Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, February 5, 2011

SAS6

“Saya Wirdah anak Haji Mukhsin dan Hajah Wahidah. Kelahiran Kuala Lumpur. Tapi sekarang dah berkampong di Melaka. Anak ke empat dari lima beradik. The rose amongst the thorns. Baru 2 orang anak buah.”
“Di Kuala Lumpur, tinggal di mana?”
“Sri Hartamas.”
“Tempat kerja?”
“Jalan Duta.”
“Fuh, gempaklah awak ni. Duduk kat tempat banyak harta. Emas pulak tu. Kerja pulak kat tempat banyak duta. Berprestij tu.”
“Mana ada?”
“Ada.”
“Apa yang adanya?”
“Tu, ramai kan duta yang duduk kat situ.”
“Kunun-kununnyalah…”
“Aik, tak betul ke?”
“Ramai Duta dah lari pergi duduk kat Putrajayalah…”
“O… ye ke?”
“Iye…”
“Jadi, kat Sri Hartamas tu, banyak ke emasnya?”
“Tu orang lain yang banyak emas. Saya menyewa aje.”
“Tinggal sorang ke?”
“Tidak sorang, tidak juga berteman.”
“Lain macam aje bunyinya. Tidak sorang, tidak juga berteman. Dengan Cik Hantu ke?”
“Cis, mulut…tapi kan, kita manusia ni mana pernah tinggal kat mana-mana sorang-sorang diri aje. Mesti berteman. Yang boleh nampak, cuma sorang aje kat dalam rumah tu. Yang tak nampak tu, tak tahulah pulak.”
“Yang tak nampak tu, malaikat kiri dan kanan. Kalau syaitan tu, mesti pangkat tinggi sikit. Sebab rasanya susah jugak nak goda awak.”
“Kenapa awak cakap macam tu?”
“Sebab susah jugak nak naikkan kemarahan awak. Kalau dah marah tu, cepat pulak sejuknya. Juga bukannya jenis yang mudah takut. Semangat pun kental aje.”
“Mana awak tahu?”
“Adalah….”
“Awak pasang spy ke?”
“Dok eh…” tukas Ahmad Sabran, dah masuk loghat Terengganu sikit.
“Habis tu?”
“Adolah….” Masuk pula loghat negeri.
“Awak ada jin peneman ke”?
Ahmad Sabran ketawa kecil. “Hush, na’uzubillah.”
“Okeylah, apa lagi awak nak tahu tentang saya?”
“Kerja?”
“Penting ke?”
“Sekadar nak tahu.”
“Macam awak, kuli sepenuh masa.”
“Syarikat mana?”
“A&W Architecture and Consultancy.”
“A&W?”
Wirdah ketawa kecil. Sudah mengagak mesti itu yang akan ditanya oleh lelaki itu. Bukan sekali orang ramai mempertikaikan nama syarikatnya, tapi seronok juga menumpang glamour nama restoran makanan segera itu. “Bukan yang jual fast food tu!”
“Habis tu?”
“Anis & Wirdah Architecture and Consultancy.”
“O… jadi awak ni kiranya seorang arkitek, gitu?”
“Ala, macam awak jugak, kuli sepenuh masa.”
“Ha’ah ek, kira sepadanlah kita ni yek, dua-dua kuli sepenuh masa. Tapi awak up sikitlah, sebab awak kuli banyak duit, saya memang betul-betul kuli aje…” Suara Ahmad Sabran kedengaran seolah-olah sedang merendah diri.
“Kuli tetap kuli. Duit bukannya apa-apa, setakat a means to an end. Yang penting, berkat. Walau duit sejuta pun, kalau tak berkat, tak guna juga. Kalau duit sejuta pun, kalau digunakan bukan untuk jalan Allah, pun tak guna juga. Pasti cepat aje dia susut, macam paip air bocor. Yang penting, redha dengan rezeki dan nikmat yang telah Allah berikan tu.”
Ahmad Sabran mendengar dengan tekun. Tersenyum juga mendengar kata-kata gadis itu. Satu lagi markah telah terkumpul dek gadis itu.
“Well, selalu sibuk ke?”
“Sibuklah jugak.”
“Tapi mesti ada masa rehat, kan?”
“Memanglah ada, tapi most of the time, boleh meletup.”
“Apa yang boleh meletup?”
“Kepala.”
“Kenapa?”
“Penat kena perah otak nak fikirkan pasal design segala.”
“Ala… bila dah rasa nak meletup tu, take a break, take a Kit Kat.”
“Pandailah awak…”
“Eh, saya memang pandai…”
“Hm, rajin betul awak masuk bakul angkat sendiri ye Encik Sabran?”
“Eh, tadi awak jugak yang kata saya pandai. Saya hanya membenarkan sahaja.”
“Hai, apalah malang nasib saya hari ni. Tadi bercakap dengan mamat tiga suku. Sekarang dengan mamat perasan lah pulak….” Keluh Wirdah.
“Apa pulak malangnya, Cik Wirdah. Hari ini hari bertuah awak sebenarnya. Mamat tiga suku tu pun, saya tadi tu…”
“Tau…”
“Tau tak pe…”
Hish, masak aku dengan mamat ni. Dikerling jam didinding. Huh? Dah hampir sejam? Patutlah lenguh semacam aje tangan aku ni. Telingapun dah panas semacam. Nasib baik guna telefon postpaid, kalau tak, pasti dah lama putus panggilan ni. Panggilan pun taklah semahal mana. Dah namanya within the same network. Malam pulak tu. Lagi murah.
“Heiii…senyap aje? Dah tidur ke?”
“Ha’ah. Dah tertidur sebab letih dengar kelentong awak tu.”
“Amboi, sentap tau kat dalam hati saya ni.”
“Eh, bukan awak ni jenis yang kalis perli ke?”
“Ada ke cakap macam tu. Saya ni pun manusia jugak, tau.”
Wirdah terasa mahu ketawa. Suara Ahmad Sabran kedengaran seakan dia sedang merajuk dengannya.
“Eh, tak sangka saya yang awak ni boleh terasa.”
Suasana hening seketika. Tiada balasan yang diterima daripada lelaki itu. Hem, betul ke terasa?
“Wirdah…” tiba-tiba suara Ahmad Sabran memecah kesunyian.
Amboi lembut pulak suara mamat ni. Macam ada apa-apa aje. Tadi bukan main touching semacam. “Yep, ada apa?”
“Saya rasa, diantara kita berdua ni ada chemistry lah.”
“Hah? Biar betul?”
“Betul.”
“Kenapa?”
“Sebab, pertama kali dapat panggilan dari awak petang tadi, dah berlaku letupan kecil kat dalam rumah saya tu.”
“Hah? Boleh percaya ke?”
“Betul. Mangkuk kaca yang saya gunakan untuk goreng ikan tu, comel aje. Hot plate tu pulak saiznya lebih besar. Telur ikan parang yang saya goreng tu pulak meletup-letup, lalu terpercik ke atas hot plate. Akhirnya berlaku letupan kecil sebelum terbakar.”
Betullah ada kemalangan kecil lagi, getus hati kecil Wirdah. “Teruk ke terbakarnya?”
“Dok eh. Kecil aje. Lagipun ada Superman ni kan, tiup aje dengan udara sejuk, pasti ditanggung beres.”
“Hish, awak ni kenapa yek terlalu taksub dengan seluar dalam? Tadi tu model seluar dalam. Sekarang dengan Superman yang terkenal dengan seluar dalam merah kat luar tu. Awak ni psycho ke apa?”
Tergelak besar Ahmad Sabran mendengar omelan Wirdah. Tak disangka itu yang difikirkan oleh gadis itu.
“Hm, dah dekat dua jam ni, panjang betul interview awak ni kan. Agaknya kalau ada panggilan interview kerja, saya kena pastikan awak bukan orang yang akan interview saya. Masak saya macam ni.”
Wirdah buat tidak endah omelan lelaki itu. Ada sesuatu yang perlu ditanya sebelum perbualan mereka diakhirkan malam itu. “Menyentuh tentang memasak ni, awak memasak ke?”
“Bila perlu.”
“Setanding Chef Wan?”
“O… itu macam nak jadi angkasawan tu. Level saya masih jauh ke bawah. Lagipun, setakat ikan atau telur goreng dan kicap dah cukup bagi saya.”
“Mee segera?”
“Itu pantang saya.”
“Pantang?”
“Yup. Pantang jumpa. He he…”
“Hm, baguslah macam tu. Kalau kita ditakdirkan kahwin esok-esok, senang hidup saya. Hari-hari masakkan mee terbang untuk awak.”
“Mee pun boleh terbang?”
“Yelah, mee segera yang dicampakkan dengan segala macam rencah ke dalamnya…”
“Aish, takkan lepas kahwin pun hari-hari nak pekena mee terbang aje cik adik oiii….”
“Dah itu aje kepakaran saya.”
“Teruk macam tu sekali?”
“Kalau awak rasakan itu teruk, rasanya baiklah awak cepat-cepat tarik diri. Cari orang lain, kan senang.”
“Dapat isteri yang tak tahu masak ni, sebenarnya adalah salah satu dari cabaran hidup. Kalau awak tak sudi nak upkan skill awak tu, nampak gayanya, kenalah saya yang pikul tanggungjawab tu. Kenalah belajar memasak dari Chef Wan, special class.”
“Awak sanggup?”
“Eiii…. siapa yang tak sayang bini oii… Lagipun dah memang menjadi tanggungjawab saya untuk menyediakan semua tu. Kalau tak, kenalah cari tukang masak first class duduk kat rumah ni.”
“Hai, sekarang memanglah cakap macam tu. Esok-esok?” bangkang Wirdah selamba. Ingin dilihat sejauh mana keihklasan hati Ahmad Sabran.
“Cik adik manis. Cuba buka kitab balik. Tugas isteri adalah untuk menjaga kehormatan diri, suami dan harta benda serta mendidik anak-anak. Memasak memang bukan tanggungjawab isteri. Tapi kalau si isteri memasak untuk suami dan anak-anaknya, tambah banyak pahala yang akan diterima kerana turut sama menggembirakan hati suami. Saya bekerja, awak pun bekerja. Kalau saya tahu penat, awak pun mesti penat. Bila dah penat, saya sendiri pun tak ada mood nak masak. Jadi saya rasa awak pun mesti rasa yang sama. Bila dah penat, nak buat kerjapun kurang ikhlas. Jadi, bagi saya, biar tukang masak buat tu semua. Awak hanya perlu berehat, cantikkan diri, wangi-wangi, senyum-senyum. Awak bahagia, saya bahagia. Kita sama-sama bahagia.”
Hem, 10 points untuk mamat ni, omel Wirdah tersenyum nipis.
“Okey, ada soalan lagi?”
“Tak apa ke kita berborak lama ni?”
“Saya tak kesah. Persoalan awak perlukan jawapan. Mana yang saya boleh jawab, saya jawab. Tapi untuk pengetahuan awak, sekarang dah lebih pukul 11 malam. Pasti bil telefon awak bulan ni akan meletup!”
“Tak apa kalau sekali sekala bil yang meletup. Asalkan kemudian nanti bukan saya yang meletup!”
“Kalau awak sudi terima saya, saya akan pastikan awak tidak meletup, kecuali masa nak lahirkan anaklah….”
“Fuh, jangan nak berangan ye Encik Ahmad Sabran. Belum tentu lagi….” Tukas Wirdah sinis.
“Kalau doa saya diterima Allah, insyaAllah…” pantas Ahmad Sabran memintas kata-kata Wirdah.
“Maksud awak?”
Ahmad Sabran tidak menjawab. “Okey, dah terlalu lewat ni. Esok saya ada mesyuarat dan ada beberapa benda lagi yang saya nak kena prepare. And hopefully I will dream of you.”
“Encik Ahmad Sabran, tolong jangan mimpikan saya. Saya takut awak akan ada nightmare dalam tidur awak nanti.”
Ahmad Sabran tergelak kecil. “It’s okey. Saya tak kesah. Itu semua bukan ukuran saya. Dahlah, nanti kita sambung lagi. Next time, saya call. Tunggu….!!!”
Hm, dah macam DJ pulak dah mamat ni. “InsyaAllah.”
“Sweet dream. Assalamualaikum.”

No comments: