Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, November 7, 2009

SPC6

Alia sedang bermesyuarat bersama ahli lembaga pengarahnya pada pagi Isnin itu apabila Diana mengetuk pintu bilik mesyuarat dan melangkah masuk.
“Maafkan saya, tapi Datin ada beritahu tadi yang Datin sedang menunggu panggilan penting dan untuk terus memberitahu dan interrupt Datin bila panggilan tu masuk.” Diana memberitahu.
“Eh, ye ke?” Ilia tidak ingat pun sekiranya dia ada meninggalkan sebarang pesanan sedemikian kepada Diana .
“Pagi tadi. If he called…” Diana menekankan sedikit suaranya sebagai memberi isyarat kepada Ilia akan identiti sipemanggil tersebut.
“If he – oh!” Jantung Ilia terus berdegup hebat. Diperhatikan satu persatu wajah ahli lembaga pengarah di sekelilingnya.
“Excuse me for a while. This is very important. However, don’t wait for me. Please proceed…”
Ilia memohon diri lantas bergegas menuju ke pejabatnya yang terletak bersebelahan dengan bilik mesyuarat itu. Begitu laju dia berjalan. Menjelang sampai ke mejanya, dia sudah pun tercungap-cungap. Terasa longgar kepala lututnya.
Dipandang ke arah telefon yang terletak di atas meja itu. Lampu pada telefon itu sedang berkelip-kelip, menanti untuk diangkat. Dia menarik nafas. Satu. Dua. Tiga. Akhirnya gagang telefon itu diangkat.
“Hi!” Ilia membuka bicara.
Namun dia terkedu seketika. Lidahnya dijelirkan sedikit, tanda tidak puas hati dengan dirinya sendiri. Dikaup raut wajahnya, cuba ditahan dirinya dari mengeluh. Suaranya baru sebentar tadi kedengaran seperti orang yang tercungap-cungap, bagaikan baru sahaja memecut sebatu.
“Assalamualaikum.” Balas Fandi. Suara serak-serak basahnya yang lunak itu menyentap terus ke jantung Ilia, sekali lagi menyelinap masuk ke sanubarinya. Lututnya terasa semakin lemah. Tidak dapat menahan dirinya untuk terus berdiri di sisi meja itu, Ilia menghenyakkan dirinya ke kerusi empuknya.
“Waalaikumussalam,” balas Ilia kembali dengan lebih tenang. Semangatnya sedikit pulih. Suaranya juga semakin normal.
“Durra dah baca proposal kami tu?” tanya Fandi.
“Saya sangka yang awak call ni nak beritahu saya yang awak tak akan ganggu saya lagi.” Sengaja Ilia mengelak dari memberikan jawapan yang dinanti.
“It will never happen. Saya tak akan berputus asa begitu sahaja.” Fandi menyatakan pendiriannya.
Tidak. Aku pasti yang dia ni bukanlah jenis yang mudah putus asa, fikir Ilia.
“Kalau macam tu, nampaknya kita ada masalah. Saya juga tidak akan berganjak daripada keputusan saya.” Tegas Ilia pula.
“Apa yang Durra cuba beritahu saya ialah, kita berdua ni memang jenis yang tidak mudah mengaku kalah? Kita ni memang padan and evenly matched? Begitu?” Fandi mengusulkan.
“Mungkin juga. Maybe.” Balas Ilia selamba. Namun begitu fikirannya telah mula menerawang. Pepatah bagai pinang dibelah dua pula yang bermain di kotak fikirannya.
“Let’s talk about it.” Fandi mencadangkan lagi.
“Talk?” Nafas Ilia seakan terhenti. “Bila?”
“Malam esok. Boleh?”
Yes! Hati Ilia bersorak kegembiraan. Nafasnya juga sudah sesak menahan perasaan.
“Biar saya tengok schedule saya dulu.” Itu pula jawapan yang diberikannya.
Ilia menekan butang hold pada telefon itu. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya, kemudian dilepas dengan perlahan. Dia mencuba untuk membuatkan otaknya kembali berfungsi. Dibiarkan beberapa saat.
Lima. Sepuluh. Lima belas. Ilia membilang perlahan. Ditekankannya kembali butang merah yang berkelip-kelip itu untuk menyambung perbualan mereka yang telah terhenti.
“Saya rasa boleh. Walaupun saya terpaksa adjustkan sedikit schedule saya ni, tapi saya rasa perkara ni lebih penting.”
Sengaja dia mereka alasan. Sebenarnya tidak ada perancangan yang perlu diubah. Malam esok adalah sama seperti malam ini dan juga malam-malam sebelumnya.
Malam yang serba sepi dan sunyi. Malam yang sudah lama tiada keceriaan. Tiada kegembiraan. Hanya televisyen dan radio sebagai teman untuk menghiburkan dirinya.
“Hem, nampaknya dah ada perkembangan.” Kata Fandi dengan nada yang begitu romantis.
“Ye ke?” Degup jantung Ilia kembali kencang.
“Seminggu yang lepas, Durra tak mahu pun menjawab panggilan saya, ataupun membalas e-mail saya. Could it be that I’m getting ground?”
Bukan ke arah yang awak fikirkan, getus hati Ilia menyangkal sangkaan Fandi.
“Saya akan biarkan awak fikirkan begitu.” Jawab Ilia selamba.
Pecah ketawa Fandi. Berlagu bagaikan membelai tubuh Ilia.
“Maafkan saya.” Pantas Ilia berkata. Tubuhnya menggeletar. Dadanya berdebar-debar. “Boleh hold sekejap?”
Ilia menekan butang hold itu sekali lagi tanpa menunggu jawapan dari Fandi. Tapak tangannya terasa sejuk. Dia mengusap mukanya.
Apa sebenarnya yang berlaku? Betul ke apa yang aku buat ni? Betul ke aku nak teruskan dengan niat aku ni? Betul ke aku nak menggoda lelaki ni?
Aku bukannya tahu apa-apa pun. Datuk Majid pun tidak pernah aku goda, inikan pula lelaki yang baru beberapa hari aku kenal ni? Memanglah Muhsidin dah sahkan yang Fandi ni masih bujang, tapi betul ke tindakan aku ni? Aku nak jadi macam perigi yang mencari timba ke?
Ilia menggumam kembali. Perasaannya berbalah sesama sendiri. Terbayang kembali di ruang matanya kesunyian yang acap kali menyelubungi hidupnya. Akhirnya dia nekad. Dia mengangkat gagang telefon dan menekan butang yang berkelip-kelip itu.
“Di mana kita nak jumpa?” Tanya Ilia kepada Fandi yang masih setia menanti di sebelah sana.
“Saya datang ambil Durra di rumah Durra, bagaimana?”
“Awak tahu di mana saya tinggal?”
Fandi menyebutkan alamat Ilia yang pernah diberikan oleh kakitangannya dulu.
“Hm, tepat sekali. Tapi, ke mana awak nak bawa saya?”
“Durra ikut aje. Saya bukannya nak kidnap Durra, cuma bawa Durra keluar makan malam, tidak lebih dari itu.” Seloroh Fandi.
“Formal atau santai?” Ilia tidak mengendahkan gurauan yang diberi.
“Tidak formal, tidak juga terlalu santai.” Fandi menjelaskan.
“Baiklah, kalau begitu, kita jumpa malam esok.”
“Okey, Durra. Until tomorrow night then. Tak sabar rasanya nak jumpa awak sekali lagi!”
Ilia terkesima dengan luahan kata-kata Fandi. Namun cuba dilawan perasaan gundah yang datang menyinggah.
“And again, I’m Datin to you!” Ilia menempelak bagi mengaburi Fandi dari mengetahui nafasnya yang semakin sesak dan perasaannya yang sedang bergejolak. Fandi tidak menjawab. Sebaliknya hanya gelaknya sahaja yang kedengaran sebelum dia memutuskan talian mereka.

No comments: