Hak Cipta Terpelihara. Baca Yes, Copy No

Wednesday, October 20, 2010

SJM Prolog

Suasana petang itu agak hening. Yang kedengaran hanyalah desiran ombak yang membelah pantai. Boy hanya merenung jauh pantai yang sunyi tanpa penghuni. Hari ini hari Isnin. Jam di tangannya pula baru menunjukkan ke angka lima petang. Jalan besar mula sibuk dengan kenderaan. Keadaan semakin sibuk dengan orang ramai yang mahu pulang dari kerja. Kesibukan itu tidak dipedulikan sangat oleh Boy. Dia lebih sukakan pemandangan di pantai. Laut memang minatnya. Dan perpindahan keluarganya ke Kem Si Rusa di Port Dickson itu dua bulan yang lalu telah memberikan kelebihan kepadanya. Hampir setiap hari dia akan berada di situ, kecuali pada hari Sabtu dan Ahad yang menjanjikan ramai pengunjung ke pantai itu, apatah lagi sekarang adalah musim cuti sekolah.

Ucu kebosanan. Cuaca pula agak panas untuk dia memeruk di dalam rumah.
‘Mak, Ucu nak pergi pantai, boleh?’
‘Tunggu petang sikit. Kan panas kat luar tu,’ ujar Puan Sufiyah memberikan alasan.
‘Ala, Mak, Ucu panas la. Kat luar tu banyak angin. Kat pantai lagi banyak angin. Nanti Ucu jalan kat bawah pokok ajelah...’ rayu Ucu pula.
‘Baiklah, tapi hati-hati masa melintas jalan tu dan jangan lupa bawa air minuman ni sekali,’ Puan Sufiyah mengingatkan. Jarang benar dia menyekat pergerakan Ucu semasa cuti sekolah kerana dia mahu anaknya membesar dengan baik seperti kanan-kanak yang lain. Jika di waktu persekolahan, pasti anaknya itu akan memerap di rumah kerana banyak kerja-kerja rumah yang perlu disiapkan, apatah lagi dia juga menghadiri kelas tuisyen dengan cikgu sekolahnya. Sebaik sahaja anaknya itu selesai dengan UPSRnya, dia telah memberikan kelonggaran kepadanya untuk bermain di luar. Anaknya yang telah dua kali lompat kelas itu memang bergeliga otaknya dan telah mendapat keputusan yang cemerlang di dalam UPSRnya walaupun umurnya dua tahun lebih muda dari rakan-rakannya yang lain. Kerana umurnya yang lebih muda itu jugalah, Ucu tidak pernah hiraukan penampilannya, seperti hari ini. Dengan T-Shirt dan seluar sukan serta rambut yang menggerbang tidak terurus, dia keluar ke mana sahaja yang tergerak hatinya untuk melangkah. Rupanya yang comot dan selekeh itu juga dibiarkan begitu sahaja.
Ucu menyeberang jalan setelah dipastikan tiada sebarang kenderaan. Kemudian ditunggang basikalnya dengan berhati-hati di tepi jalan agar tidak berlaku kemalangan. Dia menuju ke arah Pantai Teluk Kemang. Di situ nanti pasti lebih santai berbasikal dan boleh juga dia menjamu matanya dengan aneka barang yang dipamerkan di kedai-kedai yang berderetan di situ.
Sebaik tiba di Pantai Teluk Kemang, Ucu tersenyum. Tidak ramai pengunjung kala itu. Hanya beberapa buah kenderaan. Tiada kanak-kanak langsung kecuali seorang budak lelaki yang sedang duduk menghadap pantai. Bolehlah dia bermain kasut berodanya di situ dengan senang tanpa sebarang gangguan. Litar simen itu akan menjadi miliknya untuk sementara waktu.
Ucu meletak basikalnya di tepi litar. Dikeluarkan kasut berodanya dari tempat membawa barangan. Dia mula memakai kasut itu dengan perasaan yang seronok. Dia mula bermain dengan gembira. Tidak disedarinya pandangan kanak-kanak lelaki tadi sudah pun berpindah kepadanya, memandangnya bermain dengan asyik.
Ucu semakin melajukan lariannya. Tiba-tiba, bedebuk!
‘Aduh!!’ Ucu mengerang kesakitan. Dia terjatuh. Tidak disangka dia akan jatuh ketika itu. Dia melihat sekeliling. Rupa-rupanya seketul batu berada di dalam laluannya.
‘Eh awak, sakit ke?’
Tiba-tiba satu suara kanak-kanak lelaki menegurnya dari arah sisi.
Ucu mengalih matanya ke arah suara itu. Dilihat pula pada sekeliling. Hanya kanak-kanak itu yang berada di situ. Mungkin juga itu kanak-kanak yang dilihatnya tadi.
Ucu menganggukkan kepala. Dia memang sakit. Sakit lutut dan sakit hati. Sakit hati lebih dari sakit lutut. Sakit hati kerana malu terjatuh di depan budak lelaki itu.
‘Eh, darah mengalir ni. Awak tak apa-apa ke?’ tanya budak lelaki itu sekali lagi kepada Ucu. Dia segera melutut di depan Ucu, kemudian menghembuskan sedikit udara ke lukanya yang mula berdarah. Mungkin untuk melegakan sedikit kesakitan yang Ucu rasakan ketika itu. Sedikit sebanyak, Ucu rasa tersentuh dengan tindakan budak lelaki itu.
‘Luka ni sikit aje. Saya akan bersihkan bila saya balik nanti.’ Jawab Ucu sambil cuba menahan sakit di lututnya itu.
‘Rumah awak kat mana?’
Ucu menunjukkan arah rumahnya.
‘Jauh tu. Awak datang naik apa?’ tanya budak itu lagi.
Ucu mengunjukkan basikalnya pula.
‘Awak tunggu kat sini kejap.’ Arah budak lelaki itu pula.
Ucu memerhatikan sahaja budak itu berlalu pergi menuju ke arah salah sebuah kedai yang berada di situ. Tidak lama kemudian dia kembali ke tempat itu. Ada sesuatu yang berada di dalam genggaman tangannya.
‘Meh sini saya tolong kesatkan,’ arah budak lelaki itu sekali lagi. Di tangannya sudah ada tisu muka, bersedia untuk mengelap darah yang berada di kesan luka Ucu.
Ucu menghulurkan lututnya yang berdarah. Dibiarkan budak itu membersihkan lukanya. Kemudian budak itu meletakkan pula dua keping handyplast di atas lukanya.
‘Okey, dah siap,’ ujar budak lelaki itu dengan perasaan puas. Ditekankan sedikit agar lekatan handyplast itu lebih kemas. Mungkin dia bangga dengan hasil kerjanya.
‘Saya Ucu, awak?’ Ucu memperkenalkan dirinya. Dia menyorokkan sedikit lututnya kerana seluarnya kini telah koyak. Malu juga bila dilihat oleh budak itu.
‘Saya Boy.’ Boy memperkenalkan dirinya pula.
‘Awak nak minum?’ Pelawa Ucu bila tiada idea yang singgah padanya.
‘Air? Boleh jugak. Mana?’ Tanya Boy bila dilihat tiada air di situ.
Wajah Ucu merona merah. ‘Ada, ada kat basikal saya.’
‘Saya ambilkan?’
“Tak apa, saya boleh ambil.’ Kata Ucu sambil berdiri.
‘Boleh jalan?’
Ucu mencuba kakinya. Dia menganggukkan kepala. ‘Boleh. Awak tunggu kat situ,’ arahnya sambil mengunjuk kepada tempat duduk yang berdekatan. Dia mula berjalan berjengkot menuju ke basikalnya.
Sambil minum air yang telah dibekalkan oleh Puan Sufiyah, mereka mula bercerita tentang latar belakang keluarga masing-masing. Sejak itu juga mereka akan kerap keluar bermain bersama. Boy juga akan turut bermain kasut beroda yang memang menjadi permainan kegemarannya itu.

Hari demi hari berlalu. Saban hari mereka menghabiskan masa berdua kecuali di hujung minggu. Satu hari, mereka berbual mesra di tepi pantai setelah sejam bermain kasut roda itu.
‘Boy, dah besar nanti, awak nak jadi apa?’
‘Saya nak jadi tentera.’
‘Kenapa?’
‘Saya nak ikut jejak ayah saya. Saya nak pertahankan kedaulatan Islam dan negara kita. Awak?’
‘Saya tak tahu lagi.’ Jawab Ucu tersengih.
‘Kenapa?’
‘Sebab saya lebih suka bermain. Penatlah belajar ni,’ jawab Ucu beria-ia. Dia lebih sukakan cuti sekolah yang panjang ini kerana lebih banyak masanya dapat dihabiskan dengan bermain basikal dan kasut roda. Tidak perlu menyemakkan kepalanya dengan segala macam kerja rumah yang perlu disiapkannya.
‘Ceh, mana boleh main aje. Kenalah bekerja untuk cari duit. Awak kan suka makan,’ tukas Boy kembali. Dia sudah punya sasaran yang hendak dikejar di dalam hidupnya, dan dia tidak akan mensia-siakan hidupnya begitu sahaja.
‘Kalau macam tu, saya kahwin dengan awak aje.’
‘Hah? Kenapa?’ Boy terlongo, hampir tidak percaya dengan apa yang baru didengarnya. Kenapa pula harus ditimbulkan soal kahwin, mereka kan budak lagi. Soal kahwin adalah soal orang-orang tua.
‘Sebab, bila awak dah jadi pegawai tentera macam ayah awak, awak mesti banyak duit. Kalau saya kahwin dengan awak, awak boleh jaga saya macam ayah awak dan ayah saya yang jaga emak awak dan emak saya. Awak juga boleh bagi duit awak tu pada saya, jadi saya tak payah kerja,’ jawab Ucu selamba.
‘Okey,’ pantas Boy bersetuju. Dia mengangguk deras. Walaupun mereka masih budak-budak dan tidak wajar memikirkan tentang kahwin semasa usia mereka masih muda, tapi dia akui, sehingga kini, Uculah satu-satunya kawan perempuan yang dia ada. Tapi apalah yang dia tahu apakah maksud perkahwinan itu yang sebenarnya. Yang dia tahu, dia selesa bersama Ucu. Dan kalau boleh dia mahu Ucu menemaninya buat selama-lamanya. Dia bahagia bersama Ucu.

No comments: