Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Wednesday, October 20, 2010

SJM2

Nadia Maisarah Ismail. Cantik dan ayu. Sentiasa tegas di dalam membuat keputusan. Namun pagi ini dia benar-benar berada di dalam dilema.
Direnung rak yang berada di hadapannya. Berbagai jenis roti dan kek tersusun rapi di situ. Semuanya nampak enak dan lazat. Kecur airliurnya.
‘Wei Maisarah, kau nak tamatkan diet kau hari ini atau kau nak teruskan?’ cabar hati kecilnya.
‘Dah 5 hari aku asyik makan sayur, mana ada tenaga kalau aku terus macam ni?’ jawab nafsunya pula.
‘Hei, kau kata kau nak turunkan berat kau tu sebanyak 3 kg. Apa kau dah lupa ke?’ hatinya cuba mengingatkan.
‘Tak. Tapi hidup tanpa kabohidrat dan lemak sekali sekala, amatlah tidak bermakna. Kalau aku mati kat tengah jalan yang sentiasa membahayakan tu, tak ke kempunan namanya?’ gumam nafsunya pula.
Akhirnya Nadia nekad. Dicapai sebungkus Potato Bread dari atas rak. Terasa mahu dibukanya bungkusan itu ketika itu juga. Perutnya memang sudah berlagu. Dia masih belum makan sedari pagi tadi. Agak sibuk sehingga dia terlupa untuk makan. Baru hendak membuka bungkusan ditangannya, tiba-tiba dia terasa malu. Tidak patut dia berbuat begitu.
“Mai, kau bukan budak kecik lagi. Takkanlah kau tidak boleh tahan rasa lapar kau tu,’ nasihat hatinya yang sentiasa mahu menjaga tatasusila diri.
Nadia melepaskan keluhan kecil. Diusap perutnya perlahan. Dia akur dengan kata hatinya. Mungkin juga dia boleh ke Medan Selera yang terletak di luar pasar raya itu selepas ini. Sekarang masanya untuk dia menahan kelaparan yang semakin menyeksakan itu. Dia meneruskan perjalanannya untuk melengkapkan senarai barangan yang perlu dibeli.
Nadia cuba melupakan rasa laparnya. Dia cuba memikirkan perkara lain. Difikirkan tentang kerjanya pula. Dia tersenyum gembira. Tersirna di raut wajahnya. Dia benar-benar terasa bebas. Bebas dan ceria. Setelah beberapa hari memerap di dalam pejabatnya bersama dengan komputer ribanya itu, kerjanya itu dapat diselesaikan juga akhirnya.
Sejak sebulan yang lepas, pejabat adalah dunianya. Keluar rumah sebaik jam menunjuk ke angka 6 pagi dan hanya pulang ketika jam sudah dinihari. Pulangnya ke rumah hanya sekadar untuk menukar baju. Telah sebulan juga dia tidak melihat panas matahari. Kulitnya juga semakin pucat tanpa vitamin D yang datangnya dari pancaran mentari pagi yang percuma itu. Mujur Mak Ngah memahami kesibukannya saban hari. Dan mujur juga semuanya itu akan berubah hari ini. Dia akan bercuti selama sebulan. Tapi dia masih lagi belum ada apa-apa perancangan bagaimana dia mahu menghabiskan cutinya itu.
Bila memikirkan tentang cutinya, dia sudah terasa bosan. Entah apa yang boleh dibuatnya untuk menghabiskan cutinya itu. Mak Ngah pasti akan memerap di dalam rumah seperti biasa. Mak Lang dan dan Pak Lang pula pasti akan sibuk, tiada masa untuk menemaninya ke mana-mana. Irdina pula pasti sibuk dengan kuliahnya. Cuti semesternya hanya akan bermula sebulan dari sekarang. Abang Irfan pula tidak mahu melayannya sekarang. Dia sedang sibuk dengan projek barunya itu.
Fikiran Nadia melayang pula kepada kawan-kawannya pula. Marina sudah berumah tangga tiga bulan yang lepas. Zarina pula sedang mengandungkan anak kedua. Maria pula sedang berkhusus di luar negara. Kamalia pula pasti sibuk dengan anak-anak muridnya.
“Hai, nampaknya cuti kali ni aku bertemankan novel-novel jugalah....’ Nadia mengeluh sendirian. Dipandang pula ke arah sekelilingnya. Seorang kanak-kanak perempuan sedang merengek memegang bucu baju ibunya. Si ibu pula cuba untuk tidak melayan kerenah anaknya. Dia sedang sibuk memilih di antara 2 jenama susu. Dikalihkan kembali pandangannya kepada kanak-kanak kecil tadi. Comel dan manja. Bibir merahnya sedang memuncung. Air mata pula bergenang di tubir matanya.
Tersentap hati Nadia dengan senario yang berada di depan matanya. Namun cuba ditepis perasaan sayu yang ingin menyelinap masuk ke dalam hatinya. Dia memang mahukan anak dari zuriatnya sendiri, tapi sehingga kini dia masih sendiri. Sama seperti lelaki yang berada 4 meter di depannya itu. Dia berpakaian seragam serba putih. Pasti seorang Tentera Laut. Tapi dia kelihatan seperti seorang yang sedang kehilangan arah. Tangannya sedang menggaru-garu kepala. Mulutnya pula terkumat-kamit membaca maklumat yang tertera pada tin-tin susu formula itu.
Nadia terus tertarik untuk terus merenung lelaki itu. Bagaikan sebuah tarikan magnet. Terlalu kuat untuk dialihkan pandangannya ke arah lain. Hatinya turut berdetik. Susuk tubuh itu bagaikan dikenali dan dia terus memerhati.

No comments: