Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, November 20, 2010

SAS2

Sebulan telah berlalu sejak peristiwa malam itu. Semuanya masih tersimpan kemas dalam ingatan. Masih terasa malunya walau Wirdah sedar tak siapa yang tahu akan kemalangan itu. Dia juga telah meminta maaf kepada Fazilah kerana terpaksa memungkiri janji untuk berjumpanya malam itu. Namun tidak diberitahu kepada Fazilah akan peristiwa yang telah menimpanya. Takkanlah nak dibuka pekung di dada.
“Fuh, time to relax…” omelnya perlahan. Diambil novel yang baru suku dibaca. Novel itu baru dibelinya di QMR World of Books petang tadi. Sebelum makan malam tadi dia sudah berpeluang untuk mula membacanya. Tak sabar untuk menyambung pembacaan. Mungkin dia akan dapat menghabiskan pembacaannya malam itu.
“Wirdah!!”
Baru hendak baring dan memulakan pembacaan, kedengaran ketukan dipintu dan namanya dipanggil emaknya. Dia segera bingkas untuk membuka pintu.
“Saya, Mak.” Balas Wirdah sebaik memandang muka emak yang tersenyum.
“Jom ke ruang tamu. Ada hal yang Ayah dan Mak nak bincangkan dengan kamu,” jawab Hajah Wahidah sambil melangkah ke ruang tamu.
“Nak bincang pasal apa?” Wirdah pantas bertanya, membontoti langkah emaknya. Langkahnya terhenti sebaik terpandangkan wajah ayahnya. Emaknya terus mengambil tempat di sebelah ayahnya.
“Wirdah, duduk situ,” arah Haji Mukhriz dengan wajah serius.
Tanpa banyak soal, Wirdah terus mengambil tempat duduk di hadapan kedua ayah dan emaknya.
“Wirdah, Ayah nak tanya sikit?”
“Sikit aje? Kalau dengan Ayah, Wir tak kesah, seribu satu soalan pun okay aje…” jawabnya selamba.
Haji Mukhriz mengulum senyum. Dia tahu Wirdah tak pernah mengelak bila diajukan soalan. Anaknya yang seorang ini memang sentiasa ada jawapan dan sentiasa mengambil sikap berterus terang dengan mereka.
“Wirdah dah ada teman lelaki?”
Wirdah tersentak. ‘Erk!? Soalan jenis apakah ini? Soalan jenis membunuh tu….’ getus hatinya. Kepalanya mula terasa gatal. Dia mula resah. Sudah mula menjangka arah tujuan sesi ramah mesra malam ini.
“Kenapa senyap? Tadi kata seribu soalan pun okay aje…” sinis suara Haji Mukhriz menyindirnya.
Wirdah tersengih. Sedar dia disindir. Dan dia tak kesah. “Ala Ayah, memanglah seribu soalan tu okay aje, tapi bila Ayah tanya soalan cepu emas tu tadi, Wir macam dah boleh agak dah apa tajuk perbincangan kita malam ni.” Balasnya selamba.
“Tahu pun, jadi, apa jawapannya?”
“Ala, macam Ayah dengan Emak tak kenal siapa Wir ni. Jadi mesti Ayah dan Emak dah tahu jawapan Wir…” balasnya lembut.
“Dah, tak payah nak berbelit-belit pulak malam ni. Ayah nakkan kepastian. Jadi apa jawapan muktamad Wirdah? Perlukan talian hayat ke ni?”
Wirdah tergelak kecil dengan gelagat ayahnya bagaikan Jalaludin Hassan dalam rancangan Who Wants To Be A Millionaire. “Tak perlulah Yah. Jawapannya mudah aje. Tak ada.”
“Muktamad?”
Wirdah menganggukkan kepala.
“Tak nak tukar fikiran?”
Wirdah menggelengkan kepala. Masih tersengih. Seronok juga bermain dengan Ayahnya yang selalunya serius ni. Lagipun dia lebih senang berterus terang dengan kedua ayah dan emaknya.
Tidak perlu malu-malu. Tidak perlu putar belit. Kalau ya katakan ya, kalau tidak katakan tidak. Senang. Tidak perlu banyak cerita. Tak perlu berkias-kias. Tidak mahu menyusahkan kepala yang sememangnya punya banyak perkara lain yang hendak difikirkan.
“Kalau begitu, baiklah. Untuk pengetahuan Wirdah, petang tadi masa Wirdah ke pekan, ada rombongan merisik datang ke rumah kita ni.”
“Ha? Biar betul?”
“Memang betul dan tiada yang salah melainkan yang betul sahaja…” jawab Haji Mukhriz selamba.
‘Hish, ayah ni, taulah…’ Wirdah mencebik sesaat. “Hah… Ayah kenal?”
“Kenal.”
“Siapa?”
“Orang kampong sebelah.”
“Mereka kenal Wir ke?” tanya Wirdah ingin tahu kerana terlalu sedikit orang kampong itu yang kenal dengannya. Dia bukan dibesarkan di situ. Baliknya ke kampong pun hanya sebulan sekali. Itupun banyak masanya dihabiskan di rumah. Lagipun dia sedar dia siapa. Dia tidaklah secantik Miss Universe, tapi taklah jugak sehodoh si Ugly Betty tu. Dia perempuan yang biasa-biasa aje. Susah orang nak tahu keujudannya, apatah lagi bila ada kenduri kendara, pasti dia akan cuba mengelak dari menonjolkan dirinya. Dia lebih senang bekerja di sebalik tabir. Kenapa? Sebab inilah. Sebab nak mengelak dari rombongan merisik dari orang yang tidak dia kenali.
“Kalau tak kenal, takkan mereka datang merisik. Mungkin mereka ada maklumat Wirdah kot, mungkin juga mereka ada connection dalam Special Branch agaknya…” sampuk emaknya. Baru terdengar suara wanita tua itu yang sedari tadi hanya menjadi pendengar setia.
“Ele, yang ada connection dalam Special Branch tu, Ayah…” balas Wirdah kembali.
Haji Mukhsin hanya tersengih. Dia tahu perkara ini pasti akan berbangkit sebentar lagi. “Hm… manalah tahu, kan…. Bukannya kita kenal SB SB yang tengah dok menyamar tu. Entah-entah, mamat yang asyik bertenggek kat atas tiang letrik tu adalah salah seorang SB yang tengah menyiasat. Untuk keselamatan kita dan negara jugak, tak gitu?”
“Betul, betul, betul.” Balas Wirdah tersengih. Sesaat dia teringat pada watak Upin dan Ipin. Tapi masalah dia bukannya macam dalam cerita kartun kegemaran ramai tu. “Jadi, Ayah dengan Emak nak suruh Wir terima ke?”
“Terpulang pada Wirdah.”
“Apa pendapat Ayah? Emak?” Wirdah memandang ke wajah Haji Mukhsin dan Hajah Wahidah silih berganti. Walau ini soal hidup dan masa depannya, pendapat mereka paling dia hargai. Mereka adalah ayah dan emaknya, yang sentiasa mementingkan kebahagiaannya.
“Walaupun kami kenal dengan keluarga yang datang merisik tu, tapi kami langsung tak kenal dengan anaknya.”
“Tak pernah jumpa?”
Haji Muhksin dan Hajah Wahidah menggelengkan kepala.
“Jadi, sekarang ni macamana?”
“Wirdah fikirkan dulu. Ayah dah mintak tempoh 2 ke 3 minggu sebelum memberi sebarang keputusan. Lakukan istikharah. Sementara tu, Ayah pulak akan siasat latar belakang budak lelaki tu. Ayah kan ada connection dengan Special Branch, kan? Bagaimana? Setuju?” Tersengih, Haji Mukhriz memberi saranan.
Wirdah mengangguk. Dia tahu ayahnya tidak akan sesekali mendesaknya. Kebahagiaan anak-anaknya adalah keutamaannya. Sehingga kini, Wirdah amat-amat bersyukur akan kenyataan itu. Lagipun, orang yang akan dihubungi ayahnya di Special Branch tu pula adalah orang yang paling dipercayainya. Pasti Angah Fadzlinya akan menyiasat secara terperinci tentang ahli keluarga lelaki yang telah datang merisiknya itu. Eii.... bukan senang nak jadi calun bakal menantu Haji Mukhsin tau…. “Wir okay aje. Tapi Wir ada satu permintaan. Sementara Ayah dapatkan maklumat calun bakal menantu Ayah tu, Wir nak kenal dulu siapa orangnya secara berdepan. Boleh?”
“Boleh, no problem.” Haji Mukhriz bersetuju kerana dia tidak nampak di mana kesukaran yang bakal Wirdah akan hadapi. Anak gadisnya itu seorang konsultan dan seorang arkitek, sudah lali bersemuka dengan pelanggan, dari peringkat bawah hinggalah ke peringkat VVIP.
“Ada nombor telefon?”
“Nanti Ayah minta.”
“Siapa nama calun bakal menantu Ayah tu?”
Haji Mukhriz memandang Hajah Wahidah. Keningnya terangkat ke atas.
“Ahmad Sabran.” Jawab Hajah Wahidah bagi pihak suaminya.
“Kerja?”
Haji Mukhriz dan Hajah Wahidah tidak menjawab. Sebaliknya Haji Mukhriz menyindir anak gadisnya. “Ala Wirdah, buat buang air liur aje ayah dengan emak nak jawab soalan Wirdah tu. Wirdah kan konsultan terunggul abad ni. Tak payah tanya soalan-soalan tu daripada kami. Nanti Wirdah tanya aje soalan-soalan cepumas tu pada Sabran. Macam tak biasa…”
Wirdah tersengih. “Okeylah, nanti Wir kumpulkan soalan-soalan yang boleh diajukan kepada calun bakal menantu Ayah tu. So, in the mean time, ada soalan lagi, Yah?”
Haji Mukhsin menggelengkan kepala.
“Hemm… tak adalah banyak mana soalannya tu, ingatkan tadi nak kena bawak bantal dengan selimut kat sini sementara nak jawab soalan-soalan Ayah tadi….” Selamba Wirdah mengenakan ayahnya. Tergelak Haji Mukhsin dan Hajah Wahidah mendengar kata-kata Wirdah. Namun terlekat juga dihati yang anak perempuan mereka yang seorang ini mungkin akan bertemu jodoh akhirnya.

No comments: