Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, November 7, 2009

SPC2

"Sebelum tu, biar saya perkenalkan diri saya. We have never met before, but I am sure we already know of each other. Saya Umar Affandi Muhammad Khaliq, CE AlKhaliq Berhad. Panggil saja saya Fandi.” Dengan suara yang lembut, Fandi memperkenalkan dirinya kepada Ilia.
“Itu saya dah tahu.” Balas Ilia pula.
“Hem, nampaknya Datin sudah mengenali siapa saya. Bagaimanapun, saya mungkin tersalah orang. Mungkin juga awak ni sebenarnya bukanlah Datin Ilia Durrani Abdullah seperti yang dijangka?”
“Why not?”
“Menurut peguam saya, Datin Ilia Durrani adalah seorang yang pandai berhujah. Petah berkata-kata. Pintar dan tegas orangnya. Dia terkenal dengan sikap begitu. Tapi nampaknya mereka mungkin tersilap, ataupun saya sendiri yang melakukan kesilapan ini?” Selamba Fandi meluahkan apa yang sedang bermain di kepalanya.
Semangat Ilia sedikit pulih dengan kata-kata itu. Malu juga bila dia disindir begitu oleh Fandi.
“Saya memang Datin Ilia Durrani, tapi sekejap tadi tu awak telah mengejutkan saya. Bukankah awak telah menceroboh masuk? And that put me into a dis-advantange!” Ilia menekankan. Berkerut dahinya dan terangkat keningnya.
“Ah.” Sepatah perkataan yang keluar dari mulut Fandi bagaikan menyatakan kepuasan hatinya kerana berjaya berbuat demikian. “Bagus juga tu,” sambung Fandi sambil tersenyum.
“Itu biadab namanya!” sergah Ilia kembali, tidak senang diperlakukan begitu.
“Maafkan saya kerana telah berbuat demikian. Saya tidak memaksudkannya. Tapi saya harap Datin faham. Saya terpaksa kerana telah beberapa kali PA saya telah cuba untuk mengaturkan pertemuan saya dengan Datin, tapi sia-sia sahaja usahanya itu.” Fandi menjelaskan kenapa dia berbuat demikian.
“Saya rasa awak ni seorang lelaki yang bijak, jadi sepatutnya awak dah faham kenapa saya berbuat demikian.” Ilia menyindir. Hidungnya pula terhidu sesuatu.
Hem, sedapnya bau pewangi yang dipakainya ni, getus hatinya pula.
“Well, memang saya faham, tapi pada masa yang sama, takkan saya nak berputus asa. Kalau macam tu, macam mana saya nak berjaya?” Fandi pula bertegas.
“PA saya dah balik awal hari ni, so no hot drinks at this moment. Bagaimanapun, awak boleh pilih, mineral water or yogurt drink.” Ilia tidak membalas, sebaliknya diberinya peluang untuk Fandi membuat pilihan.
“Anything that you are having.” Beritahu Fandi tanpa mahu menyusahkan Ilia.
Sebenarnya dia telah menjangkakan yang Datin Ilia akan meminta dia berhambus sahaja dari pejabat itu ketika itu juga. Paling tidak pun, mungkin juga dia akan memanggil pihak keselamatan untuk melakukannya bagi pihaknya. Namun siapa sangka, yang sebaliknya pula yang berlaku.
Wanita itu masih berada di hadapannya, malah menawarkan minuman untuknya pula. Itu lebih dari bagus bagi dirinya.
Fandi memerhati Datin Ilia bangun dan menuju ke arah peti sejuk mini yang terletak di sudut bilik pejabat itu. Datin Ilia tidak seperti yang disangka.
Fandi pernah beberapa kali melihat gambar Datin Ilia Durrani Abdullah di dalam Malaysian Business. Gambar-gambar itu nampaknya tidak bersikap adil kepadanya.
Rambutnya yang hitam pekat dan digunting pendek separas bahu itu tampak kemas dan menarik. Mukanya yang bujur sirih dan putih bersih itu hanya diselaputi mekap nipis dan diserikan oleh sepasang anting-anting berlian yang bergemerlapan disinari cahaya lampu pejabat itu.
Orangnya pula kecil molek, mungkin hanya mencecah dagunya sahaja. Tubuhnya pula langsing dan pergerakannya pula sungguh lemah gemalai, bagaikan ditiup angin sepoi-sepoi bahasa.
Ewah-ewah, sejak bila aku ni pandai bermadah ni, kutuk Fandi di dalam hatinya.
Lembut ataupun tidak, pasti Datin ini tidak akan memberikannya ruang untuk bertindak, tambah Fandi sambil tersenyum kepada dirinya sendiri.
Pada pendapatnya, walau terserlah kelembutan itu, namun ketara juga ketegasan pada tindak tanduk dan percakapan Datin di hadapannya ini, selayak jawatannya sebagai peneraju di syarikatnya itu.
Fandi mula memikirkan langkah yang patut diambil dalam usahanya untuk mengubah keputusan supaya berpihak kepada dirinya.
“Silakan.”
Fandi menyambut botol minuman yogurt yang dihulurkan oleh Ilia. “Terima kasih.”
Fandi memerhatikan sahaja gerak laku Ilia yang kembali duduk mengambil tempat di hadapannya.
Dia tampak manis dengan sut lengkap berwarna kelabu. Dilabuhkan punggungnya ke kerusi empuk itu lalu disilangkan kedua kakinya. Tampak begitu santai sambil memegang botol minuman dengan kedua belah tangannya. Jari jemarinya yang runcing dan renungan matanya yang bulat dan redup serta tertancap ke arahnya itu menggodanya. Jantung Fandi semakin hebat berdegup.
“Hish, nampaknya dia ni menggoda juga. Boleh tahan impaknya pada aku.” Hati Fandi berbisik.
“Hm. Where were we?” Ilia bertanya sekadar ingin memulakan semula perbincangan mereka bila dilihat Fandi seperti sedang merenungnya. Dia mula rasa gelisah di tempatnya itu.
Fandi tersedar dari renungannya. “Datin, kita belum pun memulakan apa-apa lagi.”
Ilia menganggukkan kepalanya, setuju dengan kata-kata Fandi.
“Kalau begitu, kenapa tidak awak mulakan sahaja. Lagipun, awak yang datang merempuh masuk ke pejabat saya ni. Kononnya untuk bertemu dengan saya!” Sempat Ilia menyindir sambil menganggukkan kepalanya dan mengingatkan Fandi situasi yang baru sahaja berlaku sebentar tadi.
Fandi hanya tersengih mendengar sindiran itu. Dia mula berfikir dan memfokuskan mindanya kepada tujuannya ke situ. “Baiklah, saya akan go straight to the point,” katanya sambil mula merangka apa yang ingin disampaikan kepada Datin Ilia.
“Kakitangan saya telah beberapa kali bertemu dengan Datin dan telah membuat presentation kepada Datin mengenai usul untuk penggabungan syarikat kita. Penggabungan kedua syarikat ini nanti pasti akan meningkat dan menambahkan value kedua-dua syarikat kita ni. Saya pasti, ini akan mendatangkan keuntungan kepada kita semua.”
“Mungkin keuntungan bagi pihak awak, tapi bukan bagi pihak saya,” tukas Ilia pula. Dia mempertikaikan cadangan Fandi yang dirasakannya tidak mendatangkan keuntungan kepada pihaknya.
Ilia tidak mahu mengalah di dalam soal ini. Sebenarnya dia telah pun meneliti proposal yang telah dihantarkan kepadanya itu, namun proposal itu tidak menarik minatnya sama sekali.
“Tidak, saya dah pastikan bahawa terma-terma yang ditawarkan itu akan mendatangkan keuntungan kepada kita semua,” ujar Fandi sambil cuba untuk meyakinkan Ilia.
“Why this company? Company ni kan kecil aje. Bukankah banyak lagi company lain yang lebih besar dan bagus serta boleh mendatangkan lebih banyak keuntungan kepada awak?”
Fandi tidak segera menjawab. Direnung wanita di hadapannya itu dengan pandangan yang redup dan lembut. Senyuman manis mula terukir di bibirnya.
“Your company is much more attractive than the others!” Akhirnya Fandi mengucapkan kata, namun sempat dia memberikan maksud yang tersembunyi di sebalik kata-katanya tadi. Yang tersirat di sebalik yang tersurat. Dia ingin melihat sama ada Datin Ilia faham maksudnya itu.

No comments: