Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Tuesday, October 19, 2010

SPC19

Fandi memandu masuk ke perkarangan rumah Ilia. Jam di dashboard menunjukkan waktu hampir mencecah sembilan malam. Suasana sunyi menyelubungi. Tiada tetamu lain di situ. Pasti hanya akan ada mereka berdua sahaja di dalam jamuan itu. Sahlah dia yang keliru.
Dia sepatutnya tidak datang pada malam itu. Dia sepatutnya jangan datang, fikir Fandi.
Ini memang kerja gila. Dia tidak patut rasa tercabar dengan dakwaan Ilia tempo hari. Dia bukannya penakut, tapi cuba untuk mengelakkan dari melakukan perkara yang tidak sepatutnya.
Fandi menggelengkan kepalanya. Pasti umminya akan memarahinya sekiranya ummi tahu di mana dia malam ini. Keluar makan malam di rumah seorang janda.
Walaupun akalnya mengatakan begitu, namun hatinya asyik membisikkan yang sebaliknya. Hatinya sering berkata bahawa tidak salah dia di situ malam itu. Mereka bukannya berdua kerana pembantu rumahnya pasti ada bersama. Pasti pembantu rumah Datin Ilia yang akan menghidangkan hidangan makan malam itu nanti.


SEBENARNYA petang tadi dia ada menelefon ke pejabat Ilia. Tujuannya cuma satu. Ingin dibatalkan sahaja pertemuan mereka malam nanti. Tetapi pembantu peribadi Durra, Diana, pula memberitahu yang Durra telah pulang awal.
“Minta maaf Encik Umar. Datin dah balik. Setahu saya dia kena memasak untuk jamuan makan malam ni.” Selamba Diana memberitahu. Mungkin juga Diana tahu agenda Ilia malam itu.
Terbit kekeliruan di hati Fandi. Takkanlah kerana hendak menyediakan hidangan makan malam itu nanti, Durra perlu pulang lebih awal? Dititip jam di tangan. Baru sahaja menunjukkan pukul 3 petang. Lagipun berapa jam yang diperlukan untuk menyediakan makan malam untuk mereka berdua?
Baru dia teringat kata-kata Diana sebentar tadi. Mungkin Durra sebenarnya akan mengadakan jamuan makan malam dan pasti dia telah menjemput beberapa orang lain bersama.
“Betul ke dia yang memasak?” Tanpa sedar, soalan itu telah tercetus dari mulutnya bersama kekeliruan yang dirasainya.
Ketawa besar Diana bila mendengarkan kekeliruan yang dihadapi oleh Fandi, namun tidak diberikan sebarang bentuk komen di atas kekeliruan itu.
“Er…Diana, boleh berikan saya nombor telefon bimbit Datin?”
Pasti dia nak tolak ajakan Datin, getus hati kecil Diana. “Tak ada.” Pendek sahaja jawapannya memberi alasan.
“Er… nombor telefon rumahnya?”
“Encik Umar boleh tanya daripada Datin malam ni.” Malas Diana mahu terus melayan permintaan dari Fandi. Mahu sahaja dia meletakkan telefon itu, tapi nanti akan dikatakan yang dia tidak beradab pula nanti.
Fandi sedar keengganan Diana untuk memberikan maklumat yang dikehendakinya itu. Lalu, tanpa banyak membazirkan masa, dia mengucapkan terima kasih sahaja lalu memutuskan talian itu.


KERANA tiada pilihan lain, maka Fandi terpaksa juga menghadirkan dirinya di situ. Walaupun dia telah berada di situ, namun hati dan akalnya masih berdolak-dalik antara satu sama lain.
Hatinya meminta agar dia meneruskan sahaja dengan temu janji itu.
Akalnya pula meminta supaya dia memberitahu sahaja Durra yang dia terpaksa membatalkan temu janji itu dan kemudiannya pulang sahaja ke rumahnya.
Fandi memandang ke pintu besar di hadapannya. Rumah itu terlalu besar buat seorang wanita comel seperti Durra untuk menginap di dalamnya. Pasti dia kesunyian. Rasa kasihan bertapak di hati Fandi.
Diangkatnya tangan untuk mengetuk pintu. Belum sempat tangannya mengena daun pintu, pintu itu telah dibuka dari dalam.
Hampir ternganga mulut Fandi melihat penampilan Durra pada malam ini. Terlalu berbeza daripada selalunya. Sepasang apron bercorak bunga melindungi sepasang kebarung kuning keemasan. Dia hanya berkaki ayam, selayaknya bila berada di rumah orang Melayu. Rambutnya juga sedikit tidak terurus.
Memandangkan Fandi berterusan merenungnya, Ilia menghela nafas panjang dan menghembusnya keluar. Timbul rasa tidak senang tiba-tiba.
“Awak lambat.” Dia menegur.
Fandi mengetap mulutnya. “Awak okey ke?”
Berkerut dahi Ilia mendengar pertanyaan itu. “Saya okey. Kenapa? Saya nampak tak okey ke?”
“Frankly, saya pun tak pasti.”
Memang benar. Fandi sendiri pun tidak pasti apa sebenar maksud kata-katanya tadi. Dia sendiri keliru dengan apa yang dilihatnya. Agak sukar untuk menjelaskan apa yang tersirat di dalam kepalanya.
Wanita di hadapannya jelas berlainan dari yang ditemuinya sebelum ini. Wanita itu adalah seorang wanita korporat dan juga seorang wanita penggoda. Malam ini dia tampak lebih bersifat ketimuran. Lebih bersopan. Lebih keibuan.
“Awak nampak macam kelam kabut aje.” Akhirnya Fandi bersuara.
“Don’t worry. Everything is under control. Jemputlah masuk!” ajak Ilia pula. Dia melangkah beberapa tapak ke belakang dan mempamit Fandi untuk melangkah masuk ke dalam.
Tanpa banyak cerita, Fandi menurut. Dia melihat sekeliling sementara menantikan Ilia menutup daun pintu.
Terbit rasa kagum di hati Fandi. Ruang utama itu memang tersergam indah. Marmar yang menghiasi lantai bercorak kontemporari.
Dinding ruang itu pula terbuka hingga ke siling di tingkat kedua. Sebuah lampu candelier yang agak besar tergantung dari siling itu dan menerangi ruang utama. Terdapat anak tangga dari kiri dan kanan sudut menuju ke balkoni terbuka di tingkat atas yang mempamerkan beberapa buah pintu bilik yang tertutup rapat.
Mungkin hanya dua sahaja dari pintu itu yang berpenghuni dan sering digunakan, bilik Durra dan bilik pembantu rumahnya, fikir Fandi membuat kesimpulan.
Ini merupakan suatu pembaziran. Alangkah eloknya sekiranya bilik-bilik itu semuanya dihuni oleh kanak-kanak persis Durra, pasti comel dan manja. Matanya mula membayangkan wajah-wajah comel itu.
“Hem, awak nak terus melihat sekeliling ataupun awak dah lapar?”
Soalan itu membawa diri Fandi kembali ke alam nyata. Pastinya dia telah mengelamun di situ sebentar tadi. Hai, kenapalah asyik mengelamun aje kerjanya akhir-akhir ini, dia mengusik dirinya sendiri.
“Er…”
“Memandangkan awak tak boleh nak buat keputusan, biar saya sahaja yang tentukan. So, sila ikut saya.”
Tanpa lengah Ilia terus mempelawa Fandi untuk terus mengekorinya ke meja makan yang telah disiapkan di tepi kolam mandi. Malam itu bulan penuh dan cuaca agak baik, jadi Ilia merasakan tempat itu lebih sesuai untuk dijadikan tempat untuk mereka menjamu selera. Lebih romantik rasanya. Dan Kak Munirah juga bersetuju dengannya.
“Hem, menarik!” Fandi memuji hiasan meja yang mungkin telah diatur oleh Ilia. Diperhatikan pula deretan lauk pauk yang telah tersedia di atas meja itu. Ada ketam, udang, ikan dan sayur-sayuran.
Terlalu banyak. Memang satu jamuan. Dapatkah mereka berdua menghabiskannya? Timbul gusar di hati Fandi melihat pembaziran yang bakal terjadi.
“Sedap ke?”
Tersenyum Ilia mendengar keraguan yang terdapat di dalam nada suara Fandi.
“Kena makan, barulah tahu bagaimana rasanya.”
Tercetus ketawa Fandi dengan sindiran Ilia. “Okey, asalkan lepas ni nanti saya tak sakit perut, itu kira okeylah tu.”
Ilia pura-pura tidak mendengar.
“Awak duduk dulu. Biar saya ke dapur ambilkan minuman. Lepas tu kita boleh makan.”Ilia pantas menuju ke sebuah lagi pintu yang sedikit tersembunyi di sebalik sebatang pokok ru yang agak rendang. Pemergian Ilia digunakan oleh Fandi untuk melihat pemandangan sekeliling.

No comments: