Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, February 19, 2011

SSR10

Setengah jam telah berlalu semenjak Ameera Syuhadah dihantar pulang oleh Zack pada malam itu. Dia baru sahaja hendak menonton siaran di kaca televisyen tatkala keheningan malam di rumah itu dikejutkan oleh bunyi deringan telefon. Rasa malas untuk menjawab panggilan itu lalu dibiarkan sahaja Hamd menyambut panggilan itu dari sambungan di dalam bilik. Mungkin juga itu panggilan untuk Hamd ataupun Lynd.
“Kak Meera, call untuk akak!” Laung Hamd dari dalam bilik.
Mungkin itu panggilan dari Eddy Arif. Hanya dia yang mungkin akan menelefonnya di waktu begini. Hanya dia yang tidak diberitahu oleh Ameera Syuhadah untuk tidak menelefonnya di waktu begini. Terasa malas, Ameera Syuhadah bangun juga untuk menjawab panggilan itu. Diangkatnya gagang dan dia melaung kembali kepada Hamd yang sedang belajar di dalam biliknya itu.
“Okey Hamd, akak dah angkat…!” Ameera Syuhadah menunggu seketika sementara Hamd meletakkan kembali gagang di dalam bilik.
“Helo…” Ucap Ameera Syuhadah dengan sedikit berlagu. Nadanya perlahan, agar tidak mengganggu mereka yang sedang study di dalam.
“Hi…” Kedengaran suara lelaki menyambut ucapan Ameera Syuhadah.
“Hm, ingatkan siapalah yang call saya malam-malam buta begini…” Tegur Ameera Syuhadah selamba.
‘Ops..nasib baik tak sebut nama mamat yang sorang lagi tu…’ getus hatinya kecilnya pula.
“Tak boleh ke?”
“Bukan tak boleh, tapi sedikit mengganggu saya yang baru sahaja nak merehatkan badan dan otak ni.”
“Tapi nasib baik ada orang sudi nak hantar awak balik, jadi saya pasti awak taklah letih sangat, kan?”
“Terima kasihlah atas kesudian orang tu. Tak sangka, dalam kelentongnya tu, masih ada baiknya…” Selamba Ameera Syuhadah menyindir sambil mengucapkan terima kasih di atas kesudian Zack menghantarnya sebentar tadi.
“Awak masih marahkan saya ke?”
“Nope. Should I?” Ameera Syuhadah melontarkan kembali pertanyaan itu kepada Zack.
Zack sudah tertawa kecil. “No, you shouldn’t.”
“And why shouldn’t I?” soal Ameera Syuhadah kembali.
Tawa Zack sudah terhenti. “Can’t you take that as a joke?” Suara Zack kedengaran gelisah. Merayukan simpati dari Ameera Syuhadah, memohon sebuah ketulusan dan kemaafan.
“Nope.”
“Saya ingatkan awak ni jenis yang ceria, yang boleh bergurau. Rupanya tidak juga… Kalau macam tu, saya takkan buat lagi. And for now, saya amat berharap awak akan maafkan saya.”
“Okey.”
“Okey apa?” Zack bagaikan tidak percaya dengan apa yang baru didengarinya.
“Okeylah, saya maafkan awak.”
“Betul?”
“Kenapa? Tak percaya?”
“Tak, eh ye. Terima kasih.” Suara Zack kembali kedengaran gembira dengan kemaafan yang dihulurkan oleh Ameera Syuhadah kepadanya.
“Dah makan?” Tanya Ameera Syuhadah menyambung perbualan mereka.
“Dah. Awak pula?”
“Alhamdulillah. Saya baru lepas makan sekejap tadi.”
“Siapa masak?”
“Imah.”
“Siapa dia?”
“Jiran yang sederet dengan apartmen kami ni. Penghuni rumah No 26. Dia tengah buat PhD. Major dalam Kimia. Scholar Petronas.”
“Sedap ke masakan dia?”
“Delicious. Sedapnya sehingga menjilat jari…” Balas Ameera Syuhadah dengan menggayakan iklan KFC yang selalu terpapar di kaca televisyen di Malaysia.
Zack ketawa. Mungkin ada sesuatu yang menggelikan hatinya.
“Kenapa awak ketawa? Ada sesuatu yang melucukan ke?” Ameera Syuhadah melontarkan soalan untuk mengetahui maksud di sebalik ketawa yang dihamburkan oleh Zack sebentar tadi.
“Taklah, tadi tu macam nak promosi Imah pada saya aje. Nampak macam dia tu ada potensi untuk menjadi isteri yang baik. Ada pelajaran, pandai memasak. Cantik ke?”
“Awak tak pernah kenal dia?” Tanya Ameera Syuhadah kembali.
“Tak pasti. Saya ni jarang berkesempatan untuk mengenali pelajar-pelajar Malaysia yang ada di sini sebab saya agak sibuk dengan kerja saya. Pelajar lelaki tu senang sikit nak kenal sebab mereka sering berkumpul di rumah pelajar-pelajar lelaki yang menjadi jiran saya...” Zack menerangkan duduk perkara yang sebenarnya.
“What’s your real name?” Tiba-tiba Ameera Syuhadah bertanya.
Suasana senyap seketika. “Perlu ke awak tahu?”
“Awak anggap saya ni kawan awak ke?”
“Ada trik ke pada soalan ni?”
“Tak ada, tapi awak jawab ajelah soalan saya tu dulu.” Desak Ameera Syuhadah tanpa kompromi.
“Tapi apa ada pada nama?” Zack masih cuba mahu mengelak.
“Nama sedikit sebanyak mencerminkan watak dan peribadi seseorang. Nama mengenalkan kita pada seseorang. Dan saya ingin mengenali siapa kawan saya sebenarnya.”
“Zack atau Franz kan nama juga.”
“Memanglah Zack atau Franz itu juga satu nama. Tapi saya pasti awak punya nama yang lebih bermakna. Awak seorang Islam dan seorang Melayu. Pastinya ada yang unik di situ.”
“Kalau saya tak nak beritahu?”
“Mahal sangatkah harga nama awak tu?”
“Yap.”
“Lebih mahal dari harga sebuah persahabatan?”
Zack diam. Mungkin dia sedang berfikir.
Ameera Syuhadah masih setia menanti. Kemudian dia menambah lagi. “Dalam sebuah persahabatan, sepatutnya ada sebuah kejujuran.”
“Baiklah. Apa yang awak nak tahu tentang saya?”
Ameera Syuhadah mengulum senyum. Peluang telah diberikan oleh Zack untuk dia bertanya beberapa soalan tentang diri lelaki itu.
“Let’s start with your name.”
“Aimir Zafran.”
“Hm, sedap pun nama awak. Wangi dan mahal tu…”
Aimir Zafran sudah terkekek-kekek ketawa. Dia sedar yang Ameera Syuhadah sedang menyamakan namanya dengan herba Za’faran yang mahalnya mencecah puluhan ribuan ringgit sekilogram.
“Oh ye, saya tak mahu panggil awak Franz, nama yang awak terbalikkan daripada Zafran tu, atau pun Zack. Saya nak panggil awak Aimir sahaja. Boleh?”
“Kenapa?”
“Makna Aimir tu kan Putera Raja. Alangkah bahagia-nya saya kerana sedang berkenalan dengan seorang putera raja. And you will be my Prince Charming while I am here in Miami, boleh?”
“Boleh, tak ada masalah. Dan awak pula akan menjadi Princess Charming saya...” Balas Aimir Zafran sambil ketawa kecil. Dia juga turut teruja kerana kini dia punya teman untuk bercerita.
“Sebab nama saya adalah Ameera...”
“Bet..tul...”
“Hm, Aimir, Ameera. Macam ada jodoh pulak....” gurau Ameera Syuhadah.
“Amin...” balas Aimir Zafran selamba dan disambut dengan gelak ketawa oleh mereka berdua.
“Okey, satu lagi soalan saya. Apa yang awak buat di bumi Miami ni?” Akhirnya Ameera Syuhadah kembali bertanya setelah gelak mereka reda.
“Bekerja.” Ringkas sahaja lelaki itu menjawab.
“Sebagai?” Ringkas juga soalan yang diajukan Ameera Syuhadah di dalam meminta penjelasan selanjutnya dari Aimir Zafran.
“Seorang architect. Saya bekerja di Chad, Cooper and Associates Architecture, sebuah architecture firm.” jawab Aimir Zafran dengan perasaan sedikit bangga dengan pencapaiannya di bumi asing itu.
“Wow, an architect. Terlalu jauh bezanya daripada seorang agen NSA, tapi it’s still a very impressive job.” Ameera Syuhadah memuji di sebalik sindirannya terhadap Aimir Zafran yang telah membohonginya dahulu.
Meledak lagi ketawa Aimir Zafran bila disindir begitu. Memang gadis ini sinis orangnya. Telah beberapa kali dia terkena. Tapi itulah yang menjadikan hatinya semakin tertarik dengan gadis itu. “I will take that as a compliment. Thank you.”
“Dah banyak ke bangunan yang awak dah design semenjak kerja di sini?” Tanya Ameera Syuhadah lagi. Memang dia ingin tahu segala maklumat yang ada pada lelaki ini.
“Banyak juga. Ada projek kecil dan ada juga beberapa projek yang besar yang telah diserahkan kepada saya.”
“Seronok ke bekerja sebagai arkitek ni, Mir?”
“Bagi saya memang menyeronokkan. Memang sudah minat saya. Saya melakukan apa yang saya suka sekarang ni.”
“Setahu saya, bekerja sebagai arkitek ni selalu sibuk.”
“Memanglah sibuk, terutamanya bila sedang mengendalikan satu-satu projek. Tapi pada masa yang sama, bila satu-satu projek dah selesai, pastinya saya akan luangkan masa untuk bersosial.”
“Awak tinggal sendiri ke?”
“Yup.” Terdetik juga di hati Aimir Zafran kiranya soalan itu ada muslihat yang tertentu. Tapi sangkaannya itu meleset sama sekali.
“Bila tinggal bersendirian ni, mesti rasa sunyi, kan? Tapi bila difikirkan semula, bila berkawan ni, mesti kita terpaksa menumpukan sebahagian daripada masa yang ada itu untuk kawan-kawan kita. Mereka ni memang memerlukan perhatian dan juga masa kita.” Ngomel Ameera Syuhadah pula.
“Kedengarannya seperti satu falsafah tu,” tegur Aimir Zafran sambil tersenyum sendiri.
“Bukan macam tu. Tapi, awak tak rasa ke yang kadang-kadang tu, awak juga memerlukan masa untuk diri awak sendiri. Bila bersendirian, kita boleh lakukan apa yang kita mahu. Kita tak perlu fikirkan sama ada kawan kita akan berkecil hati ataupun tidak. Awak tak pernah ke terfikir macam tu?”
“Memang betul tu, Ameera. Dalam bidang kerja saya ni, saya memang memerlukan masa untuk mencari idea dan reka bentuk yang sesuai yang menepati kehendak pelanggan dan juga projek secara keseluruhan.”
“Ramai ke kawan-kawan awak yang selalu meng-ganggu awak?”
“Ala, kalau tengah sibuk tu, buat tak tahu ajelah. Tu sebab saya tak pakai handphone. Untuk telefon di rumah pula, saya selalu pasang answering machine dan buat tak endah aje bila loceng rumah saya tu berbunyi.”
“Cara paling pantas untuk kehilangan kawan-kawan.”
“Well, you have to live your life the way you want to live it, not for other people.”
Tercetus ketawa dari bibir mungil Ameera Syuhadah. “Sekarang siapa pula yang berfalsafah?” Dia menyindir.
Giliran Aimir Zafran yang tercetus tawanya. Memang dia rasa seronok berbual dengan gadis ini.
“Okeylah Mir. Malam semakin larut. I need my sleep. Kalau tak, esok akan ada masalah pula nak bekerja dan belajar. So, until next time…. Assalamualaikum.”
Ameera Syuhadah mengucapkan salam sebelum meletakkan gagang telefon tanpa menunggu Aimir Zafran menjawab salamnya. Dia tahu, dia perlu melakukannya kerana sekiranya dibiarkan, pasti lelaki itu akan berceloteh dengan lebih panjang. Malam ini dia tidak dapat melayan lelaki itu dengan lebih lama kerana banyak tugasan yang perlu diselesaikannya.

No comments: