Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Monday, June 3, 2013

5 kualiti sebagai Muslim sejati


1. Berlaku Jujur.


Rasainya. Lakukannya. Berkata benar atau bertindak jujur bukannya sesuatu yang mudah untuk dilakukan, terutamanya jika kita akan mendapat susah kerananya. Namun, hakikatnya, kita akan merasa lebih gembira setelah memberitahu tentang sesuatu kebenaran itu, walaupun akibatnya adalah akan dimarah atau didenda. Lakukanlah kerana Allah S.W.T.
2. Tepati Janji.

Kamu didefinasikan melalui perbuatan kamu, bukannya kata-kata kamu.

Rasainya. Lakukannya. Kita tidak bermaksud untuk tidak menunaikan janji-janji kita tapi telah acap kali juga kita memperlekehkan janji yang dibuat kepada orang-orang yang tersayang. Tanyalah diri kita apakah kita telah mencuba sedaya upaya kita untuk mengotakan setiap janji yang telah diucapkan kepada orang lain?
3. Boleh Dipercayai (be trustworthy).

Seorang sahabat yang sedang ditimpa masalah telah memberitahu kita secara peribadi dan meminta agar kita tidak memberitahu orang lain tentang masalahnya itu. Namun, sebaik kita berjumpa dengan seorang lagi sahabat kita, kita telah memecahkan rahsia tersebut dalam keasyikan perbualan.

Rasainya. Apakah kita boleh dikategorikan sebagai orang yang boleh dipercayai? Apakah anggapan sahabat pertama kita tadi apabila kepercayaannya tadi kita tidak endahkan atau kita lontarkan ke tepi? Apakah perasaan kita jika ada sahabat lain melakukan perkara yang sama kepada kita? Bertanggungjawablah dan laksanakanlah. Apabila seseorang telah memberikan kepercayaannya kepada kita, maka terima dan hormatilah kepercayaan itu. Do not betray their trust.

4. Jadilah seorang penasihat yang ikhlas.

Tahukah kamu apabila kamu menyambungkan kembali silaturrahim dua orang lelaki/perempuan yang sedang bergaduh, kamu akan dimasukkan ke dalam Syurga?

Sememangnya mudah untuk menjadi batu api, tapi adakah ini satu tindakan yang mulia? Apakah perasaan mereka apabila akhirnya mereka tahu bahawa kamu sebenarnya telah berbohong kepada mereka? Bukankah kamu akan rasa lebih bahagia apabila dapat memulihkan hubungan dua sahabat yang telah berantakan? Bukankah kamu akan lebih bahagia apabila melihat senyuman yang terpancar dari kedua wajah sahabat kamu apabila mereka bertemu?
Sedarilah, menasihati dengan ikhlas, hanya kerana Allah, merupakan tindakan yang akan membahagiakan semua pihak.

5. Memberi dengan penuh keikhlasan.

Suatu hari kita sedang makan di sebuah gerai makanan di kotaraya. Seketika kemudian kita didatangi oleh seorang kanak-kanak membawa sepucuk surat yang kononnya datang dari Jabatan Agama Islam memberi kebenaran untuk mengutip derma. Samada kita sekadar melayangkan jari jemari menyuruhnya pergi dari situ dan tidak mengganggu kita yang mahu makan, atau mungkin juga terdetik di hati kita bahawa mungkin kanak-kanak itu berada dalam satu sindiket penipuan.

Rasainya. Lakukannya. Adakah apa yang kita lakukan tadi adalah satu tindakan yang tepat? Adakah kita marasa gembira dengan tindakan kita? Bukankah kita akan rasa lebih gembira sekiranya kita dapat memberi, hanya kerana Allah? Bukankah kita akan rasa lebih bahagia sekiranya kita memberikan sedikit wang dan meminta agar dia membeli makanan dengannya, atau belikan makanan untuk dia sama-sama menikmatinya sekali?

No comments: