Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Saturday, November 20, 2010

SAS3

Wirdah memerhatikan sahaja dokumen-dokumen yang berlambak di atas meja yang memerlukan perhatiannya. Tumpuannya tidak dapat difokuskan kepada kerjanya ketika itu. Fikirannya terlayang kepada perbualan dengan kedua ayah dan emaknya dua malam yang lepas. Diambil handphone di sisi. Diselak satu persatu nombor telefon, akhirnya jumpa. Tertera nama Mamat Sabar??? di skrin.
‘Hm… namanya Ahmad Sabran. Adakah dia seorang penyabar sebagaimana namanya? Ataupun dia bukan seperti namanya.’ Omelnya sendiri. ‘Telefon ajelah. Kalau bukan sekarang, esok atau lusa, kau kena telefon jugak mamat ni. Baik kau selesaikan segera…’ Dup dap dup dap, jantungnya berdegup laju. Sepantas itu ibu jarinya bergerak dan menekan butang hijau.
“Tut…tut…tut…tut…” Engage.
Wirdah melepaskan keluhan kecil. Entah kenapa dia agak resah dengan risikan ini. Sedikit sebanyak fikirannya terganggu. Dan dia tidak sukakan keadaan itu. Beberapa minit menunggu, akhirnya dia mencuba sekali lagi.
“Tut tut, tut tut,” kedengaran telefon itu berbunyi. Beberapa saat menanti. Akhirnya panggilannya berjawab.
“Assalamualaikum.”
“Wa’alaikumussalam.”
“Boleh saya bercakap dengan Encik Ahmad Sabran?”
“Ahmad Sabran mana?”
“Ahmad Sabran tuan punya telefon ni.”
“Eh, Ahmad Sabran bukan tuan punya telefon tu, rasanya telefon tu, awak yang punya.”
Hish, kurang asam pulak mamat ni… “Errr, maksud saya, tuan punya telefon di sana tu…” lembut Wirdah menangkis walau hatinya dah sedikit punya gerammm…
“O… tapi tuan punya telefon ni, bukannya Ahmad Sabran, tapi Sabrina.” Sekali lagi jawapan selamba yang diterima Wirdah.
Ughh… ni yang aku makin geram ni… sabar Wir, sabar… “Tapi saya diberitahu yang saya boleh menghubungi Encik Ahmad Sabran di nombor ini. Dia ada?” Sekali lagi Wirdah mencuba.
“Ahmad Sabran mana?” sekali lagi pertanyaan Wirdah dibalas pertanyaan juga.
“Encik Ahmad Sabran, anak yang soleh, yang ikut cakap emak dan ayahnya untuk merisik anak dara orang untuk jadi bakal isteri?” jawab Wirdah dengan gigi terketap dan dengan nada bengang.
“O… ada ada. Alamak!!! We are on firelah!! Call balik nombor ni, 0198287888. Call malam ni. Now it’s time to put out the fire! Chao…!!!”
Suara cemas itu terus terputus. Hanya bunyi “tut…tut…tut…” menendang gegendang telinga Wirdah.
“Hish, mamat manalah yang banyak songeh ni…” omel Wirdah dengan cuak. Terfikir juga dibenaknya apa yang sedang terjadi di sana. Untuk mengalihkan perhatiannya dari semua pertanyaan itu, dia cuba untuk memfokuskan perhatiannya kepada kerja yang berlambak di atas meja.

No comments: