Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, February 5, 2011

SAS7

Jam baru menunjukkan angka 7. Anis masih menyediakan sarapan di dapur. Wirdah pula baru sahaja selesai menggosok baju apabila telefonnya berbunyi. Berkerut dahinya kerana entah siapa pula yang rajin menelefonnya di awal pagi-pagi begini. Tanpa melihat siapa pemanggilnya, Wirdah terus menekan butang hijau.
“Assalamu’alaikum.”
Erk, suara mamat ni. Sistem dia ada masalah ke sampaikan aku di telefonnya pagi-pagi ni. “Wa’alaikumussalam.” Jawab Wirdah dengan nada kurang mesra. Terasa ketenangannya terganggu. Dia memang kurang gemar bercakap di awal pagi begini. Semua orang tahu hakikat itu. Kerana itu dia jarang diganggu oleh ahli keluarga dan sahabat handainya sehingga pukul 9 pagi. Ketika itu moodnya lebih baik dan lebih mesra. Entah bila akan berubah, dia tidak pasti. Mungkin lepas kahwin, dan mungkin untuk selama-lamanya.
“Tidur lagi ke?”
“Dah pukul berapa ni?”
“Manalah tahu. Kot kot jenis anak dara pemalas. Lepas solat tidur balik. Atau pun tengah kibatkan bendera merah ke?”
Menyirap darah merah ke muka. Mamat ni memang jenis tak kesah agaknya. “Ada apa telefon pagi-pagi ni?” tanya Wirdah tanpa ada rasa mesra alam.
“Mengganggu ke?”
“Memang.”
“O, patutlah moody aje…”
“Saya memang macam ni tiap-tiap pagi.”
“Kalau gitu, saya call kemudian aje.”
“Okey.”
“Eh, nantilah dulu…”
“Apa lagi?”
“Nak tahu tak?”
“Tak nak!”
“Ala, nak lah…” Ahmad Sabran memujuk dengan nada manja.
“Eii… macam budak-budak…”
“Ala, nak lah…” Ahmad Sabran terus memujuk.
“Yelah, yelah. Apa dia?” Bentak Wirdah tanpa perasaan. Sedikit kasar bunyinya. Namun tidak dihiraukan oleh Ahmad Sabran.
“I feel so good this morning. I feel good…te de de de deng…” Ahmad Sabran menyanyi kecil.
Aik, itu aje yang nak diberitahu? “Apa kena mengenanya dengan saya?”
“Mestilah ada kena mengena dengan awak. Segala-galanya tentang awak. Panggilan awak malam tadi. Mimpi saya malam tadi.”
“Mimpi?”
“Tentang kita.”
“Whoa… I don’t know you. You don’t know me. Period.” Wirdah tegas memberi kata-kata.
“Itu kata awak. Kata hati saya, lain.”
“Instinct?”
“Yup.”
“Apa kata instinct awak?”
“Awak adalah jodoh saya.”
“Kita tak pernah bersua muka. How can you say that I’m your soulmate?”
“Sebab mimpi saya begitu indah malam tadi.”
“Cantik ke hantu dalam mimpi awak tu? Tak dapat nightmare macam kat dalam Nightmare on the Elm Street?”
Ahmad Sabran tergelak. “He..he.. Hantu saya ni tak nampak muka. Tapi dialah yang telah menghancurkan segala Freedie Krueger yang cuba mengganggu saya. Wonder woman to the rescue! Dan saya yakin dia adalah awak.”
“How can you be so sure?” sindir Wirdah sebaliknya. Susah juga nak mengubah anginnya yang tak elok itu.
“Sebab dah lama saya buat istikharah. Semuanya menjurus kepada awak. Dan pagi tadi, sebaik sedar dari tidur, hati saya begitu tenang. Hati ini begitu yakin dengan instinct saya sebelum ini.”
Wirdah terkesima. Lelaki itu telah pun beristikharah, tetapi dia? Bila lagi Wirdah?
“Wirdah.” Ahmad Sabran memanggil lembut.
“Saya.” Nada suara Wirdah semakin kendur.
“Jom jumpa.”
“Untuk apa?”
“Supaya saya tahu bagaimana rupa awak, dan awak tahu bagaimana rupa saya.”
“Perlu ke?”
“Saya cuma nak pastikan yang Wirdah Haji Mukhsin ni kenal dengan Ahmad Sabran Ahmad Idris. Itu sahaja.”
“Tapi…”
“Wirdah, insyaAllah, Allah dah tetapkan hati saya untuk menerima awak. Saya cuma inginkan peluang ini untuk awak mengenali fizikal saya secara bersemuka. Kalau nak bagi awak tengok gambar saya, saya ni fotogenik orangnya, terlalu hensem kat dalam gambar tu, nanti saya takut awak tak tidur malam pula.”
“Eiiuuu, awak ni memang mamat perasan, kan?”
Ahmad Sabran terkekik kekik ketawa. “Ha, dah elok sikit mood awak tu?”
Ya Allah, rupanya dia sengaja nak bagi aku tension sikit, supaya tak ketara sangat angin pus pus aku tu… “Dah…”
“Bagus. Sebenarnya Wirdah, saya tak dapat nak menjanjikan emas permata. Cukuplah awak dah duduk kat Sri Hartamas tu. Tapi saya rasa, kita akan sama-sama dapat melayarkan bahtera rumahtangga kita supaya bahagia. It’s a two way street, bukan jalan sehala. Perkahwinan ni sebuah perkongsian. Bila hidup bersama, pasti ada active and reactive. Ada positive and negative. Ada yang akan dominan dan yang pasif. Walau ada chemistry, tapi jangan sampai ada letupan besar macam bom atom, ramai yang menjadi mangsa. Biar macam fireworks, cantik dan menghangatkan. Ada pula warna-warna pelangi. Ada keserasian walau ada tujuh warna. Bila pasangan tahu peranan masing-masing, barulah ada keharmonian. Tak perlu jadi angkasawan, tapi kita akan dapat menggapai bulan dan bintang ke dalam genggaman kita. Kerana itu saya mahu awak berjumpa saya. Jadi, apa pendapat awak?”
Amboi, mamat ni, memang terror pasal bab madah bermadah ni sampai dia pun terasa terbuai juga. Tapi dia juga keliru. “Hm, tengoklah nanti. Saya tak pasti bila kita boleh jumpa.”
“How about this weekend?”
“When exactly?”
“Hari Sabtu. 11 pagi. Central Market.”
“Tunggu sekejap.” Wirdah pantas melihat ke dalam jadual kerjanya. Masih kosong. Pelan seterusnya pula perlu dihantar kepada pelanggan pada hari Rabu berikutnya. Masih sempat untuk disiapkan. Lagipun, hanya hujung minggu ini sahaja yang dia ada. Hujung minggu depan, dia perlu pulang ke kampong. Tempoh yang diberi ayahnya akan tamat.
“Okey, saya rasa saya boleh luangkan masa pada hari tu. Anything else?”
“Nope. So, insyaAllah kita jumpa hujung minggu ni. Assalamu’alaikum.”
Wirdah menjawab salam yang dihulur. Ibu jarinya menekan butang merah, menamatkan perbualan yang mulanya tidak diundang itu. Ditatap jadual kerjanya. Pantas tangannya menulis:
Tarikh: 23 May
Masa: 11 pagi
Tempat: Central Market
Agenda: Jumpa calun suami!

No comments: