Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Wednesday, October 20, 2010

SJM3

Nadia tergamam. Dahinya berkerut. Cuba memastikan sesuatu. Dia menapak mendekati. Direnung dan diteliti tanpa berkelip wajah yang sedang berkerut tapi tetap gagah di dalam pakaian seragamnya yang serba putih itu.
‘Sah, memang dia!’ Hati Nadia melonjak gembira, tapi hanya seketika. Dia beralih arah. Berdiri di satu sudut, menyembunyikan dirinya dari pandangan lelaki itu. Diperhatikan sahaja gerakgeri lelaki itu dengan hati yang sendu. Direnung setiap raut yang bermain diwajahnya. Cuba ditahan rasa hatinya dari tersirna di anak matanya. Rasa rindu yang telah lama terpendam cuba untuk membuak keluar, namun dia cuba untuk memendamkannya kembali.
Nadia terus menatap susuk tubuh lelaki itu. Memang tinggi dan kacak. Rambutnya yang hitam lebat itu masih dipotong pendek, selayak tugasnya sebagai seorang pegawai tinggi Tentera Laut. Tubuhnya masih sasa seperti dahulu. Teringat pula kepada pancaran kasih yang sering tersirna dari anak matanya. Hanya untuk dirinya. Redup dan hangat. Telah 5 tahun berlalu sejak pandangan itu dilihatnya. Pandangan yang sering membuai perasaannya. Dia bagaikan berada di masa itu. 5 tahun yang lalu. Dan kehangatan mula menular ke dalam dirinya.

Pengumuman yang dibuat dari corong pembesar suara, menyentak Nadia dari perjalanan memorinya. Dia menarik nafas panjang, sedalam yang mungkin. Dia mengingatkan dirinya tentang duka lalu. Duka yang masih menjadi igauan buruk semasa tidurnya.
‘Mai, jangan diingat perkara yang lalu, hanya akan membuka parut yang telah lama sembuh. Kau jalan ke arah lain, jangan kau tegur dia. Jangan biarkan parut luka kau tu kembali berdarah.’ Nadia cuba menasihatkan dirinya.
‘Kami berdua semakin dewasa. Kami semakin matang. Pasti aku boleh menegur Naim tanpa mendatangkan sebarang masalah. Hanya menegur, takkan itu pun salah....’ akalnya memberikan alasan. Dia memang benar-benar ingin bertanyakan khabar lelaki itu.
‘Eekk,’ tukas hatinya pula. ‘Mana mungkin tak salah, kau akan mengundang padah...’
‘Tapi aku hanya nak bertanya khabar. Kami pernah bercinta, takkan sekarang tak boleh berkawan?’
‘Berkawan? Setelah apa yang kau lakukan pada Naim? I dont think so...’ tukas hatinya lagi.
‘tapi tak salah kan kalau aku hanya menegurnya?’ pintas akalnya pula.
‘Mai, lebih baik kau berpura-pura tak nampak dia. Baik kau cepat-cepat beredar dari sini.’

Nadia terus mengomel sendirian. Dia benar-benar rindukan lelaki itu. Tidak cukup melihatnya dari tempatnya berdiri. Ingin didengar sekali lagi suara lelaki yang garau dan serak-serak basah itu. Suara penuh kelakian. Suara yang kerap mengganggu tenangnya satu ketika dulu.
Nadia ingin melangkah pergi, tapi kakinya tidak mahu mendengar perintah hatinya. Sebaliknya kakinya terus melangkah perlahan mendekati Naim. Dia berhenti di belakang lelaki yang sedang khusyuk melihat apa yang berada ditangannya. Diperhatikan pula apa yang berada di atas rak di depan Naim.
“Baby food? Makanan bayi? Dia dah ada anak ke? Dia dah beristeri?’
Fikiran Nadia mula bercelaru. Kesedihan mula bertapak di dalam hati. Terasa luluh, namun cuba ditahan rasa hati agar tidak tersirna di saat itu.
“Strained carrots, strained spinach. Baby makan benda-benda macam ni ke?’
Kedengaran suara Naim mengomel perlahan, namun masih jelas menampar gegendang telinga Nadia yang berada di belakangnya.
Begitu lama suara itu tidak didengarnya. Betapa dia begitu merindui suara itu. Dia mula teragak-agak, namun dia tidak mahu melepaskan peluang yang ada. Dia mengetap kedua bibirnya seketika sebelum mengulum senyuman kecil. Dia menegur Naim.
“Memang susah nak makan daging bila tak ada gigi ni,’ seloroh Nadia sambil menanti reaksi dari lelaki di hadapannya yang sedang khusyuk menilik satu persatu makanan bayi di dalam botol-botol bersaiz comel yang terletak cantik di atas rak sehinggakan kehadirannya tidak disedari.

No comments: