Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Tuesday, October 19, 2010

SSR4

Ameera Syuhadah mengemaskan fail-fail yang berselerakan di atas meja. Dia perlu ke Bahagian Pentadbiran untuk membantu menyelesaikan masalah Sistem Gaji yang sedang dihadapi oleh Jennifer, seorang pegawai HR di syarikatnya. Baru dia hendak melangkah menuju ke sana, terdengar pula teriakan Kak Masyitah memanggilnya.
“Ameera, panggilan untuk kamu!” Teriaknya sambil mengunjukkan gagang telefon di tangannya.
“Siapa?” Dia menyebut walaupun tiada bunyi yang keluar dari bibirnya.
Kak Masyitah tidak menjawab, sebaliknya dia menjongketkan bahunya, raut wajahnya pula dicemikkan.
Memandangkan Kak Masyitah masih menanti dia datang untuk menjawab panggilan itu, terpaksa Ameera Syuhadah berpatah dan mengambil gagang telefon dari tangannya.
“Helo, Ameera Syuhadah bercakap.” sapanya dengan lembut.
“Assalamualaikum.” Kedengaran suara seorang lelaki memberi salam kepadanya.
“Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Soal Ameera Syuhadah setelah menjawab salam yang dihulurkan. Terasa seperti pernah didengarnya suara itu, tetapi suara yang kurang jelas itu menyukarkan dia untuk membuat kepastian.
“Memang pun saya memerlukan bantuan Cik Ameera,” balas lelaki itu kembali.
“Bantuan yang bagaimana tu?” Ameera Syuhadah terasa cuak. Ada sesuatu yang agak mencurigakannya, seakan-akan lelaki itu sedang cuba mempermainkannya.
“Bantu saya untuk melelapkan mata. Bantu saya untuk membasahkan mandi saya, dan bantu saya untuk mengenyangkan perut saya?” Selamba lelaki itu menjawab pertanyaan Ameera Syuhadah.
Berdegup jantung Ameera Syuhadah seketika. Kelu lidahnya untuk membalas kembali kata-kata lelaki itu. Nampaknya ada mamat gila yang menghubunginya.
‘Siapa pula gerangannya mamat ni?’ hati Ameera Syuhadah cuba meneka. Cuba dibayangkan beberapa wajah lelaki yang pernah dikenali, tapi tiada satu pun yang menyerupai suara lelaki ini.
“Ini siapa?” Akhirnya dia terpaksa bertanya apabila tiada nama yang timbul dalam kepalanya. “Apa kena mengena tidur, mandi dan makan awak tu dengan saya pulak?” Tempelaknya pula dengan nada yang sedikit tinggi. Kak Masyitah yang berada di meja sebelah pula mula memasang telinga, semakin tertarik kepada perbualan sebelah pihak yang didengarinya ketika itu.
Lelaki itu sudah terkekek-kekek ketawanya, mungkin seronok kerana dapat mempermainkan Ameera Syuhadah.
“Takkan awak tak tahu siapa saya? Awak yang menyebabkan tidur saya tak lena, mandi saya tak basah, dan tidur saya tak lena….”
Ameera Syuhadah semakin gelisah. Cuba diamati lagi suara itu. Ditumpukan pula pada gelaknya yang bersahaja. Teringat kembali kepada perjalanan malamnya. Dia yakin lelaki itu orangnya.
“Encik Eddy Arif Effendi. Dah tak ada kerja lain ke?” Dia menyindir pula.
“Hem, kenal juga akhirnya awak pada saya. Masih ingat lagi rupanya awak pada saya ni. I’m touched…” ujar Eddy Arif sambil tertawa kecil.
“Hem, hanya awak sahaja lelaki yang saya kenal yang loyar buruk orangnya.”
“Terima kasih,” balas Eddy Arif, masih dengan nada berseloroh.
“Ya, ada apa-apa yang boleh saya bantu selain daripada memenuhi permintaan awak yang awal tadi tu?”
“Tak ada apa-apa. Saya call ni sekadar untuk mendengar suara awak yang manja tu. Saya selalu terkenang-kenangkan awak….”
‘Hish, biar betul mamat ni,’ getus hati kecil Ameera Syuhadah. Walaupun dia juga mungkin sudah terpikat kepada lelaki itu, namun dia tidak akan berterus terang sebegitu sekali. Naik geli geleman juga dibuatkan bila mendengar seorang lelaki menyatakan perasaan sebegitu kepadanya.
“En. Eddy, awak baru sahaja mengenali saya dan saya pun baru aje mengenali awak. Rasanya tak sesuai awak buat perangai sebegini,” nasihat Ameera Syuhadah kepada Eddy Arif. Dijelingnya pula kepada Kak Masyitah yang masih memasang telinga, cuba mendengar perbualannya.
“Yelah, saya aje yang hidung tak mancung, pipi pula tersorong-sorong,” balas Eddy Arif dengan nada pura-pura merajuk.
“En. Eddy, pipi dan hidung awak tu dah elok terletak di tempatnya. Tak payahlah nak merendahkan diri awak tu tidak pada tempatnya, nanti awak bongkok sebelum masanya pulak,” tukas Ameera Syuhadah selamba.
“Yelah…cik adik sayang…” jawab Eddy Arif masih dengan nada berguraunya.
Ameera Syuhadah menggeleng-gelengkan kepalanya beberapa kali. Ingin dilepaskan keluhannya kepada Eddy Arif yang bagaikan hilang akal itu, namun ditahankan sahaja rasa hatinya.
“En. Eddy, saya agak sibuk sekarang ni. Awak nak apa sebenarnya?” Ameera Syuhadah cuba mengingatkan Eddy Arif tujuan dia menelefon di waktu begini. Dia agak sibuk, jadi dia malas hendak melayan kerenah lelaki itu. Lagipun sekarang adalah waktu pejabat, tidak elok dia melayan panggilan yang tidak berkaitan dengan kerjanya.
“Boleh kita jumpa?”
Tersentak Ameera Syuhadah dengan permintaan itu. Tidak disangkanya sebegitu sekali kehendak Eddy Arif. Dia jadi serba salah. Teringat kembali kata-kata Kak Hasnah kepadanya beberapa hari yang lalu.
Kerana nasihat Kak Hasnah jugalah dia kerap menepis ingatannya kepada Eddy Arif. Lagipun dia masih punya perjuangan yang belum selesai.
“Eddy Arif, bagaimana kalau awak telefon saya di waktu lain sahaja? Saya agak sibuk sekarang ni,” sekali lagi Ameera Syuhadah cuba menekankan kesibukannya kala itu sambil cuba untuk mengelak dari memberikan jawapan kepada pelawaan lelaki itu sebentar tadi.
“Boleh, tapi awak kenalah bagi jawapan kepada pelawaan saya terlebih dahulu.” Desak Eddy Arif pula.
Ameera Syuhadah cuba mencari alasan. “Macam nilah, biar saya fikirkan dahulu. Awak telefon saya esok petang, selepas waktu pejabat, boleh?”
“Baiklah. Saya akan telefon lagi esok,” pantas Eddy Arif bersetuju dengan saranan Ameera Syuhadah. Dia dapat merasakan yang dia punya peluang untuk bertemu dengan gadis itu lagi.
‘Hm, macam mana ni? Apa aku nak buat? Aku nak pergi ke tidak?’ Ameera Syuhadah terus bersoal jawab dengan dirinya sendiri. Dia tidak sangka perkenalannya malam itu akan berlanjutan sehingga ke saat itu.


Eddy Arif menelefon lagi keesokan petangnya seperti yang dijanjikan. Kali ini Ameera Syuhadah lebih bersedia.
“Bagaimana Ameera, boleh kita berjumpa?”
“Di mana?”
“Awak ikut saya menemui beberapa orang pelanggan saya terlebih dahulu dan lepas tu saya akan bawa awak keluar makan.”
“Bila?”
“Hari Sabtu ini.”
“Pelanggan awak tak kesah ke kalau saya ada bersama dengan awak pada masa tu?” Tanya Ameera Syuhadah dengan rasa kurang senang.
“Mereka tak kesah, tapi kalau awak rasa tak selesa, awak duduk aje dalam kereta dan tunggu saya di situ. Saya berjumpa mereka tak lama, dalam sepuluh hingga ke dua puluh minit sahaja. Bagaimana?” Tanya Eddy Arif kembali untuk mengetahui pendapat Ameera Syuhadah pula.
“Kalau macam tu, baiklah. Saya setuju. Tapi di mana awak nak ambil saya nanti?” Akhirnya Ameera Syuhadah bersetuju untuk keluar menemui Eddy Arif. Sebenarnya hatinya turut meronta-ronta ingin bertemu dengan lelaki itu sekali lagi. Lain benar perasaannya kali ini.
“Awak tahu di mana letaknya Balai Polis?” suara Eddy Arif mematikan lamunan Ameera Syuhadah seketika tadi.
“Di sebelah Kompleks Teruntum.”
“Awak perasan tak dengan deretan kedai yang terletak bersebelahan dengan Balai Polis tu?”
Ameera Syuhadah cuba untuk mengingatinya. Cuba dibayangkan tempat yang dimaksudkan oleh Eddy Arif.
“Saya tahu. Kenapa?” Tanya Ameera Syuhadah kembali.
“Saya jemput awak di situ.”
“Pukul berapa?”
“Awak kerja ke hari Sabtu ni?”
“Tidak.”
“Kalau begitu, saya jemput awak di depan deretan kedai-kedai tu sekitar pukul 11 pagi,” ujar Eddy Arif sambil menetapkan masa pertemuan mereka.“Baiklah.” Setuju Ameera Syuhadah dengan hati yang sedikit berat. Walaupun dia ingin menatap wajah lelaki itu sekali lagi, entah kenapa hatinya agak keberatan untuk berbuat demikian. Tapi memandangkan dia baru sahaja bersetuju, cuba ditetapkan hatinya untuk mengotakan janji yang telah dibuatnya baru sebentar tadi.

No comments: