Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Tuesday, June 4, 2013

SAS9

Dua minggu sudah berlalu. Hujung minggu itu Haji Mukhsin telah meminta agar anak-anaknya dapat berkumpul bersama untuk membincangkan perihal Wirdah. Riuh rendah rumahnya yang selalunya hanya tinggal dia, Hajah Wahidah dan juga Fauzan yang masih di Tingkatan Lima.


Lima anaknya yang lain masing-masing berada jauh dari mereka kerana tugas dan kerjaya. Hanya Firdaus sahaja yang telah berkahwin dan mempunyai dua orang cahaya mata, manakala Wirdah pula adalah satu-satunya anak perempuan yang dia ada. Firdaus, Fauzi dan Fadzil menguruskan perniagaannya di Kuala Lumpur manakala Fadzli pula lebih berminat bekerja sebagai pegawai penyiasat dengan PDRM. Wirdah pula telah membuka syarikat konsultannya sendiri bersama beberapa orang kawannya dan sentiasa sibuk dan selalu sahaja outstation. Kerana perjalanan syarikat tidak bermasalah, maka Haji Mukhsin jarang sekali mencampuri urusan anak-anaknya di pejabat itu.

Haji Mukhsin lebih selesa menjalani kehidupan seharian dan menghabiskan usia tuanya di kampong itu. Sekiranya perlu, segala urusan syarikat dilakukan dari rumah sahaja. Dunia telekomunikasi terkini juga memudahkan segala urusannya itu. Lagipun, jarak perjalanan dari Melaka ke Kuala Lumpur bukannya jauh. Sekali sekala dia akan turun juga ke Kuala Lumpur bila kehadirannya diperlukan, terutamanya bila ada mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah.

Bila ke Kuala Lumpur, Haji Mukhsin lebih suka tinggal di rumah anak-anaknya. Walaupun lima anaknya berada di Kuala Lumpur, tapi masing-masing tinggal di rumah berlainan. Bosan kata mereka sebab dahlah di berada di tempat kerja yang sama, tak mahu mengadap muka yang sama apabila balik ke rumah pula. Fadzli pula tidak berumah. Kerjanya yang sering berada di luar menyebabkan dia akan ke rumah Fauzi atau Fadzil apabila dia terpaksa melakukan kerja-kerja pejabat. Wirdah pula lebih selesa tinggal bersama sahabat baiknya. Walaupun Haji Mukhsin dan Hajah Wahidah risaukan anak gadis mereka yang terlalu sibuk dengan kerja sehinggakan kadang-kadang tidur di pejabat, tapi mereka tahu yang Wirdah pandai menjaga diri. Dengan tali pinggang hitam judo dan juga silat yang telah diperolehi Wirdah, sedikit sebanyak mengurangkan resah yang sering bertandang. Adik beradik lelakinya juga sering dipesan untuk sentiasa mengawasi Wirdah di tengah-tengah kota metropolitan yang punya seribu satu macam kes yang menakutkan hati tua mereka.

“Hemm, memandang semua orang dah ada ni, perut masing-masing pun dah kenyang, Ayah rasa dah tiba masa untuk kita berbincang.” Haji Mukhriz memulakan bicara. Dia memandangkan satu persatu anak-anak lelaki dan perempuannya yang sedang duduk tenang di hadapannya. Cuma Fauzan, Fadzli dan Wirdah yang tahu tujuan dia memanggil mereka semua balik.

“Perkara apa yang Ayah nak bincangkan malam ni?” tanya Firdaus agak kehairanan. Selalunya dia yang akan lebih dahulu mengetahui tajuk perbincangan, tetapi malam ini dia pula yang ketinggalan keretapi.

“Tentang Wirdah.”

“Ha?! Ada orang dah pinang Wirdah ke? Siapa lelaki yang malang tu?” selamba Fauzi pula mengenakan adiknya yang memang liat bila diajukan soal kahwin ni.

“Woi, apa pulak lelaki malang… Lelaki yang bertuah sahaja yang akan dapat Wir ni, tau….” Cebik Wirdah pula kepada abangnya.

“Betul ke bertuah? Semuanya kantoi kecuali kalau bab kerja pejabat….” Usik Firdaus pula. Semua sudah melambakkan tawa kerana mereka tahu betapa liatnya Wirdah untuk melakukan sesuatu yang berkaitan dengan kerja rumah. Walaupun Wirdah boleh memasak, tapi dia lebih rela berjalan kaki ke kedai makan yang jauhnya setengah jam dari rumah daripada dia yang memasak. Dapur rumahnya pula jarang berasap. Beras sekilo yang dibeli, mungkin telah berulat apabila dibuka tutup bekasnya. Fuh, memang career woman betul... Nasib baik dia serumah dengan Anis yang rajin jugalah kalau bab ke dapur ni walaupun dia lebih suka masak makanan barat. Kalau mereka nak ke rumah Wirdah, awal-awal lagi bekal makanan nak kena dibawa, kalau tak, ke kedai makan ajelah jawabnya.

“Woi, abang-abang tersayang semua jangan nak kutuk, ey, mana tahu, satu hari nanti, Wir yang akan dapat title isteri mithali, mengalahkan isteri dan bakal-bakal isteri abang-abang dan adik tersayang yek…” Selamba Wirdah membalas kutukan abang-abangnya.

Haji Mukhriz hanya mampu menggelengkan kepala. Dia tahu memang berita ini agak mengejutkan anak-anaknya yang lain kerana mereka kenal siapa Wirdah.

“Isteri mithali konon. We’ll see.” Perli Firdaus menjeling adiknya. “Siapa orangnya, Yah?” Dia bertanya ayahnya pula. Ingin tahu lelaki mana yang telah datang merisik adiknya yang seorang ini. Adik yang selalunya memberikan keutamaan kepada kerja. Adik yang tidak pernah ada masa untuk mempunyai hubungan cinta dengan makhluk yang dinamakan lelaki.

“Fadzli?”

Apabila Haji Mukhriz menyebut nama Fadzli yang duduk bersebelahan Wirdah, semua yang hadir terus senyap. Mata pula memandang ke arah Fadzli dengan tenang. Mereka sedar, sekiranya Fadzli telah terlibat, pasti lelaki yang tidak mereka kenali itu telah berada di dalam siasatannya. Kini mereka hanya perlu menunggu hasilnya.

“Ahmad Sabran Ahmad Idris. Berumur 34 tahun. Anak kelahiran Sarawak. Anak sulung dari empat orang adik beradik. Masih bujang. Dua orang adiknya dah berkahwin manakala yang bongsu masih belajar.”

Wirdah mengangguk-anggukkan kepala. Itu maklumat yang telah diberitahu kepadanya oleh Ahmad Sabran.

Fazdli menyambung, “Pernah bekerja di UK dan German selama 5 tahun sebelum kembali ke Malaysia dan membuka syarikat sendiri bersama dua lagi rakannya. Dia merupakan rakan kongsi terbesar dalam Perdana ICT Consultancy. Sekarang ni mereka sedang menjalankan beberapa projek bersama MAMPU dan Telekom Malaysia. Lokasi pejabatnya di Plaza Sentral. Tinggal di bangunan bersebelahan. Agak workaholic. Keluar ke tempat kerja sekitar pukul 9 pagi dan balik semula ke apartmentnya seawal pukul 12 malam. Jadual sehariannya agak rutin dan tidak banyak berubah. Social life dalam masa dua minggu ni, macam tak ada. Ia lebih banyak terluang di tempat kerja, samada di Plaza Sentral ataupun di site, dan maghrib serta Isyak di Masjid Negara sebelum kembali ke pejabat sehingga tengahmalam, barulah pulang ke apartmentnya. Pada hari Sabtu lepas, dia keluar dating dengan cik adik kita ni,” ujar Fadzli sambil menjeling kepada adiknya yang sudah tersengih macam kerang busuk, disambut pula oleh sorakan “Pewittt!!!” adik beradik lelakinya yang lain. Setelah suasana reda, dia menyambung kembali, “Selepas dating tu, dia pulang ke kampong. Rutin yang sama berulang dari Isnin hingga semalam.”

“Anything else?” tanya Haji Mukhriz sambil tersenyum. Jelas terpancar kelegaan di wajah tuanya. Mungkin gembira kerana peribadi Ahmad Sabran yang agak baik pada pandangan mata kasarnya.

“Dari siasatan, Ahmad Sabran ni tenang orangnya, tidak mudah melenting, suka menyakat, akan berdiplomasi apabila ada masalah yang dihadapi. Dia sukakan warna merah hati, kerana itu kebanyakan barang peribadinya berwarna merah hati termasuklah pen yang dipakai serta kereta Honda Accord yang digunakan. Makanan kegemaran, daging salai cicah air asam. Minuman kegemaran, kopi Radix. Binatang kegemaran, arnab. Pernah berpacaran dengan seorang gadis, tapi telah berpisah. Dengar kata, si gadis itu tidak memenuhi cita rasanya.”

“Cop!” Wirdah mengangkat tangan, menghentikan seketika penerangan abang keduanya itu buat sementara. “Memandangkan Angah dah begitu terror mengintip Ahmad Sabran, sampai dia pernah berpacaran pun termasuk dalam pengetahuan, boleh Wir tahu apa ciri-ciri wanita idamannya tu?”

“That, I don’t know. Masih lagi rahsia. Tapi gadis yang pernah berpacaran dengan Ahmad Sabran memang kelas. Ciri-ciri Miss Universe. Kaya. Cantik. Pintar. Diplomasi. Tangkas. Angelina Jolie and Lara Croft in the making…” jawab Fadzli tersengih.

“Fuh, kalau Angelina Jolie and Lara Croft in the making pun kena reject, apa yang ada pada Wir yang buat dia masuk merisik?” tanya Wirdah kehairanan.

“Ciri-ciri wanita idaman tu ada pada Wir agaknya?” saran Fauzi.

“Tak mungkin, sebab dia mana kenal Wir sebelum ni,” nafi Wirdah pantas.

“Mungkin dia dah kenal Wirdah, tapi Wirdah yang tak kenal dia?” saran Haji Mukhriz pula.

“Tapi macamana?” Tanya Wirdah keliru.

“Hah, pilihan keluarga, maybe?” Saran Firdaus.

“Mungkin betul jugak tu, kak Wir.” Tambah Fauzan pula.

“Wirdah tak tanya Sabran apa-apa masa telefon dia hari tu?” Kali ini Hajah Wahidah pula bersuara.

“Banyak. Tapi ada dua soalan yang tidak berjawab pada masa tu. Satu soalan terjawab kemudian. Satu soalan masih tak terjawab sehingga kini.”

“Dan soalannya?” tanya Fauzi.

“Ciri-ciri calun isteri.”

“Fuh, soalan cepumas nampaknya tu. Nasib baik tak masuk SPM…” gurau Fauzan selamba.

“Memanglah tak masuk SPM. Jawapan tak standard. Kalau soalan tu yang keluar dalam exam, mahu kelabu asap mata cikgu nak memberi markah…” sampuk Fauzi pula.

“Soalan itu hanya layak disoal kepada mereka yang nak jadi Doktor Cinta!” sampuk Firdaus ketawa.

“Soalan tu memanglah kena tanya pada calun suami supaya awal-awal dah tahu dia nak isteri yang macamana, supaya calun isteri awal-awal dah tahu samada dia menepati ciri-ciri yang dikehendaki oleh lelaki tu. Kalau dah tahu awal-awal, dah tahu kita tak sesuai, kan senang reject awal-awal?” tukas Wirdah. Dia ingin mempertahankan kenapa dia bertanyakan soalan itu kepada Ahmad Sabran.

“Betul tu. Angah sokong. Lainlah kalau dah bercinta awal-awal, lelaki tu sudah pasti tahu samada perempuan tu menepati ciri-ciri gadis idaman dia atau tidak. Bila dah pinang tu, confirm dia dah suka …” kenyit Fadzli kepada Wirdah. Dia tersenyum sebagai tanda sokongan. Wirdah membalas senyuman itu dan pantas juga dia melayangkan tapak tangannya ke atas dan tanpa lengah, Fadzli membalas dan menepuk tapak tangan itu dengan tapak tangannya pula.

“Hm, bercakap tentang ciri-ciri calun isteri ni, Ayah nak tanya Wirdah pulak. Macamana dengan Ahmad Sabran? Ciri-ciri lelaki idaman Wirdah ada padanya?” Haji Mukhriz kembali mengawal suasana yang gamat dengan gelak ketawa dan gurau senda itu

“Huh!” Wirdah mencebik.

“Kenapa Wirdah?” tanya Hajah Wahidah lembut.

“Ada masalah?” tanya Haji Mukhriz pula.

Wirdah senyap. Cuba mencari ayat bagaimana mahu memberitahu semua yang hadir apa yang dia rasa.

“Masa jumpa Ahmad Sabran hari tu, apa yang dibualkan?” sampuk Fauzi ingin tahu.

“Tak ada apa.”

“Mana boleh.” Tukas Firdaus kurang percaya. Dia kenal adiknya. Dia tahu Wirdah tidak akan berdiam diri. Mesti banyak pertanyaan yang akan diajukan untuk memuaskan perasaan ingin tahunya itu.

“Boleh. Sebenarnya tujuan kami berjumpa hari tu sekadar untuk bersemuka. Kan Wir dah cakap tadi, masa Wir telefon dia last week, banyak soalan Wir yang dia dah jawab. Wir puas hati walaupun dia tu agak sewel sikit-”

“Sewel? Maksud Wirdah?” pantas Hajah Wahidah mencelah.

“Ada ke dia kata dia kerja model? Model seluar dalam lelaki pulak tu. Dah tu dia tak nak hantar gambar sebab dia kata dia terlebih fotogenik, nanti lepas tengok gambar tu, Wir tak boleh tidur sebab angaukan dia…” jelas Wirdah dengan nada bengang. Dia menayangkan muka selamba walaupun ruang tamu itu sudah hingar bingar dengan gelak ketawa ahli keluarganya.

“Habis tu, bila dah jumpa ni?” tanya Haji Mukhriz dengan tawa yang masih bersisa.

“Biasa aje…” balas Wirdah tanpa riak.

“Ye ke…” usik Fadzli di sebelahnya. Bahu Wirdah sudah dipeluk erat.

“Boleh percaya ke ni?” usik Firdaus dengan kening terangat.

“Tak ada kes dari mata jatuh ke hati ke?” usik Hajah Wahidah pula bila wajah selamba Wirdah sudah mula merona merah.

“Kak Wir, takkan tak ada gambar?” tanya Fauzan dengan nada teruja.

Wirdah menggelengkan kepala.

“Fadzli?” tanya Haji Mukhriz kepada anak keduanya. Masih ada senyuman di wajah tua itu. Seronok kerana suasana gembira di ruang tamu itu.

Tanpa lengah, Fadzli segera mengambil sampul surat coklat yang sedari tadi terletak agak tersorok dari pandangan orang lain. Diserahkan sampul surat itu kepada ayahnya. Seketika dibelek satu persatu gambar di tangannya. Kemudian diserahkan kepada isteri di sisi. Giliran Hajah Wahidah membelek. Gambar-gambar Ahmad Sabran yang diambil secara curi. Gambar lelaki itu ketika bersama Wirdah juga ada. Dia tersenyum lebar. Kemudian diserahkan pula pada anak sulungnya. Fauzi dan Fauzan sudah tidak sabar menanti. Segera mengerumuni Firdaus yang leka memandang satu persatu gambar di tangan. Fauzi dan Fauzan mula riuh.

“Wow! Patutlah mamat tu cakap macam tu. Memang pun boleh angau lepas tengok gambar ni…” Fauzan mula mengusik.

“O teruna, di manalah dikau…. Datanglah dekat padaku, aku rindu…” Fauzi pula mula bercanda. Gambar Ahmad Sabran direnung dengan mata yang luyu, kemudian gambar itu dibawa perlahan ke muka. Bagaikan mahu mencium gambar itu.

“Uwek… loyanya tekak ni….” Pantas Wirdah membuat aksi bagaikan mahu muntah walaupun rona di wajahnya bagaikan udang kena bakar. Merah semerah merahnya. Dia dah tak tahu nak sorokkan mukanya ke mana. Akhirnya dada abang keduanya yang menjadi mangsa.

“Oit… adik kita ni cover malu…” panggil Fadzli kepada adik beradiknya yang lain dan diunjukkan kepada Wirdah di dalam pelukannya. Semakin galak mereka mengusik. Haji Mukhriz dan Hajah Wahidah pula hanya mampu menggelengkan kepala.

“Hm, dah puas ketawa?” tegur Haji Mukhriz bila suasana semakin reda.

“Dah.” Jawab adik beradik Wirdah dengan tawa yang masih bersisa.

“Wirdah?”

Wirdah mengangkat muka. Malu masih bersisa.

“Dah buat istikharah?”

Wirdah mengangguk.

“Jawapannya?”

“Wirdah akan terima jika semua orang terima. Semua keputusan adalah ditangan Ayah dan Emak.” Akur Wirdah.

“Macamana semua?” Haji Mukhriz memandang ke arah anak-anak lelakinya pula.

“Setuju!!!!” kedengaran sorakan dari semua anak lelakinya. “Tak sabar nak dapat abang ipar hensem!” Pekik Fauzan pula.

“Alhamdulillah!!” Haji Mukhriz dan Hajah Wahidah mengucap syukur dengan penerimaaan kesemua anak-anaknya. InsyaAllah akan bertambah seorang lagi ahli keluarganya.

No comments: