tak mahulah. Terlalu sesak dengan orang.” Jawab Ameera Syuhadah. Dia sememangnya tidak gemarkan suasana sesak begitu. Lagipun tiada apa yang hendak dicarinya di situ. Dahlah malas bercucuk tanam, memasak pun dua kali lima sahaja. Dia lebih kerap membeli makanan untuk santapan tengah hari dan malamnya. Emaknya pun tahu betapa malasnya dia untuk melakukan kerja-kerja dapur. Ada sahaja alasan yang diberikan. Bukannya dia tidak tahu memasak, cuma itu bukan keutamaannya. Dia juga sedar, pasti kemahiran memasaknya akan dapat digilap satu hari nanti, apatah lagi dia juga punya impian untuk menyambung pelajarannya ke tahap yang lebih tinggi. Kini dia sentiasa berdoa kepada Allah yang permohonannya untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara akan termakbul juga akhirnya.


Dari Institut Perindustrian Belia, mereka menuju ke beberapa lagi buah kedai yang terdapat di Kuantan. Akhirnya Eddy Arif membelok masuk ke jalan yang menuju ke Pantai Teluk Cempedak. Telah dua kali Ameera Syuhadah ke situ sebelum ini bersama Along Azmeer dan keluarganya. Pantai itu memang cantik. Di sebelah kanannya terletak Hotel Hyatt yang bertaraf 5 bintang dan di sebelah kirinya pula terletak deretan kedai-kedai makan dan cenderahati.
Ameera Syuhadah menanti di pantai sementara menunggu Eddy Arif masuk bertemu pelanggannya di salah sebuah kedai cenderahati yang terdapat di situ. Dibuang pandangannya ke tengah laut. Damai dan tenang. Angin laut yang bertiup lembut, membuai perasaannya. Teringat dia kepada kampung halamannya di Tanjung Bidara, Melaka. Apa khabar agaknya emak di sana?

“Meera, awak lapar ke?” Suara Eddy Arif mematikan lamunannya tiba-tiba.
‘Kenapa?”
“Jom kita makan.”
“Awak belanja?”
“Saya yang ajak, sudah pasti saya yang akan belanja,” jawab Eddy Arif sinis.
‘Ada juga kes di mana orang lain yang mengajak, orang lain yang kena belanja....” tukas Ameera Syuhadah selamba.
Eddy Arif tergelak kecil. “Tapi orang tu bukan saya,” jawabnya tegas. Dijeling ke arah gadis di sebelahnya.
Ameera Syuhadah tersengih. Dia tahu yang lelaki itu agak egois orangnya. “Kita nak makan di mana?”
“Di gerai tu, boleh?” Eddy Arif mengunjuk ke arah gerai yang dimaksudkannya.
“Saya tak kesah, asalkan sedap.”
Eddy Arif tersenyum sambil menganggukkan kepala. Dia sudah biasa makan di gerai itu. Masakannya sedap dan terdapat pelbagai pilihan yang ditawarkan kepada pelanggan.
“Jom kita duduk di situ,” ajak Eddy Arif ke meja yang dimaksudkan. Ameera Syuhadah terus menurut kerana dia juga sukakan kedudukannya yang mengadap ke laut. Apatah lagi memandangkan hari itu masih belum ramai pengunjung yang datang, pemandangan yang terbentang luas di hadapannya lebih menarik dan selesa dengan angin pantai yang bertiup sepoi-sepoi bahasa.
Ameera Syuhadah membiarkan sahaja Eddy Arif memesan makanan untuk mereka berdua. Pesanan juga amat cepat disiapkan. Ameera Syuhadah akui yang makanan yang telah disediakan di situ memang sedap dan kena dengan seleranya.
Sambil mengisi perut yang kosong, mereka berdua berbual santai. Hampir sejam mereka di situ sebelum Eddy Arif menghantarnya pulang semula ke Taman Guru.


Sejak hari itu, telah beberapa kali Ameera Syuhadah keluar bersama dengan Eddy Arif, sama ada untuk keluar makan ataupun sekadar berjalan-jalan. Bagaimanapun ia tidak sekerap yang lelaki itu diinginkan. Saban minggu Eddy Arif mengajaknya keluar tetapi Ameera Syuhadah yang lebih kerap mengelaknya. Dia tidak mahu pertemuan demi pertemuan itu akan di salah anggapkan oleh Eddy Arif. Dia hanya menganggap lelaki tidak lebih dari seorang kawan. Dia masih punya impian yang ingin digapai. Menambah ilmu di dada sudah menjadi cita-citanya yang utama.

No comments: