Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, November 20, 2010

SAS1

“Wir!!”
Wirdah tersentak. Berhenti dari terus melangkah. Dipandang ke kiri dan ke kanan. Cuba dicari suara yang memanggil. Memanglah sukar. Mana taknya, dia kini sedang berdiri dalam kegelapan malam. Kejelasan pandangan matanya hanya sekadar 1 meter. Itupun belum tentu dia akan nampak dengan begitu jelas. Kalau ada yang menghunuskan pisau, hanya akan disedari kalau mata pisau dah betul-betul kat depan mata.
Tak ada cahaya langsung ke? Ada, tapi nun 5 meter kat depan sana nun. Itu pun dari tingkap bilik tidur Mak Ngah yang berada 2 meter dari tanah. Cahaya tu pulak hanya mampu menerangi 1 meter dari laluan itu. Lorong dari depan ke belakang rumah yang jaraknya 20 meter tu pula terasa sangat-sangat jauh dalam gelap-gelap macam ni. Mujur juga laluan itu lurus dan tiada apa yang jadi penghalang. Mula-mula melalui jalan itu, jenuh dia teraba-raba, sambil hatinya mengomel kenapa Pak Ngahnya tidak memasang lampu di tepi rumah itu dan kenapa tingkap-tingkap yang bersusun di tepi rumah itu tidak dibuka. Namun, setelah masuk 4 kali melalui lorong itu pergi balik dalam masa 5 minit, semuanya telah tersemat kat dalam kepala. Alah bisa tegal biasa. Dah jadi macam peta minda. Langkahnya juga semakin laju meredah kegelapan malam tanpa perlu lagi terlalu berhati-hati. Dia juga semakin laju membawa dulang makanan ke hadapan untuk dihidangkan kepada tetamu yang pasti sudah kelaparan.
Wirdah seorang sahaja ke? Tak. Bukan dia sahaja yang sedang bekerja membawa dulang makanan itu. Ramai. Tapi hanya dia yang membawa dulang itu melalui lorong yang gelap itu. Yang lain hanya menggunakan laluan dalam rumah. Wirdah? Dia ni lain. Dia memang malas nak ikut jalan kat dalam tu.
Sebab? Leceh. Susah. Banyak halangan. Tak efisen. Itu kata hatinya. Dan dia mendengar kata hatinya. Bagi Wirdah, laluan di dalam rumah tu memang leceh dan menyusahkan. Terpaksa mengharungi lebih 80 orang tetamu-tetamu perempuan yang duduk di bahagian tengah rumah. Terpaksa turun naik tangga yang sempit dari dapur ke ruang tengah, seterusnya ke bahagian kilik anak dan barulah sampai ke ruang beranda di mana tetamu-tetamu lelaki berada.
Ada sebab lain ke? Ada. Sebab laluan tu tersangatlah sesuai untuk gadis-gadis yang ingin mencalunkan diri mereka sebagai Gadis Melayu Terakhir kepada bakal-bakal emak mertua. Maklumlah, inikan kampong. Di dalam majlis-majlis macam nilah si gadis nak mempromosi diri agar kelak tak termasuk ke dalam kelab Andartu ataupun kelab Andalusia.
Penting? Mesti. Kat dalam majlis-majlis dan kenduri kendaralah para-para emak nak cari calun menantu untuk anak lelakinya. Masa macam ni jugaklah akan digunakan untuk menilai dan mengkritik para-para gadis, macam kat dalam realiti TV Gadis Melayu di TV9, Dekat Di Hati. Namun pengkritik ni bukan sembarangan orang. Bakal-bakal mertua tu. Kritikan mereka pulak tu, kadang-kadang kat dalam hati aje dan kadang-kadang sampai terbawa-bawa ke dalam sesi umpat mengumpat bila dah berkumpul beramai-ramai. Kalau dapat kritikan membina, adalah potensi untuk dijadikan menantu dalam masa terdekat. Kalau dapat kritikan yang negatif tu, kalau terdengar dek telinga sendiri atau dapat disampaikan oleh orang yang boleh dipercayai, adalah peluang untuk meningkatkan usaha semasa majlis akan datang. Kalau tak, nampak gayanya besarlah peluang untuk masuk Kelab Andalusia tu… Fuh… dasyat tu…
Habis tu, Wirdah tak berminat ke nak promosikan diri dia tu? Hish, Wirdah ni lain. Dia tak rasa majlis dan kenduri kendara ni adalah masa yang sesuai nak cari bakal emak mertua. Dia tak terfikir pun nak kahwin lagi dalam masa terdekat ni walaupun umurnya dah hampir mencecah 28 tahun. Dia lebih rela mengharungi kegelapan malam daripada terpaksa melalui laluan persis Project Runaway itu untuk diadili dan di analisa oleh bakal-bakal emak mertua. Lagipun, dia lebih pentingkan produktiviti. Dia mahu cepat. Dia tidak mahu tetamu-tetamu terpaksa menanti dengan perut kelaparan. Melalui laluan di luar ni, produktivitinya lebih dua kali ganda. Gadis kat dalam tu baru sekali berulang alik, tapi dia dah 3 kali menghantar makanan kat depan tu.
Okey, berbalik pada suara tadi. Wirdah terus mencari suara yang memanggil namanya tadi. Dia menarik nafas sedalam yang boleh untuk menenangkan hatinya yang sedang berdegup pantas.
“Oit!! Siapa yang nak main-main ni?” Tegas Wirdah bersuara bila degupan jantungnya kembali normal.
“Hai Wir, ni akulah…” Lunak suara seorang perempuan. Merdu. Meremang seketika bulu roma di tengkuk.
“Kau? Ponti Harum Sundel Malam ke?” Sergah Wirdah cuba melawan perasaan takut yang mahu muncul kembali.
“Hish, sampai hati kau kata aku ni Ponti? Ni akulah….” Merdu suara perempuan itu hilang digantikan dengan nada suara yang cuba menahan tawa.
“Mana aku tahu kau tu siapa. Aku bukan nampak pun… Dahlah tak beri salam… Aku cuma tahu kau tu bukan Ponti sebab kau tak cakap Pulangkan… Pulangkan…”
“Hish, ada ke macam tu.. Okey, Assalamualaikum. Ni akulah, Fazilah….” Jawab gadis itu sambil menala sinaran lampu picit ke wajahnya.
“Wa’alaikumussalam.” Balas Wirdah. Dia menghulur tangan. Bertemankan cahaya dari lampu picit, tangan mereka bertaut. Beberapa saat kemudian, senyuman mula berbalas sebaik mereka berada di bawah cahaya yang datang dari lampu bilik tidur Mak Ngah. Yelah kan, takkan dalam gelap tadi tu nak senyum. Kalau dalam gelap tu dia senyum, bukan manusia yang nampak, tapi hanya hantu-hantu yang terlebih hensem aje yang nampak. Takut pulak hantu-hantu tu yang tertangkap cintun kat dia.
“Eh, kau ni dari mana sebenarnya, Faz?”
“Dari rumahlah…”
“Boleh pulak kau cam aku dalam gelap-gelap ni?”
“Ala, aku dah nampak kelibat kau kat depan tu, jadi aku tunggu aje kat sini. Eh, tak takut pulak kau jalan dalam gelap-gelap ni, Wir?”
“Ala Faz, setakat kat tepi rumah ni aje, apa yang nak ditakutkan. Aku lagi takut kalau lalu kat dalam rumah tu…”
Fazilah ketawa kecil. Dia faham maksud Wirdah. Dulu dia juga kurang gemar berjalan di tengah ‘bakal-bakal mak mertua’ ni. Memang cuba dielakkan, apatah lagi dia memang sudah punya ‘buah hati’. Dan sekarang dia dah pun berkeluarga dan sudah punya 2 orang anak yang masih kecil.
“Eh Faz, aku tengah busy sikit ni. Kita jumpa kat dalam lepas ni, boleh?” pinta Wirdah.
“Okey, karang kau cari aku kat dalam. Kalau kat sini, aku takut bukan aku yang kau jumpa…” sakat Fazilah dengan suara mendayu.
Wirdah tergelak kecil sambil berjalan pantas meninggalkan Fazilah beberapa langkah dibelakangnya. Dia masih tersengih sebaik melangkah memasuki ruang dapur untuk mendapatkan dulang makanan yang baru.
“Hush, Wirdah! Kenapa tersenyum sorang-sorang ni? Dah tersampuk ke?” Tegur Mak Usu kehairanan. Takkanlah anak buahnya yang seorang ini boleh tersenyum sorang-sorang sedangkan sedari awal tadi riak mukanya sentiasa serius.
“Ha’ah,” Wirdah menjawab selamba. Tangannya mula mengangkat dulang yang berisi makanan.
“Ha?” kerut di wajah Mak Usu mula kelihatan.
“Relak la Mak Usu. Wir tersampuk dengan Fazilah tadi…” Jawab Wirdah sambil memandang ke arah Fazilah yang telah menampakkan diri di belakangnya. Fazilah pula mengangkat jari telunjuk dan jari tengah membentuk tanda V dan menghadiahkan sebuah senyuman kepada Mak Usu.
Mak Usu menggeleng-gelengkan kepalanya. Sebaik melihat kelibat Wirdah yang mula bergerak dari muka pintu, baru dia teringat sesuatu.
“Wirdah!” panggil Mak Usu.
Wirdah berpaling. Menanti. Pasti Mak Usu ingin berpesan sesuatu.
“Dulang tak cukup. Ambil dulang kat depan tu bawa ke sini.” Pesan Mak Usu.
Wirdah tersenyum. Kepala dianggukkan. Tanda faham pesanan Mak Usu.
Sekali lagi dia melangkah pantas ke ruang depan bersama dulang di tangan. Setelah memberikan dulang itu kepada lelaki yang menyambut huluran dulang itu tanpa memandang mukanya, selamba dia mengeluarkan arahan supaya memberikan beberapa dulang yang telah kosong isinya kepadanya semula. Seketika menanti, akhirnya beberapa biji dulang sudah ditangannya. Tanpa berlengah, dia bergegas kembali ke bahagian dapur. Melalui jalan yang sama. Jalan yang tiada halangan. Erk???
Buk!!! Gedegang!!! Kabooommm!!! “Ya Allah!!!”
Bagaikan baru tersedar dari tidur, Wirdah memandang sekeliling. Dia sendiri tidak pasti apa yang telah berlaku. Gelap. Cahaya lampu dari bilik Mak Ngah beberapa langkah di depannya. Dulang ditangannya pula sudah terbang entah ke mana. Dia pulak? Tidak lagi berdiri. Lebih tepat lagi dia sedang dalam kedudukan hendak sujud. Lututnya sudah mencecah tanah. Perutnya sedang menekan sesuatu yang terasa bagaikan kepingan besi yang lebar. Tangannya pula bukan di atas tanah, tapi sudah basah terendam ke dalam air sedalam 1 inci.
“Tapi hari ni mana ada hujan? Lagipun tadi tak ada pun lopak air ni tadi?” getus hatinya sambil memandang ke tapak tangan yang sebenarnya tidak jelas pun pada pandangan matanya. Dia kembali meraba-raba di dalam kegelapan malam itu untuk memastikan kedudukannya.
“Eh, apa ni?” omelnya perlahan. Dia mula mencangkung. Kembali meraba bagaikan orang buta. Tangannya meraba objek di depan. Berdinding melengkung? Tangannya bergerak ke atas. Bermulut bulat? Lebih besar dari pemeluknya. Sah!
“Ya Allah,” keluhnya perlahan, “aku terjatuh ke dalam periuk rupanya.” Wirdah tergeleng-geleng sendiri. “Fuh, nasib baik tak lemas!” gumamnya lagi. “Oit, cik kak, jangan perasan le, setakat satu inci aje dalamnya air tu, nak lemas apanya…” dia menempelak dirinya semula.
Dia bangun untuk berdiri. Kesakitan di kedua-dua belah tangan yang cuba menampung dirinya dari terus menjunam ke dalam periuk itu mula terasa. Perut yang menekan bibir periuk juga mula berdenyut. Dia membuang pandangannya ke sekeliling untuk memastikan sesuatu.
“Eiii.. nasib baik gelap. Tak ada orang. Kalau tak, mesti malu besar…. Tak tahulah kat mana nak letak muka comel aku ni…” dia terkekek-kekek perlahan. Dia melangkah perlahan sambil memicit-micit tubuh yang semakin sengal.
“Hei.. entah makhluk manalah agaknya yang letak periuk ni kat tengah-tengah jalan aku ni? Mana pulak aku nak cari dulang-dulang tu semua?” keluhnya sambil berlalu pergi. Dia terus pulang ke rumahnya yang terletak tidak jauh dari rumah Mak Ngahnya. Tidak sanggup lagi dia berlama di situ. Badannya semakin kuat menggigil. Mungkin semangatnya tadi dah terbang melayang. Entah kemana perginya, tak tahu nak cari kat mana. Teringat pula kata-katanya pada Fazilah tadi. “Pulangkan!!... Pulangkan!!” dia menyanyi kecil sambil melangkah pergi dari situ. Dulang yang melayang entah kemana juga telah dilupakan. Janjinya dengan Fazilah juga dah terbang dari fikiran. Yang termaktub sekarang ialah “baik aku chau sebelum orang perasan…!”

No comments: