Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, November 20, 2010

SGK10

"NAH!”
Lamunan Syirin terhenti tiba-tiba. Tindakan Erman melontarkan sampul surat berwarna coklat ke sisi beg pakaian yang sedang dizipkan itu mengejutkannya. Dia tersentak.
“Aku dah kotakan apa yang aku janjikan pada kau,” Erman berkata tegas. Ada nada ugutan, seolah-olah ingin menyatakan kepada Syirin bahawa sekarang giliran dia pula untuk berbuat demikian.
“Kau tak nak ke kira duit tu?” Erman menyindir apabila dilihatnya Syirin terus memasukkan duit itu ke dalam beg tangannya tanpa mengiranya terlebih dahulu.
“Kau tak takut ke kalau-kalau aku tipu kau?”
“Saya tak fikir awak akan berbuat demikian,” Syirin menjawab spontan. Dia sendiri terkejut dengan kata-katanya itu.
Bila difikirkan semula, dia percaya dengan apa yang baru diucapkannya sebentar tadi. Walaupun tindak tanduk Erman sehingga kini menunjukkan dia seorang yang tidak berhati perut, tapi gerak hatinya begitu kuat menyatakan bahawa Erman adalah seorang yang boleh dipercayai. Dia akan mengotakan setiap apa yang dikatakannya. Mungkin itu adalah antara ciri-ciri yang menjadikan dia seorang yang berjaya di dalam perniagaannya.
Mata Erman tajam memandang Syirin. “Jadi kau akui yang aku ni jujur? Bagaimana pula dengan kau?”
“Saya juga akan berlaku jujur terhadap awak,” Syirin berkata tegas. Dia akan melakukan yang terbaik seperti yang dijanjikan kepada Erman. Hanya itu yang terdaya dilakukan untuk merasionalkan apa yang sedang dilakukannya ini.
“No second thought? Kau pasti yang kau tak nak ubah fikiran?”
Buat pertama kalinya pagi itu Syirin memandang tepat ke wajah Erman dan sekali gus menentang mata Erman yang telah dikecilkannya itu.
Kalaulah Erman tahu betapa malam tadi dia tidak dapat melelapkan matanya kerana asyik memikirkan perjanjian mereka ini. Otak dan hatinya sentiasa berbalah sesama sendiri. Dia berada di dalam dilema.
Apakah betul tindakannya itu? Tiada jalan lainkah yang boleh dilakukannya untuk Mimi? Adakah Erman akan terus membantu sekiranya dia mengetahui bahawa Syirin bukanlah isterinya yang sebenar, cuma adik iparnya sahaja? Apakah tindakan Erman seterusnya? Entahlah, dia buntu dan benar-benar membutuhkan pertolongan. Namun, tiada siapa yang dapat membantunya pada ketika ini.
Menatap wajah Erman, abang ipar yang tidak dikenalinya itu sedikit sebanyak mengentalkan lagi pendiriannya yang acap kali bergoyang sejak malam tadi.
“No, no second thought.” cuba disembunyikannya perasaan resah di sebalik sikap selamba dan bersahaja.
Wajah Erman berubah keruh. Dahinya berlipat-lipat dan rahangnya bergerak-gerak, seolah-olah cuba menahan perasaan marahnya.
“Nampaknya kau memang amat memerlukan duit ini,” dia bersuara.
“Kalau tidak, pasti kau tidak akan bersetuju dengan perjanjian ini sehingga membuatkan kau lupa betapa bencinya kau pada aku, sehingga kau sanggup lari sebelum tempohnya tamat. Huh! Nampaknya sebulan yang akan datang ini pasti akan menjadi lebih menarik lagi.” Sambil berkata, mata Erman melorot ke arah Syirin dari atas ke bawah dan ke atas kembali. Tersirna kejengkelan di matanya apabila melihat cara Syirin berpakaian yang ternyata jauh berbeza dengan Syirah.
Sudah semestinya Syirah biasa tampil dengan gaya anggun dan sofistikated serta pakaian berjenama mahal. Tapi Syirin yang berada di depannya sekarang ini tampil biasa dengan blaus berlengan panjang dan juga skirt panjang yang agak lusuh. Syirin selesa begitu. “Mana kau pungut kain buruk ni? Teruk sangat penampilan kau sekarang ni. Selalunya aku perhatikan, kaulah yang paling suka bergaya.”
“Saya akan pakai apa aje yang saya suka, awak peduli apa?” selamba Syirin memprotes.
Syirin sedar bahawa dia bukanlah seperti Syirah yang sentiasa menitik beratkan penampilannya. Bagi Syirin, pakaian hanyalah satu keperluan yang akan dibeli sekali atau dua kali dalam setahun. Mimi yang semakin membesar lebih memerlukan perhatiannya. Mujur juga sikap jimat cermat yang telah disemainya sejak kecil itu, sedikit sebanyak dapat membantunya menanggung perbelanjaan Mimi di hospital.
“Biar betul, kau dah tengok ke diri kau kat dalam cermin? Mana perginya isteri aku yang dulunya begitu anggun dan pandai bergaya?” Erman menjerkah.
Tangannya menarik bahu Syirin dan kemudiannya menolak Syirin ke cermin panjang yang terletak di satu penjuru di bilik itu.
“Cuba kau tengok diri kau tu betul-betul!” Erman memerintah, lagak bagi seorang ketua kepada anak buahnya.
Syirin hanya menurut. Dipandang dirinya di dalam cermin. Menilai dirinya dari sudut pandangan Erman dan menilai dirinya dari sudut pandangan Syirah.
Syirin akui, memang dia tiada keterampilan. Kalau ada skuad Fashion Cops, sebuah siri fesyen yang ke udara di salah sebuah saluran televisyen masa kini, sudah pastinya dia akan termasuk di dalam golongan orang-orang yang akan tertangkap kerana tiadanya keterampilan yang menyerlah.
Pakaian yang dipakainya itu agak lusuh walaupun selesa, wajahnya juga pucat dan muram akibat banyaknya tekanan yang dihadapinya kebelakangan ini. Ditambahkan pula lagi oleh rambutnya yang kusut dan tidak bermaya. Syirin terpaksa mengakui bahawa penampilannya pada ketika itu sememangnya selekeh.
Syirin bukannya jenis orang yang begitu, cuma sejak akhir-akhir ini dia sibuk dengan Mimi sehingga dia tidak punya tenaga dan masa untuk menguruskan dirinya sendiri.
Sebelum tragedi itu berlaku, dia memang memastikan pemakanannya terjaga dan berkhasiat kerana dia sedar bahawa kecantikan seseorang itu bermula dari dalam. Namun kini, dia makan apa yang ada sahaja, asalkan kenyang dan penampilannya juga terlalu ringkas kerana dia sentiasa mengejar masa.
“Mana perginya semua pakaian yang kau bawa bersama dengan kau dulu?” sergah Erman.
Sergahan itu mengingatkan Syirin kepada pakaian-pakaian Syirah yang telah ditinggalkan di rumahnya. Walaupun Syirah telah pergi meninggalkan mereka semua, tidak pernah terlintas di hati Syirin untuk memakai pakaian tersebut.
Dia sedar siapa dirinya. Dia juga sedar, pakaian kepunyaan Syirah adalah terlalu berjenama dan tidak sesuai untuk dipakai olehnya yang hanya bekerja di kedai bunga itu.
Lagipun untuk apa semua itu. Dia telah diajar sejak kecil oleh ibu mereka agar bersyukur dengan apa yang ada dan sentiasa beralah kepada Syirah yang mempunyai perangai yang agak jauh berbeza dengannya. Pertanyaan Erman tadi dibiarkan sepi tanpa jawapan.
“Sepanjang sebulan kau berada dengan aku, aku hendak kau jaga sikit penampilan kau tu. Hish… tak ada kelas langsung!” Erman terus mengomel sambil memerhatikan Syirin di dalam cermin.
Syirin tidak mengendahkan amaran itu, malah fikirannya semakin jauh menerawang ke saat di mana Syirah hadir di kedai bunga itu buat pertama kalinya. Walaupun ketika itu jelas ternyata Syirah sedang sugul dan berduka, namun penampilannya tetap anggun dan jelita. Memang hakikat itu tidak dapat dinafikannya.
Pakaian Syirah sungguh cantik dan menarik serta berkualiti tinggi. Rambutnya terdandan rapi. Syirah bagaikan model yang selalu wajahnya terpampang sebuah majalah fesyen yang tersohor di Malaysia.
Walaupun tika itu Syirah telah mendapat apa yang diidam-idamkannya, namun kemewahan yang diperoleh nyata tidak dapat memberikan kebahagiaan yang diimpikannya.
Dari kata-kata Erman sebentar tadi, ia jelas menunjukkan bahawa Erman tiada langsung perasaan kasih kepada Syirah. Mungkin dia hanya menganggap Syirah hanyalah sekadar barang hiasan yang akan ditayangkan kepada semua bila diperlu, hanya sekadar untuk menjaga statusnya sebagai orang-orang kelas atasan.
Syirin terasa begitu jelik terhadap lelaki yang berada di belakangnya ketika itu. Cuba dilarikan bayangan dirinya di cermin itu tetapi tangan Erman lebih pantas mencengkam bahunya. Erman menarik Syirin rapat ke dadanya.
Terasa kehangatan tubuh Erman. Bau minyak wangi yang dipakai Erman menular ke rongga hidungnya. Hangat dan wangi. Syirin kenal sangat dengan aromanya. “Obssession” yang dipakai Erman adalah salah satu wangian kegemarannya.
Terasa lemah lutut Syirin berada di dalam situasi sedemikian. Debaran yang dirasakan membuatkan jiwanya bergetar.
Syirin kaget, takut Erman akan sedar dengan perasaannya. Dikawal ekspresi mukanya agar tidak terpancar jiwanya yang bergelora di dalam cermin itu. Dia malu kiranya Erman menyedari pergolakan perasaan yang baru pertama kali dirasainya itu.
“Apa sebenarnya yang telah terjadi, Nurul? Apa yang telah berlaku kepada diri kau ni?” Erman bertanya dengan nada lembut dan menggoda, seolah-olah ada rasa kasih dan sayang kepada Syirah.
Bahu Syirin diurut lembut, melenturkan sedikit ketegangan yang dirasakan Syirin. Rambut Syirin diulit lembut dan kemudian diciumnya rambut itu.
Simpati dan sayang yang ditunjukkan Erman melemahkan Syirin. Dia terasa bagaikan dikasihi dan disayangi. Dia lemah menghadapi situasi itu. Dia bagaikan terpukau.
“Kau macam bukan Nurul yang aku kenali!”
Kata-kata lembut Erman bagaikan kejutan kepada Syirin, menyedarkan Syirin dari lenanya. Dia bingkas berpusing dan melepaskan dirinya dari genggaman Erman yang tidak menyangka tindakan pantas dari Syirin.
“Itu adalah kerana saya bukannya perempuan yang sama yang pernah awak kenali satu ketika dulu!” Jerkah Syirin spontan.
“Apa maksud kau?”
Syirin terkedu. Detik demi detik berlalu tanpa suara.
‘Sebab aku bukan Syirah!’ ingin saja dia menjerit kepada Erman tetapi dia tidak berani. Peristiwa semalam masih segar di ingatannya. Dilema yang dihadapi masih terlalu pahit untuk ditelan. Wajah Syirah dan Mimi hadir silih berganti. Wajarkah dia berterus terang? Sekilas dia memandang ke arah wajah Erman yang sudah mula tegang.
“Cuba awak tengok aje saya ni,” Syirin menyergah, menyembunyikan hakikat di sebalik kejengkelan yang ditunjukkan.
“Awak rasa saya suka ke berpakaian macam ni?” Dia menunjuk kepada tubuh badannya, cuba melakonkan watak Syirah yang sedang merasa jengkel.
‘Syirah… maafkan aku,’ getus suara hati Syirin pula.
“Aku akui, ini memang bukan stail kau.” Erman terpaksa mengakuinya walaupun telah timbul persoalan di dalam hatinya.
Di hadapannya sekarang ini adalah seorang wanita yang jauh berbeza perwatakannya dengan isteri yang dikenalinya yang dahulu. Bukan hanya dari segi penampilan tetapi juga dari segi tingkah laku. Nurul yang dahulu bergaya dan kata tuturnya agak kasar. Dia biasa membahasakan “aku” dan “kau” ataupun “I” dan “you” dalam perbualan mereka.
Bagaimanapun, Nurul yang baru ini pula adalah di sebaliknya. Penampilannya itu sudah termasuk dalam kategori outdated dan perwatakannya lebih lemah lembut dan bersopan santun. Dia juga lebih kerap berangan-angan dan hilang ke dalam dunianya yang tersendiri.
Mungkin benar, Nurul sudah berubah. Mungkin di sepanjang kehilangannya itu, sesuatu yang drastik telah berlaku ke atasnya yang menyebabkan perubahan tersebut. Persoalan demi persoalan timbul tetapi dibiarkan saja ianya berlalu buat masa ini. Dia akan berbuat sesuatu tentang itu nanti.
“Bagaimanapun, aku sedikit hairan. Takkanlah duit yang aku beri pada kau dulu sudah habis? Patutnya ia cukup untuk setahun lagi. Itu pun kalau kau masih lagi mengekalkan gaya hidup kau yang boros tu. Nampaknya kali ni kau lebih hebat lagi hingga keadaan kau jadi begini teruk! Dan mana pula kereta kau? Apa yang dah terjadi sebenarnya, Nurul?” ada nada bimbang di dalam suara Erman.
Keprihatinan yang ditunjukkan oleh Erman menimbulkan keraguan di hati Syirin.
‘Siapakah Erman yang sebenarnya? Betulkah dia seperti yang digambarkan oleh Syirah, tidak berperikemanusiaan dan tidak berhati perut seperti semalam ataupun seorang yang bertimbang rasa dan bertanggungjawab seperti sekarang ini?’
Baru Syirin tersedar bahawa sepanjang hari ini, tidak sekalipun Erman meninggikan suaranya walaupun ketika mengugut dan menyergahnya, tidak seperti semalam. Dia teringat kembali kepada kata-kata kembarnya.
‘Dia hanya mementingkan duit, duit, duit!’
Syirin kini tidak lagi pasti sama ada Erman sememangnya seorang yang mementingkan duit atau pun tidak. Tetapi apa yang dia tahu pada ketika ini, Erman menggunakan kuasa duit itu untuk memaksa Syirin yang disangka isterinya itu untuk terus kekal bersamanya selama sebulan lagi, walaupun Erman tahu dia tidak menginginkannya begitu.
‘Lelaki jenis apakah dia ini? Siapa dia yang sebenarnya? Dan kenapa hanya sebulan sahaja lagi? Dapatkah misteri-misteri ini diselongkar?’ Soalan demi soalan dikeluarkan oleh otak Syirin yang suka kan misteri.
Ingin diketahuinya kenapa Erman melakukan semua ini sedangkan dia adalah seorang lelaki yang kacak dan kaya, maka sudah pasti tidak sukar untuk dia mencari wanita lain yang boleh disayangi sebagai seorang isteri. Tetapi kenapa Syirah yang menjadi pilihannya?
‘Permainan apakah yang sedang dimainkan oleh Erman dan Syirah sebenarnya?’ Syirin berbisik sendiri. Otaknya berputar kembali, keliru memikirkan tentang Erman dan Syirah.
‘Hish… lantaklah! Itu semua mereka punya pasallah. Buat tak tahu aje, sudah…!’ marah hati Syirin.
Pening kepalanya memikirkan misteri-misteri yang ada dan segala kemungkinan yang berlaku. Otak dan hatinya juga sering berbalah sesama sendiri. Dia penat. Dia perlu memfokuskan dirinya kepada situasinya sekarang ini.
Yang penting, duit telah pun diserahkan oleh Erman kepadanya. Dia akan menggunakan duit itu untuk membantu Mimi.
“Ehem…” kedengaran suara Erman berdeham di depannya. Syirin kembali tersedar. Lelaki itu sedang menantikan jawapannya.
“Awak peduli apa! Apa yang saya dah buat dengan duit dan kereta tu, itu hal saya. Bukan masalah awak!” selamba Syirin menjawab soalan Erman yang tertunda tadi. Ingin disembunyikan apa yang terjadi buat masa ini. Suatu hari nanti dia pasti akan memberitahu Erman akan kedudukan perkara yang sebenarnya, iaitu setelah segala urusannya dengan lelaki itu selesai.
“Baiklah, kalau itu yang kau mahukan. Aku tak akan tanya lagi.” Erman memutuskan.
“Tapi kau harus ingat, ini kali terakhir aku akan tolong kau. Dan kau mesti kotakan apa yang telah kau janjikan. Lepas ni, kau dengan hal kau dan aku dengan hal aku!”
“Baiklah, saya akur dengan apa yang awak cakapkan tu.” Syirin menghabiskan kerjanya mengemas beg pakaiannya dan mengangkat beg pakaian tersebut. Sebelum beredar, Erman mencengkam tangannya kembali.
“Satu lagi, sepanjang sebulan ni, aku nak kau jaga sikit mulut kau yang laser tu. Cuba berhemah sikit sebab aku dah penat nak melayan kerenah kau macam dulu. Kalau kau masih degil dengan sikap kau, aku akan pastikan yang kau akan terus susah macam sekarang ni. Kau faham tak?”
Syirin hanya menganggukkan kepalanya walaupun dia tidak tahu apa sebenarnya yang telah terjadi di antara Erman dan Syirah. Dia berharap, masa sebulan yang bakal ditempuhinya ini nanti akan berlalu dengan cepat, tanpa sebarang masalah.
Sedikit sebanyak, timbul juga perasaan ingin tahunya terhadap lelaki yang pernah menjadi suami Syirah yang pernah mencetuskan satu episod dalam kehidupan kembarnya itu. Ingin diselidiki siapa sebenarnya Erman di sebalik peristiwa semalam dan pagi ini. Mungkin misteri itu akan terbongkar dalam jangka masa sebulan ini. Syirin yang hilang dalam angan-angannya, sekali lagi dikejutkan oleh suara Erman.
“Ada lagi barang yang tertinggal?”
Syirin hanya menggelengkan kepalanya.
“O.K., jom kita pergi!” Erman mengambil beg pakaian di tangan Syirin dan berjalan menuju ke pintu dan membukanya untuk Syirin, memberi dia laluan untuk berjalan keluar dari bilik hotel itu.
‘Gentleman juga abang ipar aku ni,’ getus hatinya bila melihat tindak tanduk Erman.
Erman melihat sekeliling sebelum menutup pintu itu tetapi matanya tertancap kepada suatu barang yang masih terletak di atas katil.
“Hey Nurul, betul ke kau tak ada tertinggal apa-apa lagi?”
Ejekan Erman dengan suara sinisnya itu mematikan langkah Syirin. Dia memandang Erman kehairanan. Dengan senyuman sinis, Erman memuncungkan dengan mulutnya ke arah beg tangan Syirin yang masih terletak di atas katil itu.
Tersipu-sipu Syirin mengingatkan kelalaiannya sebentar tadi.
“Takkanlah beg tangan sendiri pun kau boleh lupa?” Erman menyindir.
Syirin tidak membalas. Berwajah selamba, dia berjalan masuk untuk mendapatkan beg tangannya semula.
Agak culas hatinya mengenangkan sejumlah wang yang agak besar yang akan dibawanya bersama. Tidak pernah dia merasa memegang dan membawa wang sebanyak itu.
Namun itu bukan wangnya. Wang itu adalah untuk masa depan Mimi. Dipegang erat beg tangannya itu bagaikan memegang nyawanya. Dia memandang Erman. Di wajah itu masih terpancar senyuman sinis yang sukar untuk ditafsirkannya.
‘Biarkanlah,’ bisik hati Syirin memujuk.
“Saya perlu masukkan duit ni ke dalam bank.”
“Baiklah. Lepas ni kita terus menuju ke bandar. Nak pergi bank yang mana satu?”
“Bank Islam.” Syirin lebih suka menggunakan perkhidmatan bank ini kerana di tempatnya, dia telah kenal lama dengan kebanyakan kerani di Bank Islam tersebut. Di samping peramah dan mesra, dia sebagai pelanggan, menerima layanan yang baik dari mereka. Apatah lagi, jika difikirkan dengan lebih mendalam, segala urus niaga adalah berlandaskan agama.
“Baiklah, aku akan bawa kau ke sana. Tapi ingat, kau boleh masukkan semua sekali duit tu ke dalam bank nanti. Sepanjang masa kita bersama, aku yang akan berikan kau duit belanja. Kau tak perlu nak gunakan duit kau tu walau sesen pun,” Erman memberi arahan.
“Macam perempuan simpanan!” spontan Syirin menempelak tajam.
“Betul tu!” dengan selamba Erman bersetuju.
“Kau kan memang dari dulu lagi dah termasuk dalam kategori tu. Takkan kau tak sedar lagi kot. Cuma dengan aku, kelas kau tu tinggi sikit iaitu sebagai isteri simpanan aku.”
Belum sempat Syirin membalas kata-kata tersebut, Erman menambah.
“Aku dah uruskan semua pembayaran bilik ni tadi, jadi serahkan aje kunci ni di kaunter dan tunggu aku di pintu hotel!”
Mahu sahaja rasanya Syirin menjerit. Timbul perasaan geramnya pada Erman. Kalau Erman itu kawan perempuannya, mahu sahaja disekelnya kepala Erman. Digenggam tangannya erat agar dapat menahan dirinya dari melakukan perbuatan itu terhadap lelaki tersebut. Tidak dapat dibayangkan akan reaksinya nanti.
‘Aghh…!!!’ jerit Syirin di dalam hati untuk melepaskan geram yang berbuku di dada.
Melihatkan Syirin telah terhenti dari menuruni anak tangga hotel itu, Erman memandang ke arahnya.
“Kenapa kau tercegat aje di situ? Kau nampak hantu ke?” selamba dia menyindir.
“Erman, awak ingat saya ni apa, hah?” berkerut muka Syirin menahan perasaan geramnya.
“Saya ni bukannya koleksi barang-barang perhiasan awak, awak tahu tak? Saya bukan seorang perempuan murahan yang boleh awak buat sesuka hati.”
“Dah..dah… hakikatnya, untuk jangka masa sebulan ni memang kau adalah salah satu daripada koleksi aku. Aku terpaksa membayar harga yang tinggi untuk itu. Apa, kau dah lupa?”
Bertambah geram hati Syirin bila dicemuh begitu. Mahu sahaja dia menamatkan perjanjian mereka ketika itu juga tapi wajah Mimi yang terlintas di hadapan matanya mematikan tindakannya.
‘Hish… kenapalah nasibnya begitu malang…?’ keluh hati Syirin

2 comments:

Anonymous said...

ishh.. shirin ni memang pompuan yg x bermaruah... berdosa lah awak serumah ngan lelaki bukan muhrim... cara kau untuk dapatkan duit memang kotor.... menyakitkan hati... busuk.. hina... sanggup kau mengadaikan maruah semata-mata kerana duit... kau x fikir ke nanti ermn akan melanggan kau.. dasar perempuan x tahu berfikiran baik.. mahu juga guna jalan singkat.. salahkah kalau kau berterus terang?? bongok!!!

Anonymous said...

eeeiii... menyebalkan betul watak syirin tu....
x bermaruah...