Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Wednesday, October 20, 2010

SJM1

Kapten Muhammad Naim Tan Sri Takiyuddin. Kacak bergaya. Sentiasa tenang dalam apa jua situasi. Pakar di dalam menjana strategi. Namun tidak pada hari ini.
Naim membelokkan keretanya masuk ke tempat meletak kenderaan di Alpha Angle, Wangsa Maju. Dicari ruang parkir kosong yang berdekatan dengan pintu masuk ke bangunan itu. Mujurlah hari ini pagi Isnin, jadi masih banyak ruang parkir yang masih kosong.
Setelah dipastikan keselamatan keretanya terjamin, dia pun melangkah masuk ke pusat membeli-belah itu. Diperhatikan sekeliling, tercari-cari arah yang hendak ditujunya. Sebaik semuanya telah dapat dikenalpasti, akhirnya Naim mula menapak laju. Destinasinya adalah bahagian pasar raya. Dia berhenti di pintu masuk. Dipandang ke dalam. Terasa begitu aneh. Terasa kehilangan arah. Tidak tahu ke mana yang hendak dimulakannya terlebih dahulu. Dipandang pula keadaan sekeliling. Terdapat beberapa barisan troli di situ.
‘Naim, mungkin juga kau patut ambil troli tu terlebih dahulu.’ Omel Naim kepada dirinya.
Tanpa membuang masa, dia terus mencapai troli yang berada di depannya dan kembali menuju ke pintu masuk pasar raya. Sekali lagi dia tercegat di situ.
Seorang wanita yang agak berumur telah mengekori Naim dari belakang. Namun wanita itu bukan penyabar orangnya. Marah kerana Naim menghalang laluan masuknya ke pasar raya itu. Selamba sahaja dia melanggar belakang Naim. Sakit belakang Naim akibat hentakan troli yang sedikit kuat itu.
Naim menoleh ke belakang. Dikerutkan dahinya ke arah wanita itu. Hasrat hatinya ingin memberi isyarat agar wanita itu akan lebih berhati-hati. Namun lain pula jadinya. Bukannya wanita itu meminta maaf darinya, sebaliknya dia menjegilkan matanya pula ke arah Naim.
‘Maafkan saya, Makcik!’ Ucap Naim untuk memohon kemaafan dari wanita tua itu. Mungkin dia yang bersalah, jadi biarlah dia yang beralah.
“Hei, pihak tentera sekarang ni hanya ajar supaya kau orang jadi pak pacak kat muka pintu aje ke? Dah tak ajar benda lain lagi?’
Cemuhan wanita tua itu sedikit sebanyak memeranjatkan Naim. Tidak disangka yang dia akan dijerkah sebegitu oleh wanita tua yang mungkin sebaya dengan Allahyarham ibunya. Malas mahu melayan kerenah wanita tua itu, Naim melangkah ke tepi, memberikan laluan kepada orang tua itu.
“Sepatutnya lelaki tidak dibenarkan masuk ke pasar raya macam ni, buat menyemak aje,’ bebel wanita tua itu lagi sambil melangkah pergi.
Naim menggelengkan kepalanya beberapa kali. “Bukan kecik pun pintu masuk ke pasar raya ni,’ omel Naim di dalam hati. Dia bengang dengan sikap wanita yang kurang ajar itu.
“Sabar ajelah Naim. Agaknya perempuan tu baru menopos, tu yang angin satu badan tu,’ Naim cuba memujuk hatinya yang kurang senang dengan sikap wanita tua itu.
‘Okey, kini tibalah saat yang dinanti-nantikan. Mari kita mulakan!’ serunya di dalam hati.
Naim mula berjalan dengan tegak. Troli ditolak dengan berhati-hati. Rak-rak yang tersusun itu diperhatikan satu persatu, bagaikan sedang memerhati barisan musuh-musuh yang hendak dikalahkannya. Serius raut wajahnya ketika itu. Cuba diingati setiap barang yang perlu sambil melihat sekiranya barang itu ada di rak yang berdekatan. Namun semuanya itu agak menyukarkan. Dia mula terasa sesal kerana tidak mencatatkan terlebih dahulu barang keperluannya di atas kertas.
Naim mengeluh kecil. Dia tahu yang dia telah kehilangan arah ketika itu. Bukannya dia pernah membeli-belah di situ. Ini kali pertamanya. Dan ini juga kali pertamanya hendak membeli setiap barang yang berada di dalam kepalanya. Dia cuba untuk menumpukan perhatiannya kepada pembeliannya. Namun agak sukar. Di satu penjuru, kelihatan seorang wanita muda sedang memujuk anak lelakinya yang sedang menjerit-jerit dengan lantang. Jeritan kanak-kanak kecil itu sudah cukup membingitkan telinganya dan mengganggu konsentrasinya.
Sekali lagi Naim mengeluh kecil. Semuanya ini memang meresahkan. Dia memang tidak gemar membeli belah dipusat-pusat membeli-belah begini. Terlalu ramai orang dan terlalu sukar hendak mencari barang-barang keperluannya. Kerana itu dia lebih gemar pergi ke kedai-kedai runcit berdekatan dengan tempat tinggalnya. Dia sebatang kara. Dia juga seorang tentera. Bukan sebarang tentera. Dia seorang tentera laut yang sentiasa dedikasi menjaga keamanan dan keselamatan laut negara. Dan dia juga sudah biasa hidup bersendirian dan tinggal di berek tentera. Keperluannya tidak banyak kerana makan minumnya sentiasa dijaga dan disediakan oleh pihak tentera laut. Namun pada hari ini semuanya itu bakal berubah. Dan kerana itu dia kini berada di sini. Untuk cuba memenuhi keperluan barunya itu.
‘Naim, kau kena anggap shopping trip kau ni macam satu misi jugak. Kau pastikan tempat letak setiap barang-barang tu terlebih dahulu, lepas tu kau ambil setiap barang yang kau perlukan, dan kemudian kau kena keluar dari sini dengan segera. Kau pasti boleh!’ Naim cuba membangkitkan semangatnya.
Kali ini Naim mengubah strategi. Dia berjalan ke bahagian yang paling depan sekali daripada setiap deretan rak yang ada. Diamati setiap laluan di sebelah kirinya. Diperhatikan pula kepada setiap papan tanda yang tergantung di siling. Di hujung sekali, tertera tanda “Toilettries, Feminine Hygine”.
“Naim, yang pasti, laluan terakhir tu tak ada kaitan langsung dengan apa yang kau nak beli, jadi kau boleh elakkan dari melaluinya,’ omelnya sendirian. Otaknya terus membuat perancangan setiap laluan yang akan ditempuhinya. Setiap barang yang perlu dibeli juga sudah mula tersenarai kembali di fikirannya satu persatu. Tugasnya kini semakin mudah. Hatinya juga semakin tenang membeli-belah. Dia tidak lagi panik seperti tadi.
Muzik sedang berkumandang di udara. Sesekali suara lunak seorang lelaki yang mungkin adalah DJnya akan mencelah di sebalik alunan muzik itu untuk membuat pengumuman. Sering kali riuh rendah mulutnya berbicara memberitahu tentang harga terendah barangan ataupun promosi yang sedang dijalankan oleh pihak pasar raya, sesekali dia mengumumkan meminta ibu bapa yang kehilangan anak-anak mereka untuk tampil ke kaunter perkhidmatan.
Suara hingar bingar dan jerit pekik kanak-kanak kini tidak lagi dihiraukan oleh Naim. Setiap kebisingan itu telah ditapis oleh otaknya. Dia semakin tekun mencari setiap barang keperluan yang baru pertama kali hendak dibelinya itu. Walaupun dia tampak tenang, namun resah dihatinya tak siapa yang tahu. Hatinya begitu bercelaru bila mengingatkan situasi yang bakal dihadapinya sedikit masa lagi.

No comments: