Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Wednesday, October 20, 2010

SJM4

Naim terkedu. Agak lama dia kaku di situ. Suara itu telah 5 tahun tidak didengarnya. Sukar dia mempercayai yang dia akan mendengar kembali suara lunak itu pada saat ini. Terlalu lama suara itu menjadi igauan mimpinya. Terlalu lama pemilik suara itu telah cuba dilupakannya. Kenapa pula hari ini dia akan mendengar kembali suara itu?
Naim memusingkan badannya. Perlahan. Sedikit demi sedikit, imej gadis yang pernah mengisi ruang mimpinya, kini memenuhi ruang penglihatannya. Sekali lagi dia terkedu. Akalnya seakan mati tiba-tiba. Tidak mahu berfungsi seperti selalu. Tiada sebarang ekspresi pada raut wajahnya.
Mati senyuman Nadia pada ketika itu. Walaupun dia sudah menjangkakan reaksi Naim, namun terhiris juga perasaannya. Dia tahu dia bersalah. Tapi 5 tahun adalah satu jangka masa yang terlalu lama. Dia amat-amat berharap yang Naim telah memaafkannya.
‘Maisarah.’ Sapa Naim dengan dingin. Diamati gadis di hadapannya. Memang dia tidak salah. Wajah ayu yang pernah dipujanya itu tidak banyak berubah. Kini dia tampak lebih kurus dari dahulu. Raut wajahnya tampak lebih matang, namun masih lembut dan menenangkan mata yang memandang.
Nadia menelan airliurnya. Walaupun nada suara Naim agak dingin, sekurang-kurangnya dia masih mahu menegur, tidak menjerkah. Dan jauh disudut hatinya, dia terasa sedih kerana lelaki itu kini memanggilnya Maisarah, bukan lagi Nadia. Hanya dia yang akan memanggilnya Nadia. Nadia tahu kenapa dia bersikap begitu, namun dia cuba untuk tidak ambil peduli. Dipaksa dirinya untuk kembali mengukir senyuman buat lelaki yang pernah menjadi pujaannya itu.
‘Assalamulaikum Naim. Apa khabar?’ ucap Nadia sambil melontarkan pandangannya ke arah kedua tangan Naim yang begitu kuat menggenggam kedua-dua botol comel makanan bayi itu. Mungkin kedua botol itu akan pecah sekiranya dia terus berbuat demikian.
Nadia tersenyum kecil kepada dirinya sendiri. Mungkin Naim sedang membayangkan yang tangannya sedang menjerut lehernya pada ketika itu untuk melepaskan geram yang bersarang dihati.
‘Baik.’ Jawab Naim ringkas.
‘Balik bercuti ke?’ tanya Nadia sekadar berbasa basi. Memandangkan reaksi Naim yang terus dingin, ingin sahaja dia beredar dari situ. Dia sedar yang kehadirannya tidak diingini oleh lelaki di depannya ketika itu.
‘Tak. Saya dah ditukarkan ke sini.’
Terkedu Nadia seketika. ‘Dia dah ditukarkan ke sini. Ini bererti aku mungkin akan berpeluang untuk bertemu dengan dia lagi. Itu pun jika takdir mengizinkan.’
‘Dah lama?’
“Baru sebulan.’
Naim masih terus kekok di situ. Dia sendiri tidak pasti apa yang boleh dilakukannya kini. Hatinya yang pernah terluka gara-gara gadis di hadapannya itu seakan mahu berdarah kembali. Pedihnya kembali terasa. Kalau boleh, dia ingin sekali melangkah pergi. Tapi kakinya enggan menurut kata hatinya.
‘So, what are you up to, Naim?’
‘My neck,’ gumam Naim walaupun hatinya berat untuk menjawab, ‘dan rasa macam akan tenggelam dengan cepat.’
‘Hah?!’
Nadia keliru, tidak pasti dengan apa yang dimaksudkan oleh Naim sebentar tadi.
‘Cuba awak tengok ni.’ Jawab Naim. Tanpa sedar dia sudah mengunjuk kepada botol-botol ditangannya dan ke arah rak di hadapannya. Dia bagaikan sudah terlupa persengketaannya dengan Nadia selama ini.
‘Macam mana seseorang tu nak tahu apa yang perlu didapatkannya? Jenis sayur apa? Brand apa? Yang dalam botol ke atau yang dalam kotak? Bijiran ke formula?’ Suara Naim semakin meninggi. ‘Kalau formula pulak, jenis apa yang paling baik? Soya ke, cecair ke, tepung ke? Yang dah siap untuk diminum ke atau pun yang dah siap dicampur?’
Nadia terasa mahu ketawa, tapi cuba ditahannya. Dia tahu yang Naim tidak akan menghargai ketawanya itu pada saat ini.
‘Seingat saya, awak kan sukakan jus buah-buahan, bukannya makanan sebegini.’
Mata Naim mencerlung. Dia memandang Nadia dengan mata yang buntang. ‘Memanglah saya sukakan jus buah-buahan, dan ini semua bukannya untuk saya.’
Naim menggaru kepalanya yang tidak gatal. Jelas tersirna keresahan diwajahnya yang kacak itu. Tersirna juga rasa hatinya yang kaget dengan situasi yang sedang dihadapinya itu.
Naim nampak macam tengah panik. Setahu aku, dia tak pernah panik. Tak pernah macam ni. Mungkin ada sesuatu yang sedang berlaku di luar kawalannya, gerutu Nadia di dalam hati. Tapi mungkin juga tekaannya itu salah. Setahunya, Naim sentiasa tenang menghadapi apa jua keadaan.
‘Naim, apa yang sedang berlaku sebenarnya ni?’ tanya Nadia sambil cuba memujuk hatinya bahawa dia hanya sekadar ingin mengetahui perkembangan lelaki itu.
‘Tak ada apa-apa,’ omel Naim perlahan sambil tangannya mula meletak botol-botol comel yang dipegangnya tadi kembali ke atas raknya. Dilakukan dengan berhati-hati agar susunan botol-botol itu tidak terjatuh pula nanti.
‘Takkanlah tak ada apa-apa. Saya tengok awak macam tak tentu arah aje,’ tukas Nadia.
‘Just the end of the world.’ Gumam Naim sekali lagi.
‘Sound serious.’
‘Memang pun.’
Hish, susahnya nak dapatkan maklumat dari dia ni, omel Nadia di dalam hati. Memang begitu perangainya sejak dulu. Berat mulut. Sepatah ditanya, setengah patah yang dijawab. Nadia tidak bertanya lagi. Sebaliknya dia berterusan merenung lelaki di hadapannya.
Walaupun Naim membelakangkannya, dia terus menunggu. Dia terus menanti reaksi Naim. Telah lama dia mengenali lelaki itu. 2 tahun mereka bersama sebelum Nadia menamatkan hubungan mereka. Dia yakin Naim masih belum berubah dari sikapnya yang satu itu.
Tepat seperti sangkaannya. Macam dulu juga, Naim pasti tidak akan bertahan bila dihadiahkan renungan ataupun suasana senyap yang lama. Akhirnya dia berpaling menghadap Nadia. Kedua tangannya sudah berpeluk ke tubuh. Kedua kakinya pula sedikit terkangkang. Nadia tahu lelaki itu sudah mula rasa tercabar.
“Saya dah jadi seorang bapa,’ perlahan kata-kata itu terhambur dari mulut Naim. Nada suaranya tidak kedengarannya gembira, seolah-olah dia kini sedang berada di dalam situasi yang tidak disenanginya sama sekali.

1 comment:

Anonymous said...

citer ni best tapi apa yg naim cakap tu hanya lawak kan.. saje jer nak sakitkan hati nadia.. nak balas dendam.. tapi kalau betul naim dah jadi bapa... of kos i takkan bace dah nex n3....... tambah sakit hati ajer...