Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Tuesday, October 19, 2010

SPC18

"Datin, Encik Umar ada di luar. Dia nak jumpa Datin.” Kedengaran suara lembut Diana dari pembesar suara telefon di atas mejanya.
“Can he wait?”
“Yup.”
“Okey, kalau macam tu, minta dia tunggu dalam 10 minit lagi. Kemudian awak boleh suruh dia masuk.”
Ilia segera menyiapkan email yang sedang dirangka untuk dihantar kepada salah seorang dari pembekal barang-barang binaan resort yang hendak dibinanya itu. Hatinya sedang melonjak gembira kerana Fandi sudi menjengahnya. Seminggu telah berlalu dan dia semakin merindui lelaki itu. Pasti lelaki itu ada agenda tertentu semasa menemuinya nanti.
Diamati penampilannya di sebalik cermin kecil yang disimpannya di dalam laci. Ingin dipastikan agar wajah itu tampak segar dan berseri. Diberi tumpuan kepada bibirnya pula. Dicalitkan sekali lagi lipstick berwarna merah jambu ke bibir untuk menyerlahkan lagi seri wajahnya.


BERSAMA senyuman yang terukir di bibir, Ilia menyambut kehadiran Fandi yang menjengukkan mukanya di sebalik daun pintu.
“Saya tak mengganggu ke?”
“Tak payahlah tercegat kat situ aje. Selalunya tak payah dijemput pun, awak dah masuk dan tercegat di dalam. Awak kan selalu buat pejabat ni macam pejabat awak sendiri, takkanlah hari ni nak malu-malu pula…” Sempat Ilia menyindir Fandi yang telah mula tersengih mendengar kata-katanya itu.
Fandi mengambil tempat bertentangan dengan meja Ilia. Mungkin ingin menjadikan meja itu sebagai penghalang serangan Ilia. Dan mungkin juga dia menyangka yang dia akan “selamat” di situ. Ilia tersengih memikirkan arah tujuan pemikirannya.
“Milo? Kopi?” Ilia mempelawa.
Fandi menggelengkan kepalanya.
“Tak apalah, saya datang ni sekejap aje. I was in the neighborhood, jadi apa salahnya kalau singgah sebentar. Lagipun, saya baru sahaja minum kopi di pejabat Tuan Haji Kamaruddin setengah jam yang lalu.”
“Tuan Haji Kamaruddin?” Terangkat kening Ilia mendengar nama salah seorang dari ahli lembaga pengarahnya disebut Fandi.
Fandi menganggukkan kepalanya.
“Untuk apa? Nak memujuk lagi? Berjaya ke?”
“Saya akui yang memang sukar sekali saya nak mempengaruhi ahli lembaga pengarah awak tu. Nampaknya mereka semua berada dalam genggaman awak, dan mereka juga sayangkan awak. Mereka tidak akan membelakangkan awak, Durra. Walaupun awak masih muda, they really trust your judgement and your leardership.” Puji Fandi.
Dia kagum dengan situasi yang dihadapinya bersama dengan ahli lembaga pengarah syarikat itu. Dia juga kagum dengan kesetiaan yang ditunjukkan mereka kepada Datin Ilia.
Walaupun berbuih mulutnya berbicara, akhirnya mereka semua mengesyorkan pula kepadanya agar melupakan sahaja hasratnya itu. Ada juga yang memberi nasihat agar dia berusaha untuk memujuk Ilia kerana bagi mereka, Ilia begitu cekap menjalankan tugasnya di dalam menerajui syarikat itu. Mereka akan mengikut keputusan yang akan dibuat Ilia di dalam hal ini.
“After all, I was the one that brings more money to them.” Ilia menyatakannya dengan sinis. Namun dia bangga dengan pencapaiannya di dalam syarikat itu.
Tertawa Fandi dengan kenyataan itu. Dia juga yakin, pasti Ilia bangga dengan pencapaiannya itu. Maklumat itu diketahuinya kerana dia juga pernah melihat company profile yang telah diserahkan oleh abangnya Abu Bakar, ketua kewangannya semasa mereka memulakan projek ini untuk memilih syarikat mana yang lebih sesuai. Dia sedar, syarikat itu semakin maju di bawah pimpinan Datin Ilia Durrani Abdullah.
“Jadi, sememangnya saya tidak berpeluang untuk menjadi rakan kongsi awak, Durra? Awak tidak mahu mempertimbangkannya langsung? Mungkin dengan itu, saya pun akan mendapat benefitnya sekali. Awak membuat keuntungan, saya pun akan merasa tempiasnya sama.”
“Tapi untuk menjadi rakan kongsi, saya rasa mungkin juga sukar untuk saya menerimanya. Saya tak mungkin akan menjual bahagian saya di dalam syarikat ini. Bagaimana kalau saya yang membeli saham di dalam syarikat awak tu?”
Nampaknya dia pula yang nak membuka langkah membeli saham di syarikat aku pula, omel Fandi dalam hati. Ini akan menimbulkan masalah baru pula nanti.
“Mungkin boleh dipertimbangkan. Berapa yang awak sanggup nak membayarnya kepada kami?” sengaja Fandi memberi peluang itu kepada Ilia. Ingin dipastikan sejauh mana kesungguhan wanita itu di dalam merebut peluang ini.
“How much can you offer? Saya rasa saya boleh invest beberapa juta sekiranya perlu.”
“That’s a lot of investment we are talking about.”
Ilia menjongketkan bahunya.
“Saya rasa saya mampu untuk menyediakannya.”
Fandi tidak pernah memberikan perhatian kepada kewangan Ilia secara terperinci, tapi dia sedar yang wanita di hadapannya ini memang kaya. Harta peninggalan Datuk Majid memang banyak. Tambahan pula sebagai ketua eksekutif syarikat yang diterajuinya itu, pasti gajinya juga tinggi.
“Selain dari membuat investment, apa yang awak buat dengan duit awak tu, Durra?” Tanpa sengaja, Fandi mendengar dirinya bertanyakan soalan itu kepada Ilia.
Ilia berfikir sejenak. Dia kemudiannya merenung Fandi.
“Awak tahu tak, Fandi, soalan itu menyedarkan saya yang saya memang kurang sekali berbelanja.”
Kenyataan Ilia sedikit memeranjatkan Fandi.
“Awak kan mengendalikan syarikat ini, pasti awak ada membuat investment demi investment untuk kepentingan syarikat awak ni.” Fandi melambai tangannya ke sekitar pejabat Ilia.
Ilia mengangkat kepalanya memandang Fandi. “Eh, itu lain. Itu wang syarikat. Saya ingat tadi awak maksudkan wang saya sendiri.”
Hem, terdapat pengasingan di sini, fikir Fandi. Sungguh menarik untuk difikirkan. Very interesting.
“Kalau macam tu, saya kena ulang semula soalan saya tu tadi. Apa yang awak buat dengan duit awak tu Durra?” Fandi mengulang sinis.
“Saya bangun pagi. Saya datang kerja. Saya balik rumah. I just live. Saya tak perlu lihat bil dan tak perlu bayar bil. Semuanya di autodebitkan oleh pihak bank. Saya juga bukanlah seorang yang boros. Saya juga jarang berbelanja. Credit card company pun mungkin rasa rugi sebab dapat pelanggan yang macam saya ni yang paling kurang berbelanja. Dan seorang lelaki mesti rasa bahagia sebab maintenance saya ni memang tak tinggi.” Sempat Ilia berseloroh dengan ayatnya yang terakhir itu.
Fandi juga ikut ketawa. Bagaimanapun dia terasa agak pelik kerana wanita di hadapannya dikenali oleh orang ramai sebagai seorang pisau cukur. Takkanlah orang sebegitu kurang berbelanja.
Mungkin juga itu hanyalah sekadar anggapan orang yang cemburu dengan apa yang wanita ini ada. Biasalah, lumrah manusia, masakan senang bila orang lain mendapat lebih keuntungan daripada apa yang dia dapat.
“Boleh saya tanya satu soalan yang sedikit peribadi?”
Berkerut dahi Fandi mendengar soalan yang dilontarkan kepadanya itu namun dibalasnya juga. “Bergantung kepada soalannya nanti.”
“Kenapa saya membuatkan awak nervous?”
Nasib baik Fandi tidak minum apa-apa, jika tidak, pasti dia dah tersedak.
“Siapa yang cakap macam tu dengan awak, Durra?”
Ilia terfikir juga sama ada dia wajar mempercayai nalurinya.
Di dalam soal perniagaan, ketajaman dan ketepatan nalurinya di dalam membuat sebarang keputusan memang tidak boleh disangkal lagi.
Tapi ini adalah soal hati, dan di dalam persoalan ini, dia sememangnya masih mentah, masih seorang budak hingusan.
“Tak perlu orang memberitahu. Saya ada mata yang memandang. Saya ada akal yang memikir.”
“Itu hanya anggapan awak sahaja.” Balas Fandi pula.
“Kalau macam tu awak tidak akan keberatan untuk menerima pelawaan saya pula?”
“Pelawaan apa?”
“Makan malam di rumah saya malam ni.”
“Sorry, malam ni saya ada temu janji lain.”
“Mak we?”
“Tidak.”
“Hanya alasan?”
“Juga tidak. Saya dah janji dengan Ummi saya yang saya akan balik makan malam bersama keluarga. Ada kenduri sedikit.” Jelas Fandi lega. Nasib baik dia ada alasan itu untuk menolak pelawaan Ilia dengan baik.
“Kalau macam tu, bagaimana dengan malam esok?”
“Temu janji dengan doktor gigi.” Jawab Fandi selamba.
“Hish, boleh percaya ke ni? Atau awak takut?”
Fandi jadi keliru. “Takut? Takut apa?”
Ilia hanya tersenyum. Dia merapatkan kakinya ke kaki Fandi di bawah meja. Lalu dia memainkan hujung kakinya ke atas ke bawah di sepanjang kaki Fandi sambil matanya redup memandang ke mata Fandi.
Hish, macam ulat bulu pula wanita ni, bisik hati Fandi. Kakinya dibiarkan di situ sahaja, tidak mahu tunduk dengan karenah Ilia.
“Saya tak takutkan awak, Durra, tapi saya lebih takutkan ALLAH.” Sengaja Fandi menyindir Ilia yang dirasakan semakin berjaya menghilangkan daya konsentrasinya ketika itu.
Ilia terasa hati dengan sindiran itu. Ditarik kakinya kembali. Panjang juga muncung mulutnya bila ditegur begitu.
“Betul awak tak nak memenuhi pelawaan saya?”
Fandi senyap tanpa bicara.
“What if I promise to behave? And we can discuss business….” Ilia mengumpan. Dia tidak ingin mengaku kalah begitu sahaja. Dia telah pun merancang agenda untuk makan malamnya bersama Fandi. Dia teringat kembali kata-kata Datuk Hamdan beberapa hari yang lepas. Ini peluangnya untuk menggunakan umpan yang lain pula di dalam usahanya untuk memancing Fandi.
“Baiklah. Kalau macam tu, kita jumpa malam lusa. And I have to make a move now, ada meeting in half an hour. “ Jawab Fandi sambil bangun untuk beredar.
“See you then!” Ilia mengingatkan Fandi sambil memerhatikan sahaja lelaki itu melangkah tenang meninggalkannya bersama senyuman di bibir.
Sekurang-kurangnya Fandi telah bersetuju untuk memenuhi pelawaannya. Akan digunakan peluang itu sebaik yang mungkin, itu tekadnya.

No comments: